Waarom vrouwelijke ondernemers meer worstelen dan mannen

Succesvol ondernemerschap vraagt om voortdurende actie, om het naar buiten brengen van je ideeën en om de vaardigheid en zelfvertrouwen om daar een hele goeie prijs voor te vragen. Dit is al moeilijk in het algemeen, maar zou het kunnen dat het voor vrouwen nog net een tikkeltje moeilijker is dan voor mannen?

Laatst stond een artikel in de Intermediair dat uit internationaal onderzoek blijkt dat vrouwen minder geschikt zijn als ondernemers, omdat ze minder competitief zijn en minder risico’s nemen.  

Uit cijfers blijkt inderdaad dat vrouwelijke ZZP-ers veel minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Zou het inderdaad waar zijn dat vrouwen minder geschikt zijn om succesvol te zijn?

Er kunnen inderdaad verschillende oorzaken spelen waarom voor vrouwen succesvol ondernemerschap moeilijker is dan voor mannen. In de afgelopen jaren heb ik met meer dan duizend vrouwen gewerkt (80% van mijn klanten is vrouw). Ik vertel hier – puur persoonlijk en vertekend natuurlijk – over wat ik waarneem bij vrouwelijke ondernemers… Wat staat ze precies in de weg en hoe kunnen ze hun belemmeringen overwinnen?

Het allerbelangrijkste wat mij betreft, is dat vrouwen over het algemeen heel sociaal zijn en gericht zijn op de ander. Op zichzelf is daar natuurlijk niets mis mee, maar het belemmert ze op verschillende manieren:
1. Denken dat zakelijkheid ten koste van de relatie gaat 
Veel vrouwen schromen om te veel aan hun commerciële belang te denken. Een van mijn klanten, Karina, is superslim en een kei in haar vak. Maar ze heeft de neiging om haar kennis tussen neus en lippen weg te geven, omdat ze niet te zakelijk wil zijn. Ze denkt dat zakelijkheid ten koste gaat van de relatie. Het gevolg: ondanks al haar talent en kennis verdient ze een karig inkomen. Waar ze helemaal niet tevreden mee is…
2. Gevoeligheid voor afwijzing

Vrouwen trekken zich veel meer aan van wat anderen vinden. Ze willen de bevestiging voelen dat ze op de goede weg zijn. Neem Petra, een talentvolle onderneemster die opereert in een lucratieve niche. Toch komt haar bedrijf maar niet van de grond. De reacties van klanten hebben haar huiverig gemaakt.

Ze waren geïnteresseerd, maar ze belden maar niet terug. Iemand zei een afspraak af, een opdracht ging niet door. Ze neemt steeds minder actie, omdat ze zich ontmoedigd voelt. Vrouwen haken zo  sneller af als de bevestiging niet meteen komt. Ze richten zich op het veilige en vertrouwde. Hierdoor komen ze uiteindelijk niet uit de verf.

3. Helpen is belangrijker dan verdienen 
Veel vrouwen willen andere mensen zooo graag helpen, dat ze het minder belangrijk vinden om er goed voor betaald te worden. Ze vinden het sneu dat iemand ervoor moet betalen, zo lijkt het. Gevolg: voortdurend en jarenlang onderbetaald worden en te weinig verdienen.
Naast de gevoeligheid voor andermans mening is er nog een typisch Nederlands fenomeen: een algemene cultuur om het gezin op de eerste plaats te stellen, en niet de carrière. Een  fenomeen met oeroude historische wortels.
Je ziet de gevolgen daarvan bij vrouwen in loondienst, maar je ziet het ook bij de vrouwelijke ZZP-ers. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld belangrijke cursussen laten schieten wegens gezinsverplichtingen of dat hun inkomen linea recta in het gezinspotje gaat, waardoor hun bedrijf zelf over onvoldoende financiële middelen beschikt.
Tot slot hebben vrouwelijke ondernemers in Nederland een groot probleem: het nagenoeg ontbreken van vrouwelijke rolmodellen voor succesvol ondernemerschap. Echt succesvolle onderneemsters zijn in Nederland op één hand te tellen en ze staan meestal ver van je af.

Eigenlijk word ik zelf het meest geïnspireerd door mijn Amerikaanse zusters. Sinds ik regelmatig in Amerika marketingcursussen volg, voel ik me veel gemotiveerder om voor succes en een goed inkomen te kiezen. Ik ontmoette er vrouwen die rustig tussen neus en lippen zeiden: “I’ve got a multiple million dollar business”. Ik realiseerde me dat ik in Nederland zo’n vrouw van mijn hele leven nog nooit ontmoet had. En ik vond het …. leuk!!! (het waren gewone, aardige vrouwen, net als ik;-)

Is ondernemer voor vrouwen alleen maar moeilijk? Natuurlijk niet! Juist door hun sociale eigenschappen hebben vrouwen ook een enorme voorsprong, wat mij betreft. Er is geen betere tijd waarin vrouwen kunnen floreren dan nu. Dat komt hierdoor:
– moderne marketing draait om relaties, om geven en authenticiteit. Hier zijn veel vrouwen keien in. Zo kunnen ze bijvoorbeeld maximaal profiteren van internet en de sociale media.
– voor succesvol ondernemerschap is een enorme nieuwsgierig- en leergierigheid nodig. Juist omdat ze wat onzekerder zijn hebben veel vrouwen dit van nature. Ze denken minder: “Dat weet ik allemaal wel”. (terecht!)
– door hun gevoeligheid kunnen vrouwen veel beter opvangen wat er bij de klanten speelt en wat ze nodig hebben en daar diensten voor aanbieden.

Conclusie: ook als vrouw kun je enorm succesvol zijn en de typisch vrouwelijke eigenschappen in je voordeel gebruiken. Wat je hierbij kan helpen is je te omgeven met andere vrouwen die OOK succesvol willen zijn en vrouwelijke rolmodellen te zoeken, die succesvol zijn op een vrouwelijke manier, zodat je je eraan kunt meten…

Streef je als vrouw naar een succesvol bedrijf en zoek je vrouwelijke rolmodellen om je te stretchen en van te leren? Kom dan naar Reuzensprong! Tijdens het Reuzensprong-event op 6-7-8 december, leer je heel veel over de high-end mindset van de ondernemer die zeer goed verdient. Dit maakt dat je veel hogere prijzen kunt vragen en bovendien met de allerleukste klanten werkt! Voor vrouwen is dit ideaal. En mannen zijn ook zeer welkom! (dat maakt het extra leuk;-))

Voor meer informatie en aanmelden klik hier

 Je reactie op dit artikel is van harte welkom!

4 antwoorden op “Waarom vrouwelijke ondernemers meer worstelen dan mannen”

  1. Sterk artikel Laura!
    Dit had ik net even nodig! Ik ga meteen mijn map van mijn laatste Reuzensprong-event er weer bij halen voor inspiratie!
    Hartelijke groet, Fianne Faber

  2. Super goed artikel Laura! Waarom lees ik jouw ‘lappen tekst’ toch altijd met zoveel plezier? 🙂
    Het artikel inspireert en motiveert. Ik ben er lekker bij in december en ga mijn eigen REUZENSPRONG maken!
    Hartelijke groet,
    Lisette Goes
    Business Image Consultant
    ColourBusiness Houten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.