Zeven succesfactoren van een bedrijfsblog

Hierbij een samenvatting van de presentatie die ik gaf op de 4e Business Blog Meeting “Zeven succesfactoren van een bedrijfsblog – hoe je meer klanten krijgt met je weblog”.

1. Maak WIIFM  – “what’s in it for me” – duidelijk: zorg voor de surfende bezoeker dat in 1 oogopslag duidelijk is waar je weblog over gaat, voor wie je schrijft en wat de lezer er aan kan hebben. Mensen willen gewoon weten, wat ze aan iets kunnen hebben.
– maak dit duidelijk in de titel van je weblog
– in je ondertitel
– in de naam die je aan je categorieën geeft
– in de titels die je aan je berichten geeft
– in de links die je maakt

2.  Zorg dat je een onderwerp kiest waar je passie voor hebt. Je houdt alleen vol om frequent en consistent te bloggen als je gepassioneerd bent voor je onderwerp.

3. Goed schrijven. Je blog krijgt abonnnees, trouwe bezoekers en links als je waardevolle artikelen schrijft waar je lezer hongerig naar is. Je schrijft dus niet voor jezelf, maar voor je lezer. Je bent gefocust op de waarde die je wil toevoegen. En dat ook nog in goed Nederlands (of welke taal dan ook).

4. Schrijf je artikelen op voor jou relevante zoekwoorden. Zorg dat je precies weet op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en zorg dat deze woorden in je artikelen voorkomen. Je bent zo veel beter vindbaar in je eigen niche en meer klanten kunnen je leren kennen.
Een handige tool om te kijken of de zoekwoorden die je denkt dat geschikt zouden kunnen zijn, inderdaad door mensen worden ingetoetst (daar kun je je namelijk lelijk in vergissen), kun je vinden op:
http://www.digitalpoint.com/tools/suggestion/

5. Post frequent  en  consistent. Hoe vaker je blogt, hoe meer bezoekers. Maar je kunt er ook voor kiezen om 1 keer in de 2 weken te bloggen. Als je het maar volhoudt.

6. Geef informatie over je diensten. Als lezers in je geïnteresseerd raken, willen ze graag weten wat je precies doet en waarvoor ze je kunnen inhuren. Geef deze informatie in de zijkolommen van je weblog.

7. Leg contacten in de blogosfeer. Bezoek andere weblogs, geef er commentaar en maak links naar andere bloggers. Bloggers kunnen je zo leren kennen en je krijgt misschien ook links terug, plus nog een heel netwerk erbij.

Je reactie op dit artikel is welkom!  Klik hiervoor op “reacties”.

6 reacties op “Zeven succesfactoren van een bedrijfsblog”

  1. Hoi Laura,
    Volgens mij zijn dit wel de basisregels voor bloggen in een notendop.
    Maar wie echt wil leren bloggen raad ik echt het hele blogbasics programma van Laura en Sanne aan. Dat heb ik in februari gedaan, inclusief de follow up t/m april, en daar heb ik natuurlijk nog veel meer geleerd.
    Eind april ben ik zelf begonnen ben met mijn weblog over levenskunst, en heb ik geprobeerd deze regels consequent toe te passen. En het resultaat is overweldigend!
    In korte tijd al zoveel belangstelling, ik kan het haast niet geloven. En die belangstelling groeit nog steeds exponentieel! Helemaal top!
    Met veel dank & hartelijke groet, Lucas

  2. Rogier schreef:

    En ja.. Toch weer een aantal eye openers! Dat wordt toch onze weblog weer tegen het licht houden en verbeteren….. een blijvend proces 🙂

  3. Anne van der Ven schreef:

    Vier maanden geleden wist ik niets van bloggen af en nu wil ik alles weten en kunnen!
    Dank je wel, hier heb ik veel aan!
    Anne

  4. hoi Anne,
    Fijn te horen dat je er iets aan hebt. Veel succes met je weblog!
    Laura

  5. hoi Anneke,
    Dank voor je reactie en je bent welkom natuurlijk!
    groetjes,
    Laura

  6. Dag Laura,
    Per toeval stuitte ik op je weblog. Hartstikke interessant; ik kom hier zeker nog eens terug!
    Hartelijke groeten,
    Anneke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit