Wat een weblog voor je bedrijf kan doen

Wat kun je doen om als zelfstandige professional aan klanten te komen? Eén van de lastige vraagstukken waar ik veel van mijn klanten voor zie staan is dat het ze ontbreekt aan reputatie en naamsbekendheid. Hoe kun je je potentiële klanten laten weten dat je er bent en dat je goed bent? Hoe val je op tussen je duizenden concurrenten – van wie vele met een al gevestigde reputatie?

Eén van de manieren om jezelf bekend te maken is bijvoorbeeld adverteren. Maar dat kost veel geld en levert voor dienstverleners meestal weinig op. Je kunt koud gaan bellen. Veel mensen ondergaan liever een wortelkanaalbehandeling dan dat te moeten doen. Je kunt netwerken, maar dan moet je er telkens op uit en per avond kun je slechts een aantal mensen spreken.

Een hele nieuwe manier die een oplossing kan bieden voor al deze problemen is: begin je eigen weblog! Dit is wat ik iedere zelfstandige in een dienstverlenend beroep aanraad te doen. Sinds ik mijn weblog ben begonnen, heb ik beduidend meer klanten gekregen. Iedere dag merk ik er de voordelen van; ik ben veel meer aanwezig op het internet, mensen maken links naar mijn artikelen, mijn contacten zijn in aanzienlijke mate gegroeid en ik krijg meer traffic naar mijn website. Maar laat ik bij het begin beginnen want misschien vraag je je af wat überhaupt een weblog is, waarom je het zou doen en wat je kunt doen om het succesvol te doen.

Een weblog is niets anders dan een website die je op een heel gemakkelijke manier kunt updaten met je eigen artikelen. Het grote voordeel is dat je dit zelf kunt doen en niet hoeft te wachten tot je webbouwer tijd heeft. Speciale programma’s (platforms genaamd) maken het gemakkelijk om dit te doen.

Wat een weblog niet is, zoals veel mensen denken, is een dagboek op internet waarop je kunt schrijven – o spannend – wat je gisteren gegeten hebt. Er zijn duizenden van dat soort weblogs en die zijn niet echt interessant. Voor marketing doeleinden gebruik je een weblog heel anders. Het gaat erom dat waardevolle content schrijft over jouw expertise, en dat je hierover in contact gaat met je klanten.

Waarom is een weblog zo’n goede optie? Hier op een rijtje de voordeelen:

– Klanten doen het liefste zaken met mensen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Niet met wildvreemden. Je weblog geeft ze de kans om vrijblijvend aan je te snuffelen.
– Klanten doen het liefste zaken met experts. Weblogs geven je de gelegenheid je expertise te etaleren. Je kunt zelfs een autoriteitspositie op jouw vakgebied gaan innnemen.
– Je komt hoger in zoekmachines. Zoekmachines zijn dol op weblogs omdat ze leveren waar het ze om te doen is: waardevolle en actuele informatie.
– Met je weblog ga je een relatie aan met je klanten. Mensen gaan reageren op je blog. Wildvreemden. Ze geven commentaar. Ze lopen als het ware je winkeltje binnen. Je kunt ze hartelijk welkom heten.

Wat is de manier om succes te krijgen met je blog?

– Zorg voor authenticiteit en transparantie in je toon. Dan kunnen je lezers je echt leren kennen.
– Zorg dat je een duidelijke focus voor je weblog kiest. Deze moet natuurlijk in lijn zijn met je marketingconcept: een bepaalde doelgroep die je helpt bij een bepaald probleem. Kom niet in de verleiding om over van alles en nog wat te schrijven.
– Kies een professioneel, liefst betaald, platform, bijvoorbeeld Typepad of WordPress. Je onderscheidt je meteen van de grote massa die nóóit voor een betaalde optie zal kiezen.
– Zorg dat voor jou belangrijke zoekwoorden in je posts voorkomen. Dan word je beter vindbaar in zoekmachines en heb je er meer aan.
– Schroom niet om ook je dienstenaanbod te etaleren. Voorkom echter dat het alleen om verkopen gaat.
– Publiceer regelmatig; minimaal een keer per week (het allerbeste is drie keer per week 250 woorden; dit zorgt voor optimale zoekmachinevriendelijkheid).
– En misschien wel het belangrijkste: houd van je lezers! Je eerste bedoeling moet zijn om ze van dienst te kunnen zijn met je ideeën.

Ik kan rustig zeggen dat mijn weblog mij bijna dagelijks momenten van vriendschap, plezier en zakelijk succes bezorgt. Natuurlijk zal webloggen niet voor iedereen zijn. Veel mensen zullen liever een wortelkanaalbehandeling ondergaan dan drie keer per week te moeten bloggen. Houd je niet van schrijven, doe het dan niet! Het is inderdaad maar één van de manieren om aan een klant te komen. Maar houd in de gaten wat de goeroes zeggen: “Biz Blogging works… it’s of monumental importance” (Tom Peters). En  Seth Godin zegt: “You may not want to do it. But your competition does”.

