Wie content maakt, heeft de grootste overlevingskans

Vorige week vrijdag was ik bij de langverwachte “denktank” in het Utrechtse vergadercentrum Seats2Meet over het onderwerp “Survival of the fittest contentmakers”, georganiseerd door Erno Mijland. Ik had me er al de hele tijd op verheugd, om nu eindelijk eens grafisch ontwerper Huub Koch, die ik van het bloggen ken, te ontmoeten en natuurlijk Erno Hannink en Sanne Roemen, die ik als mijn collega’s beschouw. Verder waren er: Arnoud Engelfriet, die een heel interessant weblog over juridische onderwerpen heeft, Marco Raaphorst, een bloggende musicus, Henk-Jan Winkeldermaat, fotograaf en nieuwe mediaadviseur van PunkMedia en natuurlijk Erno Mijland zelf.

We hebben een superboeiend gesprek gehad over het maken van content (artikelen, video, muziek) als marketingstrategie. Het is duidelijk: mensen die content op internet kunnen maken, barsten van de kansen om het helemaal te maken. Meer hierover in mijn nieuwsbrief die binnenkort uitkomt, en die ik ook op dit weblog publiceer.

Huub Koch heeft een heel mooi sfeervol filmpje gemaakt over de bijeenkomst:

 

9 antwoorden op “Wie content maakt, heeft de grootste overlevingskans”

  1. Ik weet niet exact wat bedoeld wordt met content. Daar wil ik wel wat meer over weten. Krijgen we nog meer te horen/lezen?
    Groeten,
    Lorraine Simoons
    SO Organized

  2. Lorraine, hierbij de definitie van “content” uit internetencyclopedie Wikipedia:
    “Creaties, zoals in open content of vrije content. Letterlijk inhoud, uit het Engels. Content is de inhoudelijke bijdrage van een webpagina. De inhoud kan bestaan uit teksten en/of beelden”.
    Content omvat dus teksten en beelden. Een weblog als deze bevat content! Ook jij maakt content, je hebt een emailnieuwsbrief toch, met artikelen erin? Als je het goed vindt, ga ik je noemen in mijn artikel.
    Laura

  3. Content content content….!!! Ik zie het belang, maar schuif het schrijven toch telkens voor me uit. Moeilijk hoor, om het juiste onderwerp te kiezen (vernieuwend en toch herkenbaar), de juiste toon te vinden, eigen stijl te ontwikkelen. Ik zit er nogal op te zwoegen. Overigens is jouw stijl goed gevonden, met telkens de eerste zin dikgedrukt. Ook zelf bedacht?
    Groeten,
    Vieve ter Laak
    Heldere Zaken

  4. Hoi Vieve,
    een paar tips als je “content” wil gaan maken: veel lezen over het onderwerp, goed luisteren naar je klanten naar hun vraagstukken op dit gebied. Verder: schrijven leer je door het vaak te doen. Mijn belangrijkste tip: veel lezen, niet alleen over je vakgebied, maar romans. Dan krijg je er meer gevoel voor, is mijn ervaring.

  5. Laura, dit is mooi: hier was ik naar op zoek! Ik heb een weblog ‘genomen’, een gratis om te oefenen bij blogsnel.nl. Mijn vraag was steeds: WAT moet ik nou schrijven? Over taal en talen leren weten mensen toch al alles? Maar nu heb ik ideeën gekregen, een paar maar, maar die moet ik wel eerst uitwerken in een artikel of zo’n leuk audiofilmpje. Werk aan de winkel dus en kijken of het werkt! Ik geloof er zeker in.

  6. Sophia, over taal en taal leren valt HEEL veel te leren. Maar het moet natuurlijk wel relevant zijn voor je doelgroep… Wat zijn hun vragen, hun problemen, hun dilemma’s? Dit geeft ideeen voor content.
    Laura

  7. Hoi Laura,
    Ik wil je nog even complimenteren met je e-book Blog Basics!
    Bloggen wordt met dat boek in de hand een makkie, ik raad het iedereen aan. Succes met alles!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.