Waarom Nederlandse zelfstandige ondernemers weinig ambitie hebben om te groeien

Vorige week was ik uitgenodigd bij een bijeenkomst van werkgeversorganisatie VNO-NCW en het ministerie van Economische Zaken om inzicht te geven in het vraagstuk van groei van (vrouwelijke) ondernemers.

In Nederland is een stille revolutie aan de gang: de groei van het aantal zelfstandigen is enorm. Procentueel zijn er tegenwoordig zelfs meer dan in Amerika. Maar er zit een andere kant aan het verhaal. Nederlandse ondernemers hebben veel minder de neiging om te groeien (qua inkomen en aantal werknemers). Wat dat betreft lopen ze ver achter bij andere landen.

VNO-NCW/Econ.Zaken maakt zich hierover zorgen en wilde er meer van weten. Samen met andere vrouwelijke ondernemers werd ik uitgenodigd om te vertellen over de praktijk, als iemand die zelf “groeiondernemer” is en dagelijks met zelfstandige ondernemers (coaches, trainers, adviseurs) werkt om ze te laten groeien.

Waarom groeien Nederlandse ondernemers zo weinig? Mijn overtuiging is dat ondernemerschap om een leerproces vraagt, en dat hier tijd voor nodig is. Als je (lange tijd) in loondienst bent geweest, moet je nog uitzoeken hoe het allemaal precies werkt: het creëren van een eigen aanbod waar vraag naar is, het netwerken, een goede prijs vragen, het overwinnen van schroom om te promoten en te verkopen. Pas als je dit in de vingers krijgt, kun je gaan denken aan (forse) groei van je onderneming.

Ik heb er zelf ook jaren over gedaan om dit te leren. Toen ik met zelfstandig zijn begon, waren er zo goed als geen goede cursussen te volgen. Vaak dacht ik dat ik ook geen cursus nodig had, dat moest je toch gewoon kunnen? Anderen deden het toch ook zonder cursus? Ook vond ik dat ik eerst moest verdienen, voordat ik kon investeren in mezelf.

Uiteindelijk besloot ik het om te draaien en eerst te gaan investeren. Het gevolg was meteen een enorme versnelling. Ik ging andere dingen zeggen bij het netwerken en leerde wat ik kon doen om iemand “ja” te laten zeggen bij verkoopgesprekken. Wat een wereld van verschil als je dit in de vingers krijgt!

Kun je dit uit boeken leren? Door anderen af te kijken? Via een cursus van de Kamer van Koophandel? Via gratis informatie die overal op Internet verkrijgbaar is? Je komt hier vast een heel eind mee, maar er is méér nodig om echt succesvol te zijn. Feedback en coaching, rolmodellen van succesvolle ondernemers, zicht op je blinde vlekken, bemoediging, de beste innovatieve ideeën (die nooit gratis zijn). Alleen al het investeren in jezelf, heeft een krachtig energetisch effect, geeft rust en zekerheid.

Als investeren in kennis en coaching normaal wordt, en je geeft het wat tijd, dan ben ik ervan overtuigd dat ook Nederlandse zelfstandigen massaal gaan groeien, gewoon omdat ze het kunnen, het enorm vervullend is en het geld in het laatje brengt. Het kan ook niet anders, als je niet groeit, ga je achteruit (dit is een economische wet).

Natuurlijk wil ik je er graag bij helpen! Je kunt nu nog meedoen aan mijn 3-daagse Reuzensprong-event op 9 – 10 – 11 december a.s., dat je helpt de stappen te zetten naar een inkomen van meer dan 100.000 euro volgend jaar. Let op: er zijn nog slechts 5 plaatsen en a.s. vrijdag wordt het event fors duurder.

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

3 reacties op “Waarom Nederlandse zelfstandige ondernemers weinig ambitie hebben om te groeien”

  1. Ben het helemaal met je eens. Ik ken een aantal succesvolle jonge (vaak mannelijke) ondernemers, die opvallend weinig opleiding hebben gehad. Zij doen het goed. Maar mensen die jarenlang in loondienst zijn geweest moeten ondernemerschap vaak echt leren (ik ook!). Zij moeten vooral de routines van de vast baan afleren (van 9 tot 6 paraat zijn hoeft echt niet, nadenken over je meerwaarde/netwerk/producten wel).
    Veel zelfstandigen beginnen met eerst interim werk doen of uurtje-factuurtje klussen. Voorzichtig begin je eens met een eerste eigen product. Je leest wat over email-nieuwsbrieven, schrijft een ebook of start een blog. Tot zover lukt het vaak nog prima op eigen kracht.
    Maar om dan echt verder te groeien, helpt professionele hulp enorm. Een rolmodel die je laat zien dat je nog veel meer kunt groeien. Die je confronteert met je blinde vlekken. Die je laat voelen waar je groeikansen zitten.
    Wat voor mij ook belangrijk was: de ontdekking dat een heel goed inkomen niet hoeft samen te gaan met veel uren werken. Bijvoorbeeld met rolmodellen die dat bewijzen door zelf elke maand een week op vakantie te gaan. 🙂
    Ik denk dat veel vrouwelijke ondernemers niet de ambitie hebben om lange dagen weg te zijn. Als zij leren dat je ook met 20-30 uren/week werken een geweldig salaris kunt verdienen, dan wordt de ambitie om te groeien een stuk hoger onder vrouwen.
    Wat je daarbij als ondernemer ook moet durven te doorbreken is de ‘gratis’-cultuur. Op een gegeven moment moet je echt geld gaan uitgeven aan jezelf. Je gaat assistenten inhuren voor klussen waar jij je tijd niet meer aan moet besteden (website, facturatie, administratie, design, etc). En je leert dat je geld moet uitgeven aan echt goede trainingen of coaches die je helpen om je te ontwikkelen als ondernemer.
    De eerste stapjes kun je prima zelf zetten met gratis online adviezen of boeken. Wil je verder? Dan loont investeren in jezelf.

  2. Trix Vertogen schreef:

    Helemaal mee eens! Vooral dat je kunt leren om als vrouw (of man natuurlijk) met ca. 20-30 uur p.w. ook een florissant inkomen kunt verdienen als ondernemer.
    Dat idee van heel veel uren werken tegenover een matig inkomen moeten we gewoon loslaten.
    Maar je kunt het niet alleen, je hebt hoe dan ook een coach nodig die je helpt om grote stappen te durven zetten. Elke sporter, presentator of CEO heeft een coach, dus als je ambitie hebt om te groeien loont het om te investeren in jezelf.

  3. Nico Meijer schreef:

    Joepie, ik ben het met je oneens! 🙂
    Met name deze zin “Het kan ook niet anders, als je niet groeit, ga je achteruit (dit is een economische wet)” vind ik, voorzover we het hebben over economische groei en niet persoonlijke, voor mij onwaar.
    Er is zoiets als “genoeg.” De gedachte dat groei altijd maar moet, maakt mensen diep ongelukkig. Altijd maar meer moeten: meer hebben, meer verdienen, meer omzetten. “Meer, meer, meer” leidt tot ellende (Hallo, financiële crisis!).
    Ons economische model van oneindige groei is onhoudbaar. In ieder geval als we doorgaan op de lang geleden ingeslagen weg.
    Voor mezelf geldt, dat ik graag “beter” wil. Ik verdien genoeg, maar kan mijn tijd beter gebruiken. Of ik kan beter met mijn geld omgaan, waardoor ik gelukkiger, relaxter of alleen maar tevredener word.
    Geluk kun je niet kopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.