© 2006 Laura Babeliowsky

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik hiervoor op reacties.

11 reacties op “Wat een weblog voor je bedrijf kan doen”

  1. Lucy Lambriex schreef:

    Hoewel jouw nieuwsbrief weer automatisch in mijn bakje is gekomen, schrijf ik je een onautomatisch berichtje. Ik heb op het moment geen extra clients nodig.
    Toch is het fijn om vast te wennen aan de noodzaak van acquisitie en mogelijkerwijs het veranderen van de weerzin hiertegen. Jij maakt het wel wat lichter en leuker allemaal.
    Ik wou je eigenlijk alleen vertellen dat ik je heel goed vind. Tenminste wat je doet vind ik goed en leuk en jouw toon spreekt me aan. Ik denk dus dat jij ook goed bént.
    Dat was het.
    Veel succes met jouw manier en jouw bedrijf en jouw jou.
    Lucy Lambriex

  2. Sinds kort heb ik ook een weblog en hoewel ik niet direct effect op de verkoop heb gemerkt, is het heel leuk om te merken dat mijn klanten het lezen.
    Ik hou het tamelijk op huis-tuin-en-keukenpraatjes want ik kan niet elke keer een lyrisch verhaal over kralen schrijven. Maar de blog pretendeert ook niet meer te zijn, en uiteindelijk heb ik de meeste reacties gekregen op het stukje over luiers verschonen…
    Evengoed meld ik daar ook wanneer ik uitverkoop heb of een speciale actie, maar dat zijn niet de blogs die een reactie uitlokken.

  3. Huub Koch schreef:

    Hallo Laura,
    Altijd weer een fijne opsteker die nieuwsbrieven van jou, vol van enthousiasme, leuke tips en interessante links.
    Groeten van Huub

  4. oomph schreef:

    Laura over de meerwaarde van Weblogs voor zelfstandige dienstverleners

    Op haar weblog vol met acquisitietips voor zelfstandig dienstverleners legt Laura Babeliowsky haarfijn uit wat de meerwaarde is van een weblog voor je marketing. Ik raad zelfstandigen meestal aan, wanneer zij weinig budget hebben, te beginnen met een …

  5. Bedankt Huub en Lucy,
    leuk om te horen!
    Laura

  6. Saskia van de Griek schreef:

    Beste Laura,
    Je weblog heeft me geinspireerd om ook zelf een weblog op te zetten en de door mij geschreven artikelen (met name ondernemingsrecht) daarop te plaatsen. Ik heb mijn website doorgelinkt naar de weblog.
    Ik heb al een aantal positieve reacties ontvangen. Hartelijk dank voor dit goede idee!
    Saskia van de Griek

  7. Hoi Saskia,
    goeie actie!
    Laura

  8. Monique de Neef schreef:

    Hallo Laura,
    Bij “toeval” kwam ik op jouw website terecht. Heel praktisch en concreet, dus ik wil zeker eens een workshop bij je volgen. Ik ben namelijk startend ondernemer en ik ga iets heel anders dan mijn vakgebied doen. Meer over acquisitie en marketing wil ik dus zeker leren.
    Via je website en je nieuwsbrief heb ik vervolgens een kijkje genomen op je weblog. Inderdaad een heel goede en leuke marketingtool. Je hebt een prettige schrijfstijl en als bezoeker is het fijn om zoveel artikelen te kunnen lezen.
    Enthousiast geworden door jouw weblog heb ik me aangemeld voor een 30 dagen proeftijd. Binnen een paar uur heb ik al een heel leuk resultaat.
    Hartelijk dank en veel succes met je onderneming,
    Monique de Neef

  9. Hans Keuren schreef:

    Lees met plezier je nieuwsbrief. Ik heb inmiddels anderen/collega’s op jou dienst geattendeerd. Ik overweeg zelf om meer te weten/leren over weblog e.d.
    Je tone of voice spreekt mij aan.
    Warme groet,
    Hans Keuren

  10. hallo Hans,
    leuk te horen en natuurlijk ben je welkom op mijn weblogcursus.
    Laura

  11. Marcell vroeijenstijn schreef:

    Heel bijzonder Laura.
    Neem ik ter onderzoek mee: een weblog. We zijn bezig de website van ons bedrijf af te maken.
    Ik ben geïnspireerd om voor ons bedrijf “Oerstroom” in muziek en de creatie ervan een weblog te koppelen aan onze site.
    Dank en nog vele jaren inspiratie gewenst voor jou!
    Marcell Vroeijenstijn

Laat een antwoord achter aan Huub Koch Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.