5 redenen om snel te beginnen met je eigen high-end aanbod

Veel zzp’ers denken dat ze, om hun plaats op de markt te kunnen verwerven, een lage prijs moeten vragen voor hun dienst. Ze gaan ervan uit, dat als je lage prijzen vraagt, je meer klanten hebt, en dat als je ze te hoog zou maken, klanten zullen weglopen en naar je concurrent zullen gaan.

Maar is dat werkelijk waar? Veel klanten van mij – ZZP-coaches, trainers, adviseurs -, vragen hele hoge prijzen. Ze vragen 15.000 euro voor hun jaartraject, 5000 euro voor een dag advies, of 5000 euro voor een privé-coachings traject.Zulke hoge prijzen vragen, heeft een enorm effect. Het betekent een radicale verandering in iemands bestaan als ZZP-er. Wat is dat effect en waarom is dat zo’n goed idee dat iedere ZZP-er dat doet?

Reden 1: je gaat veel meer verdienen

Als je bijvoorbeeld een groep hebt met 10 mensen die allemaal 15.000 euro betalen, loopt dat aardig op. Dat betekent al een inkomstenbron van 150.000 euro, terwijl 10 mensen vinden niet zoveel is, en de hoeveelheid werk die er vast zit – mits je het goed aanpakt, beperkt is.

Reden 2:  je houdt tijd over

Omdat de coach/trainer/adviseur van nature beperkt wordt door een grens aan zijn inkomen, is het verstandig om de tijd DIE je werkt, zo duur mogelijk te verkopen. Zo kun je uit de tredmolen van het vele uren werken tegen lage prijzen stappen.

Zoals een klant van mij zei: “Ik heb nu veel meer vrije tijd dan vroeger omdat ik niet meer elk klusje hoef aan te pakken. Die tijd kan ik gebruiken voor marketing, en voor nog andere projecten. Ik kan nu echt voor me zien dat mijn inkomen nog veel verder kan gaan groeien, terwijl er eerst een onverbiddellijke grens aan zat”

Reden 3: je klanten willen het 

10 – 20 % Van je klanten heeft behoefte aan je dure diensten. De dienst die het meeste waarde oplevert, die het meest exclusieve gevoel geeft. Door dit niet aan te bieden, negeer je dus een belangrijke behoefte van een deel van je (potentiële) klanten.
 
Reden 4: je kunt er heel snel mee beginnen
 
Je hebt voor een high-end aanbod meer heel weinig klanten nodig. Zeker voor starters is dit interessant. Ze hebben nog niet zo’n groot netwerk en hebben nog niet zo’n reputatie opgebouwd. Door goed geprijsde VIP-dagen en trajeecten aan te bieden, kunnen ze gauw goed verdienen en dan kunnen ze ook investeringen gaan doen in marketing en het opbouwen van hun mailinglijst.
 
Reden 5: je trekt de leukste klanten aan
 
Met high end producten trek je de leukste klanten aan. Dat zijn de klanten die echt actie nemen, verantwoordelijkheid nemen, doen wat nodig is om resultaten te halen. Klanten die goede resultaten bereiken, leveren de beste reputatie en mond-tot-mond reclame op. Dit is van levensbelang om je prijzen verder te laten stijgen en je bedrijf te laten groeien.
 
High end diensten aanbieden levert voor ZZP-ers dus een delicieuze cirkel op. Je werkt met de leukste klanten en verdient veel meer. Je kunt beter marketen en je kunt mensen inhuren om werk voor je te doen. Daardoor ga je alleen nog maar MEER verdienen.
 
Vergelijk dat met de vicieuze cirkel van het vragen van lage prijzen. Je werkt met klanten die niet het beste uit zichzelf halen, maakt vele uren en je verdient niet veel. Je houdt weinig tijd over voor je marketing en hebt geen geld om hulp in te huren. Je krijgt niet zo’n enthousiaste testimonials waarmee je je bedrijf groter kunt maken. 
 
Mijn pleidooi is dus om snel een high end productenlijn aan je dienstenaanbod toe te voegen, omdat ondernemen daardoor veel leuker en lucratiever kan worden.
 
Heb je genoeg van je lage prijzen en wil je veel beter gaan verdienen? Doe dan mee aan mijn gratis teleseminar hierover op 27 september van 14.00 – 15.00 uur. In dit teleseminar ga je leren hoe je een high end aanbod kunt creëren waar je veel hogere prijzen voor kunt vragen, zodat je met gemak minimaal 10.000 euro per MAAND kunt verdienen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”