Wat is er mis met veel websites van dienstverlenende professionals en bedrijven? Ze zijn dodelijk saai en missen overtuigingskracht! Gek genoeg lijkt er vaak niet eens een poging plaats te vinden, om de lezer ergens van te overtuigen. Of men heeft het idee dat iets overtuigend is, terwijl het dat niet is.
Het grote misverstand is dat je overtuigt door veel over jezelf of je bedrijf te vertellen. Dat zijn de websites waar je vreugdeloze uitwijdingen vindt over “onze visie” en “onze missie”.
En wel de allergrootste fout is dat er geen oproep tot actie plaatsvindt. Maar websites zijn alleen effectief als je goed nadenkt over wat je wilt dat de lezer gaat doen. Niet alleen de website als geheel, maar iedere pagina moet een oproep tot actie bevatten. Alleen dan kan hij goed werken.
Al deze zaken besprak ik met Harm van der Gaag, in zijn filosofische praktijk in Utrecht. Harm helpt met zijn socratische coaching op een hele goeie manier mensen die piekeren, zoals ik, en op mijn beurt gaf ik hem ideeën hoe zijn website beter kan, overtuigender. Omdat Harm filosoof is, ging het algauw over de vraag welke filosoof ons hierbij kon inspireren met wijze ideeën en toen kwamen we uit op Aristoteles.
Aristoteles beschreef in zijn boek Rhetorica de principes van de edele kunst van het overtuigen.
Volgens Aristoteles overtuig je op de volgende manier: door te identificeren wat de meest aantrekkelijke baten van een onderwerp zijn die van belang zijn voor het publiek en deze vervolgens te koppelen aan de behoeften en problemen van datzelfde publiek. Met andere woorden: wat NIET werkt is beginnen met te vertellen wat er zo goed is aan je oplossing.
De volgorde waarin je je overtuigende betoog opbouwt, is hierbij belangrijk. Volgens Aristoteles zijn er vier stappen:
Exordium
In de opening van je betoog vertel je iets dat de aandacht trekt. Het moet gaan om iets belangrijks, verrassends of aangenaams, dat de toehoorder kan raken.
Op je website is dit je kernbelofte, die centraal staat op de homepage en bijvoorbeeld ook in een slagzin tot uitdrukking kan komen.
Narratio
Vervolgens geef je een schets van de problemen waar je publiek in zich kan herkennen.
Confirmatio
Kom dan pas met een beschrijving van je oplossing en licht deze toe met voorbeelden.
Peroratio
Eindig vervolgens met de oproep tot actie: treuzel niet langer, onderneem iets!
Trek een moderne marketingoeroe uit de kast, en hij/zij vertelt je precies hetzelfde.
En het is duidelijk dat het werkt. Harm mailde me vorige week: “Aan deze kant gaat het bijzonder goed. Er melden zich meer klanten, misschien ook dankzij de aanpassingen op mijn website”.
Je kunt hier zelf oordelen: Harms website is htttp://wijsgerigepraktijk.nl
En natuurlijk hoor ik graag wat JIJ vindt. Klik hiervoor op “reacties”
5 reacties
Een heel goed voorbeeld Laura (en Harm)!
Hoi Laura, deze tips zijn net wat ik nodig had om weer even pas op de plaats te maken met mijn blog http://www.overheidscommunicatietips.nl, want mijn vraag is steeds: hoe genereer ik meer trafic op mijn blog. ik ga ermee aan de slag.
groetjes,
Andrea
Dank je wel Laura. Weer terug naar mezelf, opletten, kijken wat kan ik verbeteren.
Rhetorica de principes van de edele kunst van het overtuigen – Aristoteles
Laura Babeliowsky heeft interessante klanten. Het is erg leuk om daar over te lezen op Get Clients Marketing en Acquisitie tips. Het artikel van maandag 22 januari sprak me in het bijzonder aan, het gaat over Wat Aristoteles van jouw website zou zeggen…
Inderdaad, heel pakkend! De vertaalslag naar je eigen blog of site is natuurlijk een heel ander verhaal 😉