Naakt & kwetsbaar bloggen

Schrijven over kritiek (zie één van mijn vorige logs) die ik krijg op mijn eigen acquisitie (terwijl ik toch een veronderstelde expert ben op dat gebied): brrrrrrr, dat voelt naakt en kwetsbaar.

Toch is het precies wat webloggen zo krachtig maakt. Dit is wat ik lees in het net uitgekomen boek “Naked Conversations” van Robert Scoble en Shel Israel. Transparantie, echtheid en menselijkheid is waar mensen behoefte aan hebben in hun contact met bedrijven. We hebben het helemaal gehad met de gladde praatjes van “pratende pakken” die alleen “naar ons toe” communiceren maar aan wie je niets terug kunt zeggen.

Bedrijven zullen allemaal moeten gaan bloggen als ze hun klanten serieus nemen, vinden deze schrijvers. In de nabije toekomst zal een bedrijf dat niet blogt, verdacht zijn, omdat mensen dan gaan denken dat het iets te verbergen heeft.

Oké prima, en wat merk ik hier zelf van? Sinds ik blog heb ik veel meer klanten. En op deze ene post heb ik de meeste reacties gekregen van allemaal. Ook heb ik naar aanleiding hiervan een aanvraag gekregen voor een offerte om een Get Clients Now!-programma uit te voeren voor een groep adviseurs: “We zijn zeer gecharmeerd van je aanpak”.

Bloggen betekent het voeren van een conversatie. Net als gewone gesprekken is deze het leukste en interessantste als mensen zichzelf echt laten zien. Dat roept vertrouwen en sympathie op. En dat betekent dus ook eerlijkheid over je worsteling. Het voelt kwetsbaar maar het is ook precies zoals ik wil zijn en waarom ik er voor gekozen heb om zelfstandige te zijn. En waarmee ik de klanten aantrek die ik het leukste vind.

En hoe denk jij erover? Ben erg benieuwd. Klik op “reacties”

5 antwoorden op “Naakt & kwetsbaar bloggen”

  1. Hallo Laura,
    de juiste link die Huub hierboven bedoelt naar mijn posting is: http://www.hansonexperience.com/my_weblog/2006/11/oh_ja_ik_heb_er.html
    Openheid en transparantie is dus niet altijd mogelijk. Het ging in dit geval om een paar video’s uit YouTube van een politieke partij die ik op mijn blog had staan. Niks kwaads mee bedoeld, maar wel aanleiding om 2 blogs te gaan bijhouden. Waarbij het voor mij een wat geforceerd iets wordt. Mijn ‘normale’ blog is ook zakelijk….

  2. hallo Huub,
    Als je vraag is of ik vind dat je het persoonlijke en het zakelijke beter niet kunt mengen op je weblog: daar heb ik gemengde gevoelens over.
    Ik geloof dat ik zelf vooral een zakelijk blog heb, ik schrijf dus niet over persoonlijke dingen. Ten eerste denk ik dat mensen daar helemaal niet geinteresseerd in zijn en ik vind het zelf ook niet interessant om over te schrijven. Ik probeer vooral iets te schrijven wat voor mijn lezers interessant zou kunnen zijn. Zie hierover mijn eerdere artikel: http://laurababeliowsky.typepad.com/getclientstips/2006/10/waar_moet_je_we.html
    Dat neemt niet weg dat mijn artikelen wel persoonlijk van aard zijn. Ik geef mijn mening over dingen. En dan dank ik God op mijn blote knieën dat ik geen baas heb die daar iets van kan zeggen. Ik hoef alleen maar verantwoording af te leggen aan mezelf. Dat gun ik iedereen, maar dat is een andere kwestie.
    Van mij mag het zakelijke en persoonlijke wel gemengd zijn maar het persoonlijke staat ten dienste van het zakelijke. Zo een beetje.
    Laura

  3. Hallo Laura,
    Dank voor je reactie. Voor mij liggen het persoonlijke en het zakelijke in die zin dicht bij elkaar dat de onderwerpen waar ik op mijn weblog over schrijf uiteindelijk altijd iets met een aspect van communicatie te maken hebben.
    Waar ik zelf wel heen wil is om meer met tips te gaan werken op specifiek gebied en voor een specifiekere doelgroep dan nu het geval is.
    De scheiding die ik daarmee aanbreng is vooral bedoeld om het de lezer makkelijker te maken. Die heeft dan minder werk met het zoeken via de categorien waar de handige logjes staan. Op http://zichtbarezaken.web-log.nl staat van alles wat, daar kun je natuurlijk lekker browsen, maar als je weinig tijd hebt dan kan die meer to-the-point versie een extra waarde hebben. Op het nieuwe log komen postings die alleen maar over communicatietips gaan voor zelfstandige professionals en ondernemers.
    Bij Hans is het wat problematischer. Als ik Tulip was zou ik een log door Hans laten opzetten onder een andere naam en url. Dan is veel duidelijker dat er een scheiding is en kan Hans zijn ding doen en voor Tulip meer on topic blijven.
    Althans zo denk ik er nu over.
    Groeten van Huub

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”