Tien redenen om vandaag nog je weblog te beginnen

Ben je zelfstandige ondernemer in een dienstverlenend beroep en denk je erover om een weblog te beginnen maar twijfel je of het de moeite zal lonen? Hierbij tien goede redenen om het vandaag nog te doen, afkomstig van weblogexperts Patsi Krakoff en Denise Wakeman.

1. Met je weblog presenteer je jezelf op het Internet als iemand die iets te zeggen heeft en die iets te bieden heeft voor anderen.
2. Met je weblog maak je je expertise zichtbaar. Dit geeft je bedrijf geloofwaardigheid.
3. Lezers kunnen commentaar geven, waardoor je interactie en relaties met je klanten creëert
4. Je hoeft niet meer te wachten op je websitebouwer om je website te updaten
5. Je kunt zelf posten, zelfs dagelijks als je wilt, en het wordt à la minute wereldwijd in de blogosphrere gepubliceerd (geeft een goed gevoel, weet ik uit ervaring).
6. Zoekmachines zijn gek op weblogs, ze pikken je zoekwoorden op en je komt hoog in de rankings. Zo kunnen steeds meer mensen je vinden.
7. Klanten voelen zich aangetrokken tot de persoon achter het bedrijf. Jouw authentieke stem  spreekt meer aan dan gladde PR-praatjes.
8. Met je weblog bouw je aan een gemeenschap van gelijkgestemde lezers. Bloggers houden onderling contact. Voor je het weet, hebben heel veel mensen van je gehoord en wordt het woord over je verspreid.
9. Je kunt nieuwe ideeën testen en je krijgt meteen feedback. Je kunt je klanten vragen om je te helpen diensten en producten te ontwikkelen waarmee je hén het beste helpt.
10. De zijkolommen van je weblog kun je gebruiken om je diensten te promoten, geld te verdienen op advertenties en boeken te verkopen. Zo kun je een extra bron van inkomen creëren.

Zie internet als een grote vijver, zeggen Patsi en Denise. Je hebt overal hengels hangen, via bijvoorbeeld je website en je nieuwsbrief. Voeg een weblog eraan toe, dan is er nóg meer kans dat er iemand bijt…

Graag hoor ik je commentaar! Klik op “reacties”.

Eén antwoord op “Tien redenen om vandaag nog je weblog te beginnen”

  1. Waarom een weblog?

    Een gegronde vraag lijkt me, en misschien zit deze vraag ook vast in jullie hoofd tijdens het bekijken van deze weblog. Waarom start een bedrijf een weblog en niet gewoon een hele sterke statische website?
    Ik ben al jaren geabonneerd op vele weblog’s…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”