Tips om veel mensen in je teleseminar te krijgen

Steeds meer coaches, trainers, adviseurs beginnen er mee: het geven van seminars via de telefoon (ik noem ze teleseminars). En terecht, ze kunnen je enorm helpen om je bedrijf te laten groeien.

Teleseminars geven om grote groepen mensen te bereiken, is eigenlijk pas sinds 2,5 jaar in Nederland mogelijk, sinds de firma New Telco met Teminar op de markt kwam.

Het grote voordeel van teleseminars is dat je snel zichtbaar kunt worden voor je publiek. Je kunt er hele grote groepen mensen mee aantrekken (in mijn geval meer dan 1000 mensen per keer), maar je kunt ook heel goed teleseminars geven voor kleinere groepen mensen (zelfs al begin je maar met 1 persoon!).

Ze zijn dus ook voor starters heel geschikt, ook omdat de kosten heel erg laag zijn (gemiddeld een paar tientjes per sessie). (denk maar eens wat het zou kosten om 1000 mensen bij elkaar te krijgen in een ZAAL) (waar iedereen met de auto of trein naar toe moet reizen…)

Maar teleseminars kunnen nog veel meer betekenen. Ze kunnen je helpen om:

– je geloofwaardigheid als professional te versterken
– je mailinglijst snel op te bouwen
– nieuwe leads en klanten te genereren
– je workshops of seminars vol te krijgen
– te testen welke onderwerpen bij klanten aanslaan of niet

Mijn klanten die ik begeleid om met teleseminars aan het werk te gaan, zijn zeer enthousiast. Ze organiseren teleseminars ook voor managers in overheid en bedrijfsleven, die deze manier van kennisoverdracht zeer waarderen. Kennisoverdracht via teleseminars bespaart namelijk ook voor hen veel tijd: ze hoeven niet te reizen maar kunnen alles meeluisteren vanachter hun eigen bureau.

Maar hoe pak je het aan? Wat maakt dat mensen zich opgeven? Wat kun je doen om te voorkomen dat NIEMAND zich opgeeft? Hierbij enkele tips:

Tip 1. Zorg dat je onderwerp “hot” is: heel specifiek, urgent en aantrekkelijk. Kies een goede naam en schrijf een goede salestekst waarin je dit tot uitdrukking brengt.

Veel teleseminars slaan niet aan omdat de onderwerpen veel te algemeen zijn. Dat triggert onvoldoende aandacht.

Tip 2. Zorg voor de techniek. Er zijn 2 programma’s nodig: het eerste is voor het geven van de teleseminars zelf. Het programma dat je het beste hiervoor kunt gebruiken, is Teminar. Met Teminar kun je betaalbare teleseminars regelen waarbij je de mensen op “mute” kunt zetten. Er wordt automatisch een Mp3 gemaakt die je later aan de deelnemers kunt sturen.

Een tweede programma dat nodig is, is een autoresponder-programma. Hiermee kun je zorgen dat mensen zich opgeven vanaf je website, en kun je ze diverse malen mailen om ze te herinneren aan het teleseminar (en je aanbod te promoten).

Ik gebruik hiervoor Autorespond. Met dit programma kun je ook bereiken, dat je mensen automatisch op je mailinglijst krijgt, waardoor je het teleseminar meteen kunt gebruiken om je lijst te laten groeien.

3. Promoot onverdroten je teleseminar via verschillende kanalen en ga door tot het einde (veel mensen melden zich op het laatste moment aan). Om veel deelnemers te krijgen, zullen mensen er vaak van moeten horen. Dus mail de mensen op je mailinglijst, of email ze persoonlijk verschillende malen (als je nog geen lijst hebt). Gebruik sociale media om je teleseminar bekend te maken. Moedig deelnemers aan om ook zelf te promoten. Op deze manier kan een groot publiek kennisnemen van je teleseminar.

Heb je heel weinig mensen die meedoen? Laat het teleseminar gewoon doorgaan. Je leert sowieso veel en je hebt een Mp3 waar je in je marketing iets mee kunt. En de volgende keer zorg je dat je onderwerp meer aanspreekt en ga je nog eens extra promoten.

4. Als je vervolgens je teleseminar gaat doen, bereid dan je oproep tot actie goed voor. De hele kunst bij een teleseminar is om mensen te triggeren je aanbod te kopen. Maak je de techniek eigen om niet te veel te geven, maar te zorgen dat je juist spanning creëert om zich op te geven. (Meer hierover leer je op mijn nieuwe event REUZENSPRONG op 9 – 10 – 11 december a.s.)

5. Geef telkens weer nieuwe teleseminars. Zo leer je steeds beter om het te doen. Je merkt welke onderwerpen aanslaan en welke niet. Liep een bepaald onderwerp niet zo goed, dan geef je de week daarop weer een andere. En je promoot het telkens weer, zodat je publiek steeds groter wordt (en zorg dat iedereen op je mailinglijst terecht komt!).

Je wordt een ervaren rot in teleseminars geven, als je het heel vaak doet. Het is namelijk een hele afwijkende manier van communiceren, waar je in het begin aan moet wennen. Je doet namelijk via de telefoon je verhaal aan mensen die je niet kunt zien en met wie je geen interactie hebt. Door het steeds weer te doen, wen je aan het medium en kan het steeds beter in je voordeel gaan werken.

Wil je zelf een keer een teleseminar geven? Willy Jansen van Teminar geeft je via mij de mogelijkheid om een keer een gratis teleseminar te organiseren voor je eigen klanten. Maak om Teminar een keer te testen gebruik van deze link

Wil je de exacte stappen leren om met behulp van teleseminar je workshops en events vol te krijgen, en je diensten te verkopen? Doe dan mee aan mijn 3-daags event Reuzensprong op 9 – 10 – 11 december a.s. in Bergen (NH). Je leert hoe je het onderwerp kunt bepalen dat mensen ‘hot’ vinden, en wat er nodig is om tijdens het teleseminar mensen zo ver te krijgen dat ze “ja” zeggen tegen je aanbod. Alleen al om deze reden, is meedoen aan Reuzensprong de moeite waard (en het is maar 1 van de onderwerpen!)
Als je mee wil doen, doe het op tijd, de prijs gaat binnenkort verder omhoog.
Voor meer informatie en aanmelding klik hier

Je reactie op mijn artikel is welkom!

2 antwoorden op “Tips om veel mensen in je teleseminar te krijgen”

  1. Zeker doen Jeanette. Het zal jezelf echt een energie kick geven + veel gratis exposure en nieuwe klanten. 🙂
    Ook wij vonden het de eerste keer enorm spannend. Niet alles verliep vlekkeloos, maar de waardering van de luisteraars was enorm en onbetaalbaar.
    Belangrijk: Doe het met passie en openheid
    Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.