Trek de klanten naar je toe

Wat vinden ondernemers moeilijk bij acquisitie? Als ik deze vraag stel aan de honderden ondernemers die ik afgelopen jaren heb ontmoet, krijg ik altijd dezelfde antwoorden. Koude acquisitie vinden veel mensen vreselijk, en ook achter klanten moeten aanjagen scoort hoog.

Kun je aan klanten komen zonder koude acquisitie en zonder achter ze aan te moeten jagen? Ja, wel degelijk. Ook jouw bedrijf kan een klantenaantrekkende machine worden die klanten als een magneet naar zich toetrekt. Klanten bellen joú in plaats van jij hen. Maar dit gaat niet vanzelf. Het vergt investering in je marketing: tijd, geld en moeite om jezelf te positioneren en te profileren.

Wat kun je allemaal doen om systematisch klanten aan te trekken?Hierbij zeven tips.

  1. Creëer intenties en stel doelen met betrekking tot het aantal en het soort klanten dat je wilt krijgen. “Wat heeft dit met klanten aantrekken te maken?”, zul je je misschien afvragen. Antwoord: alles! Aantrekkingskracht hangt helemaal samen met je eigen intenties. Je zult nooit méér aantrekken dan je zelf wilt en wenst. Hier is niets bovennatuurlijks aan. Jouw intenties zorgen voor focus, je neemt bepaalde signalen waar die je anders niet zouden opvallen. Zo zet je een keten van gebeurtenissen in gang waarmee je je doelen gaandeweg realiseert.
  2. Kies een heldere focus oftewel “niche” voor je bedrijf: een duidelijk omschreven doelgroep waar jij een specifieke oplossing voor biedt. Hoe beperkter, hoe groter je aantrekkingskracht wordt: “To broaden your appeal, narrow your position” (Beckwith). Hoe komt dat? Dit heeft met vertrouwen te maken. Als je jezelf beperkt, gaan mensen je als een expert zien, en daar doen ze het liefste zaken mee. Als je problemen met je hart hebt, ga je per slot van rekening liever naar een cardioloog dan naar een huisarts.
  3. Geef je expertise weg! Schrijf artikelen, publiceer een email nieuwsbrief of geef presentaties waarin je genereus ideeën en informatie geeft over een gewenste oplossing. Veel mensen schrikt dit idee af: “Als ik mijn kennis weggeef, zal niemand me meer willen inhuren”. Het gekke is dat het omgekeerde gebeurt. Weliswaar is het zo, dat veel mensen, hoeveel je ook geeft, nooit je klant zullen worden. Maar door te geven, word je door andere mensen steeds meer gezien als iemand die ze graag willen inhuren. Hun vertrouwen groeit dat jij iets voor ze te bieden hebt.
  4. Word een kei in het schrijven van wervende teksten! Een goede, wervende tekst op je website, in je brochure of aanbiedingsbrief heeft een grote waarde als het gaat om het aantrekken van klanten. Zelf krijg ik 80% van mijn klanten puur door mijn teksten. Een wervende tekst roept emotie op, geeft hoop en triggert urgentie.
  5. Werk gestaag aan een lijst van namen van mensen die jou toestemming hebben gegeven om jezelf aan te bieden. Dit wordt “permission marketing” genoemd (Seth Godin). Mensen kopen van je als ze verschillende malen van je gehoord hebben. Als je niets laat horen, vergeten ze je zo weer. Daarom is een lijst met gekwalificeerde, geïnteresseerde prospects die je regelmatig contacteert voor iedere dienstverlener absoluut noodzakelijk. Vraag je je af hoe je die toestemming van mensen krijgt? Dé manier is een email-nieuwsbrief uit te brengen die mensen graag willen lezen omdat ze er waarde aan ontlenen. Ze zullen je dan toestemming geven om benaderd te worden, omdat ze immers ook iets van je krijgen.
  6. Begin je eigen weblog! Marketingdeskundigen voorspellen het weblog een grote toekomst als het gaat om klanten krijgen. Ook hier gaat het om het laten delen van je lezer in je expertise. Je potentiële klanten raken met je vertrouwd, bouwen een relatie met je op. Je stijgt als een komeet in de zoekmachines, waardoor je voor veel meer mensen vindbaar bent. Klanten gaan je zien als iemand die innovatief is. Je maakt duidelijk dat je ook snapt dat dit de 21e eeuw is.
  7. Werk aan je negatieve overtuigingen. Een hele mooie uitspraak van Brian Tracy is: “Alles wat succesvol wordt gerealiseerd in deze maatschappij, komt door mensen die zich belangrijk voelen, van zichzelf houden en zichzelf respecteren”. Als je wilt dat klanten op je afkomen, moet je ook klaar zijn om ze te ontvangen. “Je bewijst de wereld geen dienst door jezelf kleiner voor te doen dan je bent” (Marianne Williamson)

Wat kun je doen om dit allemaal voor elkaar te krijgen? Voor je het weet raak je verstrikt in alle mogelijkheden die er zijn. De beste tip die ik je misschien kan geven, is: neem een coach! Een coach kan ongelooflijk veel voor je bedrijf doen (zegt iemand die net weer is gaan werken met een coach). Hij/zij kan je helpen met je intenties en je focus. Hij/zij kan feedback geven op je voortgang en een stok achter de deur houden om daadwerkelijk dingen te doen. Hij/zij kan je helpen om belemmerende overtuigingen te overwinnen.

En wat ga jij doen om klanten aan te trekken? Ik hoor het graag!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.