Tien tips om een tipsartikel te schrijven dat je klanten graag lezen

Schrijven is voor iedere dienstverlenende ondernemer belangrijk. Als je artikelen gaat schrijven en deze publiceert via je ezine, je website of je weblog bereik je een veel groter publiek dan je ooit via een-op-een-contacten met je klanten voor elkaar zult krijgen. Heel Nederland kan je leren kennen!

Maar niet alleen bereik je een groter publiek, je potentiële klanten kunnen ook een indruk krijgen van je expertise. Ze leren je kennen, steken iets van je op en lopen langzamerhand warm voor je. Schrijven is dus waar het op het aankomt.

Maar de manier waarop je schrijft is cruciaal. Het gaat er niet om je lezer te imponeren met academische geschriften. Het gaat om praktische artikelen die je lezer snel kan scannen en liefst meteen kan toepassen in de praktijk. Artikelen met tips zijn artikelen die mensen het allerliefste lezen. Ik raad daarom iedere dienstverlener aan om een paar tipsartikelen te schrijven. De vraag is hoe je dat moet doen. Hierbij geef ik je tien tips om een goed tipsartikel te schrijven.

1. Schrijf over een onderwerp dat past binnen jouw marketingconcept (= het probleem dat je oplost voor een bepaalde doelgroep). Het gaat erom dat je jezelf als een deskundige laat zien op dit gebied. Met je artikel maak je duidelijk dat je weet wat de problemen zijn waar je klanten mee zitten én dat je de oplossing daarvoor in huis hebt. Je klanten krijgen zo een duidelijk beeld van de toegevoegde waarde die je ook voor hen zou kunnen betekenen. Voorbeeld: een trainer schrijft het artikel “Zeven tips om de samenwerking in je team te verbeteren”

2. Kies voor een onderwerp waarvan je weet dat het voor je klanten leeft en waarmee je ze echt helpt. Waar het om draait is dat je echt waarde voor je lezer levert. Pas als je dat doet, ben je van betekenis voor je klanten en zullen ze je niet zo gauw meer vergeten. Ze komen bij je terug om méér van je te kunnen krijgen.

3. Zet in de titel het doel dat je met je artikel wilt bereiken. Voor dit artikel heb ik als titel gekozen: “Tien tips om een tipsartikel te schrijven dat je klanten graag willen lezen”. Ander voorbeeld: “Tien tips om meer klanten te vinden”. Als je lezers dit een aansprekend doel vinden, zullen ze zeer geïnteresseerd zijn om je artikel te lezen.

4. Begin het artikel met een inleiding waarin je het probleem introduceert waar je straks je tips over gaat geven. In deze inleiding maak je ook duidelijk waarom het belangrijk is dit probleem op te lossen. Daarmee vergroot je het belang van je artikel en trigger je de lezer om je artikel echt uit te lezen.

5. Zorg dat je artikel een duidelijke vraagstelling bevat. Dus voordat je begint met je opsomming van tips, open je met een vraag. Daarmee maak je aan de lezer duidelijk waar je tips over gaan. Als je deze vraag weg zou laten, begrijpt hij niet waar je die tips voor nodig zou hebben. Bovendien roep je met zo’n vraag nieuwsgierigheid op. Voorbeeld: in dit artikel stel ik de vraag hoe je een goed tipsartikel moet schrijven. In de opsomming van tips die volgt, geef ik het antwoord op deze vraag.

6. Begin iedere tip met een imperatief (“begin”, “zorg”, “maak”etc.) Tips zijn aanbevelingen. Dit maak je heel duidelijk door je zin in de gebiedende wijs te zetten. En houd dit consequent tot het einde vol. Het geeft je lezer houvast, hij hoeft minder moeite te doen om je te volgen.

7. Maak in iedere tip duidelijk waarom hij belangrijk is. Je geeft argumenten waarom hij van kritische betekenis is. Dit doe je door duidelijk te maken wat je tip kan opleveren. Maar je kunt het ook doen door duidelijk te maken wat er gebeurt als je de tip niet zou volgen (zie hoe ik dit doe in tip 5 of 8).

8. Begin altijd met de belangrijkste tip. Aan het begin heb je nog de volle aandacht van de lezer. Als je de belangrijkste tip op het einde zet, loop je het risico dat je je lezer al kwijt bent.

9. Kies voor een oneven aantal tips. Vraag me niet waarom, maar titels die het getal 3,5 of 7 bevatten zijn aantrekkelijker voor lezers dan de getallen 2, 4, 6 of 8. Stel je deze titel voor: “Vier tips om een aantrekkelijk tipsartikel te schrijven”. Nee, werkt niet goed. 10 doet het trouwens wel heel goed.

10. Eindig je stuk met een conclusie. Een goed artikel bevat altijd een slot, anders blijft in de lucht hangen waar je met je artikel naar toe wilde. Een slot kun je op een simpele manier maken door het artikel kort samen te vatten. Je kunt er nog een algemene conclusie aan toevoegen. Zie hoe ik dit doe aan het eind van dit artikel.

Conclusie: schrijven over je vakgebied is aan te raden voor iedere dienstverlener omdat je daarmee je expertise laat zien en je lezer duidelijk maakt hoe je hem/haar kunt helpen. Artikelen met tips maken is één van de beste manier waarop je dit kunt doen omdat ze makkelijk leesbaar en direct toepasbaar zijn. Wees hierbij niet bezorgd dat je tevéél gaat geven en je klant je niet meer nodig heeft. Want hoe meer je geeft, hoe duidelijker wordt dat je echt iets te bieden hebt voor je klant.

