Waarom je eerst zelf moet investeren voordat klanten in jou gaan investeren

Op een verjaardagsfeestje raakte ik in gesprek met Annelies, een zelfstandig werkende coach. Toen ik haar vertelde wat ik deed, zei ze: “Jouw dienst klinkt me als muziek in de oren, maar hij is vast veel te duur voor mij. Ik verdien veel te weinig om jou te kunnen betalen, want ik heb heel weinig klanten”.

Ik hoor dit natuurlijk heel vaak. Mensen die tegen me zeggen dat ze graag bij mij een workshop of programma willen volgen, maar er geen geld voor hebben. 

Ik was eerst zelf ook zo iemand. Ik werkte als businesscoach, maar ik had zelf geen businesscoach. Ik dacht dat ik daar geen geld voor had. Destijds dacht ik dat ik er wel een eind mee weg zou komen. Pas tegenwoordig, nu ik al jarenlang investeer in de beste coaching die ik kon krijgen, besef ik het verschil tussen toen en nu.

Nu weet ik, dat om echt succesvol te zijn met mijn bedrijf, investeren nodig is. En dat is ook wat alle succesvolle mensen weten: om te zorgen dat mensen in jou gaan investeren, moet je eerst investeren in jezelf. Waarom is dat precies? Hierbij 4 redenen.

1. Als je gaat investeren in je bedrijf, zeg je tegen jezelf: ik geloof in mezelf. Ik vertrouw erop dat ik mijn investering terug ga verdienen. Dit is wat je klant haarfijn oppikt. Je gelooft in jezelf, dus kan hij ook in jou geloven.

2. Als je investeert in jezelf, ga je van alles doen om je investering terug te verdienen. Je stopt veel meer aandacht en energie aan je bedrijf en zo komt je werk op een hoger peil. Het is deze aandacht en energie die voor klanten belangrijk is. Ze weten dat hun investering in jou in goede handen is.

3. Als je investeert in jezelf, ga je voor jezelf ervaren hoe investeren werkt. Je merkt wat het met je doet en je let op hoe je leverancier het doet. Dit geeft een geweldige kans om mee te maken wat ook een klant ervaart als hij in jou investeert. Je begrijpt een klant veel beter en je dienstverlening komt op een hoger niveau, gewoon omdat je veel meer hebt geleerd wat belangrijk is voor klanten.

4. Als je investeert in jezelf, kun je je klanten veel beter overtuigen om jouw dienst te kopen. Je weet wat het voor ze zal betekenen, omdat je zelf ook deze betekenis hebt ervaren. Als je het niet doet, weet je veel minder argumenten te verzinnen om dit te doen, en je laat je veel te snel uit het veld slaan als klanten zeggen: “Het is te duur”. Want dat is wat je zelf ook eigenlijk vindt.

Als je gaat investeren, wordt alles anders. Zo heeft Annelies dat ook ervaren. Ze ging investeren in de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een goed bedrijf te hebben. En dat maakte dat ze dat bedrijf ook echt kreeg! Ze wilde het, vond het de moeite waard, omdat ze veel te bieden had. Haar geloofwaardigheid en zelfvertrouwen namen toe, en klanten vonden haar veel aantrekkelijker.

Nu blijft er nog 1 vraag over. Mensen zeggen vaak tegen me: “Maar ik investeer toch al in mezelf? Ik heb een jarenlange vakopleiding gedaan en volg telkens cursussen in mijn vak. Dat is toch wel genoeg?”

Nee, vakopleidingen zijn niet genoeg. Ook investering in je bedrijf is nodig. Als je investeert in je vak, neem je jezelf als vakvrouw of vakman serieus. Op zich heel belangrijk, maar het succes van je bedrijf neemt er niet per se door toe. Om succesvoller te zijn als ondernemer, is investeren in je BEDRIJF ook noodzakelijk. Want voor een klant is belangrijk dat je ook jezelf als ondernemer serieus neemt, wil hij zijn goede geld in je gaan investeren.

Investeren in je bedrijf is dus heel belangrijk. Maar let wel op: doe alleen de allerbeste investering die voor handen is, neem de beste coach die je kunt krijgen. Want daarmee zeg je tegen jezelf: alleen het allerbeste past bij mij…

Nog 1 opmerking: investeren in je bedrijf is ook nodig als je voornamelijk in company werkt voor (grote) bedrijven. Er is zo veel meer te verdienen, ook in bedrijven, als je werk gaat maken van je marketing en businessmodel, zo leert de ervaring…

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”