Beste lezer, nu zit ik toch met een dijk van een dilemma.
Erno Hannink, zelf een enthousiaste blogger, is tegenwoordig
werkzaam bij BlogAds, een bedrijf dat advertenties verkoopt op
weblogs. Hij stuurde mij een mailtje of ik op mijn weblog een review
wilde schrijven over de nieuw uitgekomen BlackBerry 8800 van Vodafone, een geavanceerde mobiele telefoon waarmee je ook email kunt ontvangen en op internet kunt surfen.
Ik was meteen geïnteresseerd in dat ding, want voortdurend online
kunnen zijn is vaak een bron van zorg voor iemand die haar bedrijf
online heeft georganiseerd zoals ik. Ik kan best wel mijn email een
dagje missen maar het speelt vooral als ik langer van huis ben, in
Italië of België (waar resp. mijn schoonouders en mijn ouders wonen).
Dus ik heb Erno gemaild: stuur maar op. De bedoeling is dat ik een
beoordeling schrijf op dit weblog en in ruil daarvoor krijg ik het ding
gratis plus twee maanden abonnement van Vodafone. Als ik nog een banner plaats, krijg ik daarvoor 150 euro. Erno schreef dat hij
mij dit gevraagd heeft omdat mijn doelgroep precies is waar ook
Vodafone met zijn BlackBerry op mikt (ondernemers).
Maar nu dan mijn dilemma: het leek me eerst een goed idee en ik ben
helemaal niet tegen het verwerven van passief inkomen via mijn weblog.
Er zijn ook uitgevers die mij boeken sturen om te recenseren en
advertenties plaatsen wilde ik op den duur ook gaan doen.
Het probleem is dat ik, nu ik erover wil gaan schrijven, merk dat het
helemaal niet bij het thema van mijn weblog past (alles over acquisitie
en marketing voor zelfstandige ondernemers). Hoe past een beschrijving
van de nieuwe BlackBerry daarbij?
Eens even kijken hoe andere bloggers hiermee omgaan. In Amerika zijn
sommigen tegen betaalde reviews omdat het onethisch zou zijn en het wezen van bloggen – puur, open en eerlijk- kapotmaakt. Laten de marketeers van die grote bedrijven maar zelf gaan bloggen, vindt Drew Meyers. In Nederland stuurde
David van weblog Bright het apparaat terug omdat hij anders
bevooroordeeld zou zijn.
Zo denk ik er niet over. Als een uitgever mij een boek stuurt, voel
ik me ook niet verplicht om het gunstig te bespreken. Mijn dilemma is
van een andere aard: wat hebben mijn lezers aan mijn oordeel over de BlackBerry? Andere bloggers
mogen er anders over denken, maar voor mij staat bij ieder artikel voorop wat de lezer er aan kan hebben. Schrijven over de BlackBerry
valt buiten mijn scope.
Toch is er wel degelijk een link naar het thema acquisitie te maken. Bloggen is één van mijn
onderwerpen en ik heb vaker geschreven over het typische dat een goed
bedrijfsweblog kenmerkt: de transparantie en openheid van toon. Reviews
maken is prima zolang je er maar open over bent dat je hem gekregen. En
dat is bij een aantal andere Nederlandse bloggers die over de
BlackBerry schreven niet echt het geval. (bekijk dit voorbeeld). Michel Rijnders van HR-log is er wel open over. (Opvallend is dat niemand zich er druk over maakt, is of het onderwerp van de review wel past bij het thema van hun weblog).
Een andere link naar het thema acquisitie is dat deze gebeurtenis laat zien dat bloggen voor
je bedrijf als acquisitiestrategie nog steeds een goed idee is – en een steeds beter idee wordt. Blogs
spelen een steeds belangrijkere rol bij het nemen van koopbeslissingen
– ook grote bedrijven ontdekken dit. En als je eenmaal je lezerspubliek
vindt in je eigen niche, word je ook interessant voor anderen om
strategische samenwerking mee aan te gaan.
En dan tot slot nog wat over de BlackBerry. Ik moet zeggen dat ik
hem nog niet echt veel heb gebruikt, want zoals gezegd, ik kan mijn
mail best wel een dagje missen. Als ik straks op vakantie ga, verwacht
ik dat ik hem handig zal vinden. Permanent zie je de laatste mailtjes
binnenstromen op het kleine schermpje. Terugmailen kun je ook met het
schattige querty toetsenbordje. Een mooi apparaat waar ik wel heel blij
mee ben.
