Marketing verandert je leven radicaal, was mijn stelling in mijn vorige bericht. Jezelf specialiseren, focussen, je niche kiezen, is maar één van de aspecten daarvan.
Marketing vraagt ook dat je jezelf in nieuwe rollen kunt ontwikkelen. Behalve dat je de vakvrouw of -man bent die een bepaalde dienst uitvoert voor klanten, is ook nodig dat je taken uitvoert om vertrouwen, bewustzijn en bekendheid te creëren voor wat je te bieden hebt.
Een hele leuke functie waarin je jezelf kunt ontwikkelen is die van journalist! Dit is wat marketingdeskundige John Jantsch van Duct Tape Marketing aanraadt op zijn weblog. Niet dat je voor een krant moet gaan werken, maar je kunt je eigen journalistieke producties maken voor je weblog, podcast of nieuwsbrief. Waarmee je ook meteen een uitgever wordt. Waar je bijvoorbeeld aan kunt denken, is interviews met je klanten, potentiële klanten of andere experts in jouw vakgebied. Niet alleen creëer je daarmee interessante content, je status verandert ook meteen in de ogen van je klant:
“Instead of asking for a meeting to demonstrate your product, ask to
feature your prospect in your next blog or podcast episode. You will
automatically change your status in their eyes and increase your role as an expert”, schrijft John Jantsch.
Je mening, ideeën en inzichten geven op je weblog is natuurlijk ook een vorm van journalistiek. Naast artikelen op je weblog kun je ook ebooks of ecourses schrijven of mondelinge presentaties geven. Wat je dan wordt, is ook een voorlichter. Diensten worden steeds complexer, hun waarde spreekt vaak niet onmiddellijk voor zichzelf. Door middel van schriftelijke maar ook mondelinge voorlichting kun je je potentiële klant bewust maken van de waarde van je dienst en er warm voor laten lopen.
Daarmee word je dan ook gewoon een leraar/lerares: iemand die kennis overdraagt over haar vakgebied. Zo zie ik mezelf vaak: als een tamelijk pinnige schooljuf die graag iedereen straf zou geven die niet genoeg aan marketing doet (grapje).
Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.
Eén reactie
Blijft een geweldig concept dat kennis en expertise veranderd van waarde bij een verandering van context!