Hoeveel tijd kost bloggen?

Gisteren hebben Sanne Roemen en ik onze eerste Blog Basics-cursus – een cursus over bloggen voor je bedrijf – gegeven voor een groep coaches, trainers en adviseurs. Een geweldige ervaring omdat iedereen bijzonder nieuwsgierig was naar het onderwerp en veel leerde over hoe je je eigen weblog kunt gaan doen (wijzelf incluis). (Had ik jullie al verteld hoe leuk ik mijn werk vind?)

In de workshop hebben we o.a. stilgestaan bij de vraag waarom de deelnemers wilden gaan bloggen. Samengevat: bloggen geeft de kans om aan veel meer mensen je expertise te laten zien. Nu komt die vaak alleen tot uiting in een-op-een gesprekken met klanten. Dat is eigenlijk zonde. En verder biedt het de mogelijkheid om met veel meer mensen tegelijkertijd contacten te onderhouden, zonder dat je voortdurend met iedereen hoeft af te spreken of te bellen.

Veel deelnemers bleken er ook tegenop te zien om te gaan bloggen. De zorg was dat bloggen heel veel tijd en discipline kost en ze vroegen zich af of ze dat wel vol konden houden op de langere termijn. Ik zou iets over mijn eigen ervaring willen schrijven of dit inderdaad zo is.

Als coach op het gebied van acquisitie ben ik voortdurend bezig om nieuwe kennis over het onderwerp te verzamelen. Ik lees dagelijks een groot aantal (Amerikaanse) nieuwsbrieven, weblogs en boeken over het onderwerp. Door dit te doen krijg ik voortdurend nieuwe ideeen waar ik over kan schrijven. En omdat ik erover schrijf, leer ik extra. Dit is natuurlijk voor iedereen die expert wil zijn op een bepaald gebied aan te raden. Voor je het weet word je een wandelende kennisbom. Alleen al daardoor ga je je onderscheiden van je collega’s.

Blogberichten hoeven bovendien niet lang te zijn (hoewel ik zelf iemand ben van de langere artikelen). Een link doorgeven naar een ander weblog met wat commentaar erbij kan al voldoende zijn.

Verder word ik steeds geinspireerd door vragen en problemen over het onderwerp acquisitie van mijn klanten. Als iemand een vraag heeft, kan ik me voorstellen dat meer mensen met die vraag rondlopen en kan ik er ook net zo goed een blogpostje van maken. Dit kan in dezelfde tijd dat ik iemand een email stuur.

Het zal misschien even wennen zijn, maar voor je het weet wordt het een gewoonte om 1 of 2 keer per week iets te gaan schrijven op je weblog. En het wordt natuurlijk vooral heel leuk als je abonnees gaat krijgen en reacties van je lezers. Ik bedoel, het zou wel eens verslavend kunnen zijn.

je reactie op dit bericht is welkom! Klik hiervoor op ” reacties”.

11 antwoorden op “Hoeveel tijd kost bloggen?”

  1. Verslavend, leerzaam en leuk. “Loslaten door verbonden te zijn”, dat vind ik het mooie effect van webloggen. Connecting & Sharing met mensen die er toe doen. Want anders lees je die blog natuurlijk niet en reageer je ook niet. Zo ‘voedt’ je elkaar. Met waarden die er toe doen. Soms is dat geld, vaak zijn dat andere waarden (respect, reputatie, aandacht, presence, plezier).
    Ik hoop dat je ook nog een stukje over de cursus zelf gaat schrijven. Ik ben erg benieuwd naar jullie bevindingen en die van de cursisten.

  2. Ik ben ook helemaal verslingerd aan het bloggen en heb de blogfever goed te pakken! Het is voor mij een uitlaatklep om de dingen die me bezig houden te delen met anderen. Ik zie het als een manier om een community of practice op te bouwen. Ook is het ondertussen een manier geworden om met taal en schrijven bezig te zijn. Het is verslavend, stimulerend, creatief, dankbaar, spannend!

  3. Het is inderdaad verslavend. Dat wist ik al uit de periode dat ik een privé blog had. Ik vroeg me alleen af of ik wel genoeg inspiratie zou hebben om regelmatig iets op mijn zakelijke blog te zetten.
    Nou, dat blijkt dus reuze mee te vallen. Er zijn inspiratiebronnen genoeg: iets waar je in je werk tegenaan loopt, een artikel dat je leest, een vraag van een opdrachtgever, iets dat je meemaakt, een boek dat je koopt, een gesprek met een collega, etc, etc.
    Kortom, er is altijd wel iets om over te schrijven.

  4. Losse kleine persoonlijke snippets kosten inderdaag niet veel tijd. Goede onderbouwde blogposts daarentegen blijken nogal wat tijd te consumeren. Research, het opzoeken van relevante links, het schrijven.
    Met tien minuten per dag kom ik er niet als ik het blog van m’n wensen zou willen schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.