Van inhuurkracht naar ondernemer

Veel zelfstandigen in dienstverlenende beroepen nemen een soort middenpositie in tussen werknemer en ondernemer zijn: ze werken op inhuurbasis voor andere bureaus of opdrachtgevers. Misschien ben jij ook zo iemand – ik ben het zelf ook lang geweest.

Kenmerkend voor deze positie is dat je je telkens voegt in kaders die anderen voor je scheppen. Je voert bijvoorbeeld trainingen uit die anderen ontwikkeld hebben of je bent bezig met projecten waar een tijdelijke kracht voor nodig is. Vaak doe je dan telkens wat anders, omdat iedere keer iets anders van je verwacht wordt. Je zet jezelf als een grote zak rauwe aardappels op straat, en anderen beslissen hoe ze je willen hebben: gefrituurd, gekookt of gebakken. 

Veel mensen hebben er geen enkel probleem mee om zo te werken; ze ervaren veel vrijheid en kunnen veel verdienen. Maar bij velen zie ik ook dat deze situatie gaat wringen, en dat ze op zoek willen gaan naar nieuwe vormen om hun ondernemerschap te structureren. Waarom is dat en als je dit ook wilt, wat kun je dan het beste doen?

Als je als inhuurkracht werkt, heeft dit verschillende nadelen. Je doet vaak niet het werk dat je écht wilt doen, met de klanten voor wie je zelf kiest. Je bent vaak veel tijd kwijt aan telkens nieuw soort werk, waardoor je geen specialisme en routine ontwikkelt. Je hebt geen tijd om jezelf te marketen en bekendheid te verwerven, zodat de stroom klanten voortdurend dreigt op te drogen. Dat voelt onveilig en onrustig.

Het grootste nadeel is misschien wel, dat je per uur je geld verdient. Hiermee beperk je aanzienlijk hoeveel je kunt verdienen, want het aantal uren dat je kunt werken, heeft nu eenmaal een grens. Probleem is ook dat je uiteindelijk geen waarde toevoegt aan je bedrijf: dat wil zeggen dat je het na afloop niet kunt verkopen, want niemand wil een baan kopen. Dit is het fenomeen dat Michael Gerber beschrijft in zijn boek “The E-myth”.

Redenen genoeg dus om een echte ondernemer te worden die zijn/haar eigen aanbod creëert. Je creëert je eigen “business model” en gaat dus werken aan je bedrijf in plaats van erin. Wat is er dan nodig om te doen? Een paar ideeën.

1. Een heel belangrijke stap is om niet af te wachten hoe anderen van je talenten gebruik willen maken, maar om zelf na te denken welke toegevoegde waarde je wilt leveren en welke resultaten je voor klanten wilt bereiken. De klant koopt dan niet meer jouw proces of uitvoering maar de resultaten die je belooft. Voorbeelden van resultaten zijn: meer omzet, meer klanten, meer productiviteit, meer welzijn, meer gezondheid, etc. Denken in termen van resultaten kan een totale transformatie van je bedrijf betekenen.

2. Denk na over wat er nodig is om deze resultaten te bereiken. Misschien een aantal coachingssessies, een workshop, enkele adviesgesprekken. Geef er vervolgens een opvallende naam aan. Het beste is een naam die het resultaat aangeeft. Geef het een prijs. Op deze manier maak je een product van je dienst; dit wordt “productizing” genoemd. Het “Get Clients Now”-programma is een mooi voorbeeld van productizing. Uit onderzoek blijkt dat klanten veel sneller een dienst kopen die geproductized is dan een dienst waarvan de kosten niet te voorspellen zijn. Groot voordeel van een dergelijk pakket is ook dat niemand je meer zal vragen hoeveel je per uur kost.

3. Wacht nooit te lang met het uitontwikkelen van je aanbod maar ga erover met klanten in gesprek. Dan merk je gauw genoeg of je idee levensvatbaar is of dat je het alleen zelf een goed idee vond. Door de feedback die je krijgt, wordt je aanbod vanzelf al beter en je triggert jezelf om er sneller mee naar buiten te komen – mensen zitten er nu op te wachten.

4. Op de langere termijn kun je denken aan het ontwikkelen van informatieproducten over je dienst. Voorbeelden hiervan zijn e-books, e-courses of betaalde lidmaatschappen voor je website. Zo kun je ook passief inkomen verdienen. Misschien is het zelfs mogelijk om andere mensen in te huren om het werk voor je te doen. Je bedrijf wordt daarmee zelfstandig van jou.

Veel klanten die meedoen in mijn Get Clients Now!-programma’s zijn bezig deze stap te zetten om ’hun eigen ding te gaan doen’. Wat iedere keer opvalt is dat het moed vergt, veel moed. Als je met je eigen product in de wereld gaat staan, loop je risico’s. Het tomatengooien kan beginnen! Iedereen is bang beschimpt te worden of erger nog: genegeerd.

Duidelijk is dan ook, dat je wordt aangesproken op nieuwe vaardigheden. Op de één of andere manier is het makkelijker om je te voegen naar andermans ideeën, dan om er zelf voor te gaan staan. Overtuigingsvaardigheden in woord en geschrift worden nodig. Kennis van marketing is onontbeerlijk.

Gaan staan voor je eigen product is moeilijk, maar kan je ook veel opleveren. Je gaat het werk doen dat je het liefste doet met de mensen die je leuk vindt. Uiteindelijk kun je er veel meer mee verdienen, als je het slim aanpakt en het effectief gaat marketen. Voor al die gewerkte uren heb je dan een veel hogere opbrengst. En uiteindelijk kun je je bedrijf misschien ook nog gaan verkopen.

© 2006 Laura Babeliowsky

Ik hoor graag je mening over dit artikel! Klik op “reacties”

Eén reactie op “Van inhuurkracht naar ondernemer”

  1. Petra schreef:

    Wat goed om dit te lezen! Ik zit precies in die fase na 12 jaar freelancen. Ben nu een nieuw bedrijf aan het starten om alles wat ik meeneem uit mijn ervaringen in een goede, warme, passende jas te stoppen. Ik houd hierover een weblog bij. En ga me zeker verdiepen in je GCN programma! groet van petra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.