Hoe je je telefoonangst kunt overwinnen

Als je aan acquisitie gaat doen om nieuwe klanten te werven, komt vroeg of laat het moment dat je de telefoon zult moeten grijpen om je potentiele klant te bellen. Ook al heb je je marketing zo effectief gedaan dat koude acquisitie voor jou niet meer hoeft, dan zal het zeker nog voorkomen dat je  geinteresseerden moet nabellen om ze net even over de streep te trekken.

Sommigen draaien voor zo’n telefoongesprek hun hand niet om maar voor anderen voelt het ongeveer net als doodgaan, zo eng.

Ik had er vroeger ook last van maar nu echt niet meer. Tegenwoordig doe ik het met groot gemak. Wat heb ik gedaan om dit te bereiken?

De truc zit hem erin dat je procesdoelen moet gaan stellen als je gaat telefoneren. Daarmee wordt bedoeld dat je een doel stelt waar je grip op hebt, en niet één waar je geen grip op hebt. En je laat je  goede gevoel over het gesprek  afhangen  van de mate waarin je je procesdoel hebt bereikt, en niet van het einddoel waar je geen invloed op hebt.

Waar je géén grip op hebt, is dat iemand “ja” tegen je gaat zeggen. Dat heb je eenvoudigweg niet in de hand. Als je daar je stemming van laat afhangen, maak je jezelf afhankelijk en dat roept angst op. Maar als je je stemming laat bepalen door een doel dat je wél met grote zekerheid kunt realiseren, hoef je nergens bang voor te zijn.

Het procesdoel dat ik zelf altijd stel, is het feit dat ik alleen al de hoorn oppak en het nummer intoets!  Een mooi haalbaar doel dat ik toch maar bereikt heb en ik beloon mezelf met een goed gevoel. Of het gesprek verder nog wat wordt, is niet belangrijk meer, het heeft geen invloed op hoe ik me voel. Ik heb mezelf overwonnen, en daar gaat hem om.

Je kunt ook andere procesdoelen stellen, bijvoorbeeld: je gaat 1 keer glimlachen tijdens het gesprek.  Begin meteen glimlachend te praten en je hebt je doel al bereikt. Goed gedaan, de rest is mooi meegenomen.

Als je zo gaat bellen, zul je merken dat alle angst over het bellen naar potentiele klanten gaat verdwijnen. De angst verdwijnt uit je systeem. Op een gegeven moment snap je niet meer waarom je er ooit bang voor bent geweest. Je belt op je dooie gemak, lui achteroverhangend in je stoel, weet ik veel… de koningin op of zo.

Je reactie op dit stuk is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

5 reacties op “Hoe je je telefoonangst kunt overwinnen”

  1. Hoi Laura,
    Paar keer je vingers branden met E-mail die – letterlijk of figuurlijk – niet aankomt wil ook helpen! Bij mij althans.
    Marina

  2. hoi Marina,
    ja, telefoneren is veel effectiever dan email als je wilt weten of iemand geinteresseerd is in je aanbod. Emails komen soms om onbegrijpelijke redenen niet aan en je kunt meteen doorvragen als je een afwijzing krijgt.
    Laura

  3. Kleine levenskunst of hoe je de sleur doorbreekt

    Ruim 80% van de Nederlanders van 40 jaar of jonger zegt last te hebben van sleur. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van Pepsi. Nu valt er vaak wel het een ander af te dingen

  4. Kleine levenskunst of hoe je de sleur doorbreekt

    Ruim 80% van de Nederlanders van 40 jaar of jonger zegt last te hebben van sleur. Dit blijkt uit een recent onderzoek dat uitgevoerd werd in opdracht van Pepsi. Nu valt er vaak wel het een ander af te dingen

  5. Bert schreef:

    Hoi Laura,
    Ik ben muzikant en probeer voor mijzelf optredens te regelen en ja,
    ik vind het verschrikkelijk om eventuele klanten/boekers te moeten bellen. Iets houd me heel erg tegen dus ik ga je tip over procesdoelen van harte nemen.
    Dank je wel en een groet van
    Bert de Jonge.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit