Leidt je weblog echt tot meer verkopen?

Kan bloggen je helpen om meer klanten te krijgen? Volgens Brian Clark van het populaire weblog Copyblogger wel.

Clark schrijft op dit superinteressante blog (het soort blog waarvan er in Nederland nog veel te weinig zijn) over hoe je op je weblog copywritingsvaardigheden kunt toepassen om meer bezoekers te krijgen, meer abonnees, meer linken van andere sites en meer verkopen. Goeie copywriting is bij uitstek het middel om dit voor elkaar te krijgen. Omdat een weblog om schrijven draait, biedt het dus een uitstekende gelegenheid om je bezoekers tot de gewenste actie aan te zetten.

Maar hoe doe je dat dan? Niet door ook maar te proberen iets te verkopen. Dat moet je volgens Clark nu juist helemaal niet doen. Het gaat erom dat je mensen waardevolle kennis geeft waar ze behoefte aan hebben. Dat is waar je uiteindelijk de ideale “koopomgeving” mee creëert. Dit gebeurt op zeven manieren:

  • je straalt autoriteit uit – mensen respecteren anderen die autoriteit zijn op een bepaald gebied en geven aan hen de voorkeur om zaken mee te doen
  • integriteit – je hebt een plek waar je je integriteit kunt laten zien
  • geloofwaardigheid – je maakt duidelijk dat je te vertrouwen bent, zodat je twijfelende klanten over de streep trekt
  • familiariteit – na een tijdje krijgen je lezers het gevoel dat ze je persoonlijk kennen, zodat ze sneller hun koopbeslissing nemen
  • betrokkenheid – door het interactieve karakter van het weblog maak je participatie mogelijk waardoor je de relatie met je lezers versterkt
  • je levert bewijs – je blog laat zien aan je lezers dat anderen je ook lezen en enthousiast over je zijn, dat zet aan het ook te zijn
  • eerlijkheid – dit is echt een cruciale factor om succesvol te verkopen en met je blog kun je laten zien dat je het bent

Interessante artikelen, waardevolle informatie, mensen echt iets laten leren: dat is wat je kunt doen om van je weblog een marketinginstrument te maken. Daarnaast geeft Clark nog een heleboel andere ideeën, tips en trucs om het voor elkaar te krijgen. Kom ik nog op terug.

2 reacties op “Leidt je weblog echt tot meer verkopen?”

  1. Hans on Experience schreef:

    Op een weblog moet je niets verkopen, maar het kan wel leiden tot meer verkoop

    Ik lees net Laura Babeliowskys interessante weblog: Get Clients Marketing en Acquisitie Tips. Heel interessant om je eens in te verdiepen. Een posting die ik er eens uit ligt is die gaat over de vraag of je weblogs nu inzet om iets te verkopen. Volgens…

  2. Misschien een (aardige) aanvulling van eigen bodem, de “handouts” van het begin van de presentatie die ik onlangs op de Bloggersmeeting gaf:
    Waarom (business) weblogs voor B2B websites?
    Ik probeer daarin het punt te maken dat blogs heel goed tot sales kunnen leiden door er bewust mee om te gaan.
    Ik zal de rest van de presentatie t.z.t. ook vertalen naar mijn blog. Dan ga ik in op hoe usability een bijdrage kan leveren aan de conversie op je weblog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.