Waarom doe ik dit wel en anderen niet?

In de jaren 90 begon ik schoorvoetend voor mezelf. Ik was erg verlegen en onzeker. Ik had telefoonangst. Ik was passief en wachtte af. Als ik werk kreeg, zei ik altijd “ja”, uit angst om zonder te zitten. Daardoor deed ik vaak werk dat ik niet leuk vond.

Ik zag mezelf nooit als een ondernemer. Ik vond dat ik geen ondernemer kon zijn, omdat ik nu eenmaal verlegen was (in extreme mate zelfs). Bovendien kwam ik niet uit een ondernemersgezin (mijn vader was een wetenschapper, mijn moeder claveciniste gespecialiseerd in barokmuziek). Zelf had ik geschiedenis gestudeerd, met een interesse voor literatuur, kunst en film.

_DSC8800

Eind jaren 90 besloot ik weer in loondienst te gaan, ik kon nier meer tegen de onzekerheid.  Maar ik had al teveel aan vrijheid en autonomie geroken. Ik hield het niet als ik mijn baas “mij tot de orde” riep. Dan maar liever weer zelfstandig worden, met alle onzekerheid van dien…

Alles veranderde rond 2004 toen ik marketing ging leren. Plotseling begreep ik hoe ik klanten kon krijgen. Ik vond marketing fantastisch. Ik besloot het anderen te leren en daar mijn bedrijf van te maken.

Het werd een groot succes.

In 2012 maakte mijn bedrijf een omzet van 1e miljoen. In 2013 liep dat terug, omdat ik problemen kreeg met mijn toenmalige team. In 2014 haalde ik opnieuw een miljoen euro.

Mijn verlegenheid verdween. Al die dingen die ik eerst dacht dat ik niet kon, bleek ik toch te kunnen. Zo bleek ik ook een “spreker” te zijn met een enthousiast publiek . Afgelopen jaren kwamen meer dan duizend mensen naar mijn events.

Het is ongelooflijk wat het effect is van een groeiend bedrijf, op je zelfvertrouwen, je relatie, je familie, de mensen om je heen. Een succesvol bedrijf heeft een enorme impact op de omgeving.

Samen met mijn team kan ik heel veel mensen helpen. Dat is het allerbeste gedeelte. Daarnaast kan ik mensen werk geven. De 10 mensen in mijn team zijn blij met mij. De leveranciers die voortdurend opdrachten van ons krijgen, zijn ook blij.

Ik heb eigenlijk maar 1 probleem: ik ken maar heel weinig mensen die OOK deze weg gaan.

De meeste zelfstandigen die ik ken, blijven hangen rond de 100.000 – 200.000 euro. Ze breken daar meestal nooit doorheen. Ze stoppen met te investeren in businesscoaching.

En dat respecteer ik. Je moet niet verder gaan als je het niet wil. Maar ik vind het ook ontzettend jammer dat er maar zo weinig mensen zijn die dóór willen zetten.

Er zijn uitzonderingen natuurlijk. Ik heb enorme waardering voor de weg die Simone Levie bewandelt. Simone was een eerdere Diamond-klant van mij en een groot talent. Zij is slechts 33 jaar oud en moeder van 2 kleintjes! Afgelopen jaar verdiende ze vele honderdduizenden euro’s. Zij neemt nu deel aan New Level om de volgende stap te zetten. (Verderop meer hierover)

Waarom zijn er maar zo weinig mensen die een omzet halen van een miljoen euro?  

Wat maakt mij anders dan anderen? Wat dreef me? Waarom deed ik dit?  Ik was heel verlegen, kreeg altijd heel veel kritiek. Ik was geen “ondernemer”. Mijn moeder zat in de barokmuziek!

Ik was arm. Toch besloot ik die stappen te zetten, te leren, te investeren, een businesscoach te zoeken. Zodat ik mijn bedrijf kon laten groeien en ten goede kon laten komen aan mijn klanten en de mensen om me heen.

De reden was, dat ik niets te verliezen had. Ik voelde urgentie en ambitie. Ik vond het spannend en leuk. Ik stopte gewoon nooit om te leren en te groeien.

De meesten mensen groeien niet door. Waarom? In de gesprekken met mijn klanten zijn er verschillende redenen waarom veel zelfstandigen deze stap om te groeien niet zetten.

  • Ze denken dat ze het niet kunnen. Ze zien niet voor zich hoe het zou moeten.
  • Ze denken dat ze het heel druk gaan krijgen. Ze hebben het nu al druk. Méér inkomen betekent dat ze het nog veel drukker gaan krijgen
  • Ze zien op tegen de verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt. Hoe groter je bedrijf, hoe meer verwachtingen van mensen. Van je team, van je klanten. Dat moet je allemaal kunnen dragen en het neemt alleen maar toe – denken ze.

Waarschijnlijk zijn er, diep verborgen, nog andere redenen:

  • Kan ik dit wel? Waar begin ik aan? Wat ik nu heb, dat ken ik. Als ik ga groeien, blijk ik het misschien niet te kunnen.
    Het groeien van je bedrijf naar een volgend niveau blijkt een diepe onzekerheid met zich mee te brengen.
    Mensen denken vaak dat als hun bedrijf groeit, ze moeten uitbreiden wat ze nu hebben. Het blijft hetzelfde, met dezelfde persoon die ze zijn, alleen wordt alles groter en meer.
    Maar dat klopt niet.
    Toen ik de stap nam om mijn bedrijf te laten groeien, wist ik dat er radicale veranderingen moesten gebeuren. 
  • Mijn persoonlijkheid moest groeien: ik moest veel meer zelfvertrouwen krijgen en en echte leider worden
  • Ik moest structuren en systemen in mijn bedrijf creëren waardoor ik de beste service aan mijn klanten kon leveren EN veel meer tijd zou overhouden (Als je dit niet doet, gaat het nooit lukken om te groeien)
  • Mijn team moest groeien met de beste mensen
  • Bij de groei hoorden ook nieuwe soorten producten en diensten

Ik wist dat ik dit nooit zou kunnen zonder een mentor, een coach, om mij op dat hogere niveau te brengen. De investering die ik daarin deed, zou zich drie dubbel en dwars uitbetalen.

Ik moest dus door met leren.

Ook Simone Levie is zo iemand die niet stopte met leren en investeren. Ze deed mee aan mijn programma voor ondernemers die hun bedrijf willen opschalen.

Bekijk hier haar verhaal:

Ben jij ook zo iemand die dit wil? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Eén reactie op “Waarom doe ik dit wel en anderen niet?”

  1. YvonneCanters schreef:

    Hallo,

    Graag hoor ik er meer over.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.