Waarom 90% van de coaches zich laat onderbetalen

Er zijn maar weinig coaches ( en ook trainers / adviseurs) die echt een goede omzet draaien. Uurtarieven vanaf 50 euro tot 150 euro zijn gebruikelijk. Als je uitrekent dat een coach heel veel uren niet kan werken vanwege de tijd die nodig is voor acquisitie en opleiding, zijn deze tarieven in feite veel te laag. Velen hebben er daarom nog een inkomensbron naast, of leven op zwart zaad.

Omdat de inkomsten zo laag zijn, staat de droom om coach te zijn, voor velen op het spel. Om goed te kunnen leven, is namelijk meer geld nodig: om te kunnen investeren en je pensioen te kunnen betalen. Om probleemloos vrij te nemen als je levensomstandigheden daarom vragen, en ook tijd te hebben om opleidingen te volgen en je te ontwikkelen als coach.

Daar staat tegenover dat de waarde van coaching of advies enorm kan zijn. Individuen en bedrijven bereiken sneller en makkelijker hun doelen en maken minder kosten. Relaties lopen beter, de productiviteit gaat omhoog. Wat is eigenlijk de reden waarom coaches zo weinig verdienen en wat kun je eraan doen?

Mijn stelling is dat coaches een algemeen gedeelde cultuur en ingesleten gewoontes hebben om te lage prijzen te vragen voor hun dienst. Hier een aantal redenen van veelvoorkomende gebruiken waarmee coaches hun prijzen laag houden. En ik geef ideeën wat je wél zou kunnen doen.

1. Je prijs bepalen op basis van wat anderen doen

Veel coaches kijken naar anderen om hun tarieven te bepalen. Maar omdat andere coaches ook te laag prijzen, houdt zo iedereen zijn tarieven te laag. Beter is het om je te meten aan de mensen die de hoogste tarieven vragen, en kijken wat er voor nodig is, om deze ook te vragen.

2. Geld niet belangrijk vinden

Veel coaches zijn gericht op “helpen” en vinden goed geld verdienen minder belangrijk. Dit is een veelvoorkomende cultuur onder coaches. Op één van de bekende coachingssites staat: “Counsellor of coach is een beroep dat je doet, omdat je graag mensen wilt helpen; de verdiensten komen op de tweede plaats. Eigenlijk is het zo met ieder beroep; op het moment dat je het alleen nog maar doet om het geld en er geen plezier aan beleeft, kun je beter iets anders kiezen”.

Door een dergelijke cultuur houden coaches hun prijzen laag. Dat je mensen beter helpt, als je hoge prijzen vraagt, en ook zelf goed verdient, is een gedachte om eens over na te denken.
 
3. Per uur je prijs bepalen
 
De prijzen van coaches zijn ook laag omdat ze per uur hun diensten prijzen. Als je per uur prijst, is je uurtarief sowieso te laag. Ook al lijkt zo’n bedrag misschien veel, er zijn zoveel uren dat je niet kunt werken, dat zo’n prijs algauw te hoog lijkt voor de klant. Met als consequentie dat je te laag gaat prijzen.

Veel beter is om een product van je coaching te maken. Hierbij bied je je coaching in een pakket aan waarin je aantal uren niet zichtbaar is. De klant koopt niet je uren, maar de waarde die het biedt. Op deze manier kun je veel hogere prijzen krijgen voor je dienst.
 
4. Coaching willen verkopen, in plaats van de waarde die je coaching biedt
 
Veel coaches zijn erop gericht, om “coaching” te verkopen. Ze leggen omstandig op hun website uit, wat coaching is en wat je eraan kunt hebben. Maar als je alleen maar coaching verkoopt, kun je geen hoge prijzen vragen. Veel slimmer is, om de waarde die coaching oplevert, te verkopen aan de klant.
Het gaat de klant namelijk nooit om de coaching zelf. Voor hem of haar is de coaching een middel om een bepaald doel te bereiken. Als je het bereiken van dat doel verkoopt, kun je veel hogere prijzen krijgen voor je dienst.
 