Graag hoor ik je mening over betaalde reviews op blogs! Klik hiervoor op ‘reacties’.
5 reacties
Ik heb mij wel degelijk afgevraagd of de review past bij de thema van het weblog. Uiteindelijk vond ik het kunnen: het is wellicht geen HR onderwerp, maar het kan zeker interessant zijn voor onze doelgroep en misschien juist eens een leuke afwisseling.
Een hoop weblogs zetten de reactiemogelijkheid onder advertenties ook uit. Ik heb deze bewust open gelaten zodat bezoekers feedback kunnen geven.
De hele discussie over ‘reviews’ blijf ik wel een beetje onzinnig vinden. Ik vind dat de discussie voor boeken hetzelfde is als voor andere producten. Op weblogs begint de discussie nu ineens, maar in de andere media gebeurt dit natuurlijk al jaren met cd, boek en productreviews.
Volgens mij weer een prachtig voorbeeld van of marketing waardeloos is of waardenloos of allebei. Leuk hoor die synchroniciteit of toeval?
Hai Laura,
Las je blog en wil toch even (voor het eerst) reageren.
Ik vind het namelijk heel goed dat je vermeldt dat je een tweeslachtig gevoel hebt bij het schrijven van een review over een product. Marketingwise is het ook sterker om dat te doen. Wat ik wel jammer vind is dat je inhoudelijk niets over die Blackberry en/of het abonnement vertelt. Je geeft weliswaar aan ‘m nog niet veel gebruikt te hebben, maar persoonlijk zou ik bij zoeken op review toch willen lezen wat jij ervan ervaart. Wat je ermee doet, hoe groot of klein het apparaat is in je handtas bijvoorbeeld, of het toetsenbord handig typt, of het schermpje ook op een zonnig terras lekker leesbaar is, etc.
Eigenlijk denk ik ook dat je de link naar acquisitie gemist hebt. Voor mijn gevoel komt het namelijk heel klantgericht over als je een offerte hebt gemaakt en je vervolgens ‘continu’ bereikbaar bent voor een toelichting daarop (als de klant dat wil). En natuurlijk ook om de order in ontvangst te nemen. Nog even los gezien van het eventueel adequaat opvolgen van je acquisitie-contacten die, zo kan ik me voorstellen, in je Blackberry snel met hun meest recente status terug te vinden zijn. Dan heb je toch weer de link met je eigen onderwerp gemaakt, toch?
Anyway, ik wilde mijn gevoel dus even aan je meegeven. Hoop dat het je op ideeen brengt.
Overigens zijn mijn persoonlijke ervaringen met Vodafone in binnenland, maar vooral in het buitenland, heel slecht. Ik zou je dan ook zeker adviseren om voor je bezoek aan Italie niet blind te varen op de Vodafone verbindingen.
Groet,
Denise Janmaat
Ha die Laura,
Leuk dat je dit ter sprake brengt. Ik zie er geen enkel probleem in, als je in staat en vrij bent om je échte mening te geven. Als je ergens heel enthousiast over bent, mag je daar naar mijn idee rustig publiekelijk van getuigen, maar je moet de vrijheid hebben om het product ook af te kraken als dat je mening is. Dat je daar geld voor krijgt is mooi meegenomen, mits je sterk genoeg bent om eerlijk te blijven, maar ik denk dat jij dat wel kunt!
Verder denk ik wel dat je moet blijven doen wat je nu ook gedaan hebt: er open over zijn dat je dit doet als reactie op een aanbieding.
En net als Denise, ben ik benieuwd naar je ervaringen ermee, want ik overweeg ook wel of het iets voor mij is zo’n soort apparaat, maar ik verwacht dat dit wel gaat komen ná je vakantie.
Hartelijke groet,
Jalada
Dank allemaal, voor jullie reacties.
Michiel: uiteindelijk blijkt de BlackBerry dus toch bij het onderwerp acquisitie te horen.
Jeanette: marketing is dus niet per se waardenloos, naar mijn idee!
Denise: je kunt met de BlackBerry inderdaad de hele dag je email volgen waar je ook bent en dus meteen op klanten reageren. Maar ik vind het niet zo prettig om als ik ergens naar toe ga de hele tijd op dat ding te zitten turen. Dan zie ik mijn mailtjes ’s avonds wel! Alleen als ik langer wegga, lijkt het me dus handig. Maar in Italie weer minder dus…
Jalada: voorlopig ga ik nog niet op vakantie hoor! Ik spreek je nog wel.