Zeg nooit dat je organisatieadviseur bent!

Eén van de struikelblokken bij acquisitie van veel zelfstandigen in dienstverlenende beroepen, is dat ze het vaak heel moeilijk vinden, om aan anderen uit te leggen wat ze precies doen. Dat is een probleem dat pas de laatste jaren is ontstaan.

Traditionele dienstverleners hadden het wat dat betreft makkelijker. Iedereen snapt meestal meteen wat een advocaat, een notaris of een vroedvrouw is. Maar de laatste tien à vijftien jaar zijn er allerlei ingewikkelde dienstverlenende beroepen ontstaan, waarvan het nut niet in één seconde voor zichzelf spreekt.

Dat is wat gisteren aan de orde kwam toen ik samen met mijn collega Cecile van Berkum bij het Netwerk van Vrouwelijke Organisatieadviseurs (nog steeds één van de leukste netwerken van Nederland) een presentatie gaf. Veel van de aanwezige adviseurs bleken te worstelen met de vraag: “Hoe leg ik uit wat ik doe zodat ook mijn grootmoeder het snapt?” Een paar tips kan ik hierover geven.

– Zeg nooit dat je organisatieadviseur bent! Niemand wil geadviseerd worden. Wat mensen wel willen, is van hun problemen afkomen. Het is dus veel slimmer om te zeggen voor welk probleem je welke oplossing hebt.

– Vertel je boodschap in gewone taal en niet in jargon! Er was één vrouw die zei: “Ik help leidinggevenden die aanlopen tegen de grenzen van het beheersingsparadigma”. Geloof me, dat is niet iets wat een bel doet rinkelen, zeker niet bij de mensen die in dat beheersingsparadigma zitten. Je kunt beter in gewone woorden de problemen en symptomen benoemen die mensen hebben, als ze hierin verkeren. Ze kunnen zich dan al of niet hierin herkennen.

– Maak in je boodschap ook duidelijk welk resultaat je kunt brengen voor je klanten. Wat heeft iemand eraan om uit dat beheersingsparadigma te stappen? Wat levert dat op? Het grappige is dat hoe beter je het probleem benoemt, hoe meer voor zichzelf het resultaat gaat spreken. Deze passen namelijk op elkaar als een dekseltje op een doosje…

Wat je wilt met je boodschap is dat mensen meteen het nut en de betekenis van je dienst zien. Je wilt dat ze zeggen: “Wow, dan zul jij wel veel klanten hebben!” of nog veel beter: “… en zou jij ook míj daarmee kunnen helpen?”

Wil je meer leren hierover? Vraag dan een strategiegesprek aan. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.