Je reactie is heel welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

8 reacties op “Tien tips om een tipsartikel te schrijven dat je klanten graag lezen”

  1. Jalada Goddijn schreef:

    Hoi Laura,
    Weer zo’n nuttig en interessant artikel van jouw hand! Eigenlijk wist ik al die dingen al, maar door ze op een rijtje te zetten, maak je er een geheel van en ik krijg daardoor het gevoel dat ik toch weer wat geleerd heb. OOk ga ik je artikel printen, omdat nu alles lekker bij elkaar staat. Ook leuk dat je je eigen artikel er als voorbeeld bij betrekt!
    Wederom KLASSE! Ik voelde me al lekker vanochtend, maar door jouw artikel werd ik nog blijer en heb ik echt zin gekregn om het te gaan toepassen!
    Fijne, zonnige en ontspannen pinksterdagen voor iedereen!
    Jalada Goddijn-Koopmans
    Bureau voor Ruimte, Professional Organizers service in Haarlem
    …..Alleen waar Ruimte is, kunnen nieuwe dingen (ont-)staan……

  2. Jalada Goddijn schreef:

    Nog even over die getallen: ik zou ook niet weten hoe het komt, maar het klopt wel dat 4 of 6 tips bijvoorbeeld, minder aantrekkelijk zijn dan 5 of 7. Raar, maar waar! Het zou leuk zijn als iemand kon verklaren waarom dat is!
    Jalada

  3. Hoi Jalada en Laura,
    Hier 2 reacties:
    1. Over de gatallen (mijn eerste – en vaak beste – gedachte):
    Gevoelsmatig is een even aantal in EVENwicht en af. Een ONeven aantal is nog niet af, niet in evenwicht en het nodigt de ontvanger uit om aan te vullen…
    2. Over deze site:
    Met ± 8 jaar praktijkervaring ben ik sinds enkele maanden zelfstandig begonnen als grafisch ontwerper. Vorig jaar heb ik een communicatietraining gedaan en ontdek nu dat die vaardigheden net zo goed ingezet kunnen worden tijdens acquisitie en klantcontact.
    Ik bezoek regelmatig deze site en dat geeft mij meer inzicht in hoe om te gaan met klanten in het zakelijke verkeer. Nu vind ik klantcontact ook steeds insprirender worden. Onzekerheid is nu inspiratie en uitdaging geworden.
    Het mooiste vind ik dat ik nu tijdens de briefing of overleg al gelijk ideeën krijg en weet wat de slimste oplossing voor de klant kan zijn. De kant voelt direkt dat er met hun vraag iets gebeurt. Dat is pure winst!!
    Sibren van der Burgt

  4. Term “Tips”: Hoi Laura, ik heb zitten denken waarom ik de term “Tips” niet prettig vindt en opdringerig vind overkomen. Als je een tip geeft, suggereer je dat de ander (oa klant) geen eigen conclusie kan formuleren, want dat doe je eigenlijk al voor de ander! Niets is irritanter dan de ander een conclusie op te dringen ipv. het zelf te laten uitspreken. Bovendien is het laatste veel effectiever, omdat de ander het “zelf ontdekt heeft” en zeker openstat om verder te spreken.
    Maar wat moet het dan wel zijn?
    Een stimulerende term is vogens mij “ideetjes”. In de B-to-C markt worden al allerlei ideetjes aangerijkt. Je koopt bij de HEMA niet een los emmertje en een schepje, maar je koopt een ideetje over wat je morgen kunt gaan doen aan het strand: lekker spelen met je kind in een andere omgeving.
    Aan klanten rijk ik ook graag ideetjes aan. het voordeel is dat ze open zijn, vrijblijvend, niet ‘bedrijgend’ en tegelijk prikkelend. Soms zet ik het ideetje tegen een praktijkvoorbeeld van wat ik heb gezien, soms geforceerd hypothetisch: “Wat zou een oplossing zijn als ik NU iets MOET kiezen?
    Sibren
    http://www.sibren.nl

  5. hoi Sibren,
    wat betreft de getallen: je verklaring dat oneven getallen niet af zijn en dus aangevuld kunnen worden en daarom meer aandacht trekken, of uitnodigen tot lezen, lijkt me een goeie. Bij het getal “tien” speelt dat inderdaad minder. Tien is misschien juist aantrekkelijk omdat het suggereert dat het definitief en af is, denk aan de “tien geboden”.
    Desondanks ken ik in Antwerpen een restaurant dat “het elfde gebod” heet dus het klopt toch niet helemaal.
    Laura

  6. hoi Sibren,
    wat betreft je reactie over dat je tips opdringerig vindt: ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je dat vindt maar die mening deel ik toch niet helemaal. Stel je een kookboek voor waarin de schrijver besloten heeft dat het opdringerig is om de lezers uit te leggen hoe ze de gerechten moeten maken. Hij wil dat ze zelf ontdekken hoe het moet. Het lijkt me helemaal niet praktisch zo’n boek –
    je idee dat je het moet brengen als ideeën vind ik heel waardevol. Maar wat mij betreft is er niets tegen om mensen adviezen en tips te geven. ze doen er toch mee wat ze zelf willen. Zelf leer ik altijd heel veel van adviezen.
    Laura

  7. Deze tip vind ik wel een goeie suggestie!
    Laura

  8. Huub Koch schreef:

    De ’10 geboden’ worden ook wel eens de ’10 suggesties’ genoemd. Goede Tip… ?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.