5. In een markt opereren waar weinig geld te besteden is
 
Veel coaches krijgen te weinig voor hun dienst, omdat ze zich richten op klanten die niet veel uit te geven hebben. De markt waarin ze zich bevinden is niet lucratief.
Als je in een markt opereert, waar mensen niet veel te besteden hebben, zou je een ander business model kunnen kiezen waar je ze in groepen of via bijvoorbeeld online producten kunt helpen. Door dit zo te doen, kun je uiteindelijk toch een goede boterham verdienen met je werk.
Dit is niet altijd mogelijk. Sommige niches zijn gewoon te klein en niet kansrijk genoeg. Dan kun je beter je energie steken in groepen mensen die je wél kunnen betalen en een goede prijs voor je over hebben.
 
6. Geen “high end”-aanbod hebben

Veel coaches krijgen weinig voor hun coachingstijd omdat ze hun aanbod “te gewoon” maken.
Om echt een goede prijs te kunnen vragen voor je coaching, is het van belang om je aanbod te upgraden, zodat de klant de waarde hoger percipieert. Een manier om je aanbod te upgraden, is de inhoud die je coachingssessie te bieden heeft, te versterken. Maar het kan ook zitten in de manier waarop je je coachingstijd aankleedt, de locatie die je kiest en de bonussen die je geeft.
 
Conclusie: te lage prijzen vragen heeft niet zozeer te maken met de markt, maar bovenal met de keuzes van de coach zelf.

Door te leren hoe je coaching aan klanten verkoopt, en er een zo goed mogelijke prijs voor vraagt, worden je prijzen hoger en kun je een zeer goed inkomen verdienen met je werk. Dit komt ten goede aan jou maar uiteindelijk ook aan de klant, omdat je beter kunt coachen als je ook zelf succesvol bent. 

Heb je genoeg van je lage prijzen en wil je veel beter gaan verdienen? Doe dan mee aan mijn gratis teleseminar hierover op 27 september van 14.00 – 15.00 uur. In dit teleseminar ga je leren hoe je een high end aanbod kunt creëren waar je veel hogere prijzen voor kunt vragen, zodat je met gemak minimaal 10.000 euro per MAAND kunt verdienen.
Meld je hier aan voor dit gratis teleseminar  
(c) 2012 Laura Babeliowsky

 Je reactie op dit artikel is van harte welkom! 

2 antwoorden op “Waarom 90% van de coaches zich laat onderbetalen”

  1. Tip 4 is superwaar alleen ongelofelijk lastig. Maak maar eens vooraf konkreet wat een coachresultaat is. Vaak weten coaches dat vooraf niet want het is iedere keer weer een ontdekkingstocht die ze met hun client doormaken. En stel dat je wel het resultaat weet te verkopen, dus dat je van te voren al zegt dat je bijvoorbeeld een nieuwe loopbaanrichting bepaalt voor je client, eentje die helemaal klopt bij wat de client wilt. Zou het dan kunnen dat de client dan ook een soort garantie van je vraagt? In dat geval heeft hij wel het recht, want hij betaalt er ook een bedrag voor dat bijna vraagt om een garantie. Ik denk dat coaches vooral gebaat zijn bij hun herkenbaarheid, een duidelijk profiel, zodat iemand die een coach behoefte heeft weet wat hij/zij met zoeken en vooral wat hij/zij kan verwachten. Dat duidelijke verhaal, de propostie, dat ontbreekt er vaak aan. Coaches hebben moeite om zich te profileren en dus worden ze matig gevonden, met als gevolg dat als ze een keer beet hebben de prijs dan ook niet bepaald werelds is.

  2. pijnlijk juiste observaties en ispirerende suggesties. bedankt Laura. natuurlijk zijn sommige lastig in de praktijk te brengen, maar dat maakt het juist spannend om te proberen. ik ga een interessant pakket aanbieden, mét garantie (ik heb altijd tevreden klanten, dus waarom niet?)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.