There’s something about clients…

Marketing kan gekmakend eng zijn. Je hebt je nieuwe dienst die je wilt gaan promoten, aan de wereld bekend wilt maken,  maar je durft niet. Bang ben je van wat mensen ervan gaan vinden, dat niemand er wat aan zal vinden, je straks met lege handen staat…

Naar buiten treden kan inderdaad eng zijn, maar als je niets doet, nou ja… dan gebeurt er niet veel. En ook dat voelt uiteindelijk niet zo goed. Hoe zou het voor je voelen als je weet dat sommige mensen gewoon blij zijn met wat je te bieden hebt en niet kunnen wachten om er van te horen?

Dat doet me denken aan de film “There’s something about Mary” die ik laatst voor de tweede keer zag. “There’s something about Mary” gaat over de scholier-  en supernerd  – Ted (Ben Stiller), die als een blok valt voor het weergaloze meisje Mary (gespeeld door Cameron Diaz). Geen moment komt het in hem op dat Mary hém leuk zou kunnen vinden, nerd als hij is, maar toch is het juist zíj het die hem vraagt voor het schoolbal.

Dertien jaar later, Ted en Mary zijn inmiddels door een noodlottige samenloop van omstandigheden van elkaar verwijderd, is Ted nog steeds verliefd op Mary. Omdat hij bang is haar te stalken en te verlegen en onzeker om in haar belangstelling voor hem te geloven, doet hij wanhopige omtrekkende bewegingen om opnieuw haar aandacht te trekken.

Hij durft er niet vanuit te gaan dat ze ook altijd aan hem is blijven denken. Maar de werkelijkheid is dat de door iedereen begeerde Mary juist Ted het aardigst vindt van iedereen, omdat hij opkwam voor haar gehandicapte broertje. Ook in allerlei andere opzichten voldoet hij aan haar wensen van de Ideale Man.

Ted lijkt dat echter niet door te hebben. Zelfs als ze heel letterlijk zegt: “Waarom kom je niet hier wonen om met me te trouwen?” lijkt hij het niet te horen wat ze eigenlijk precies zegt.

Natuurlijk komt het uiteindelijk ook tussen Ted en Mary allemaal goed. Dit is wat ik vaak zie bij mijn klanten. Op het moment dat ze de stap wagen en hun nieuwe dienst naar buiten brengen, lijkt het alsof iedereen er eigenlijk op had zitten te wachten. Op het moment dat ze in het diepe springen blijkt het helemaal aan te slaan wat ze doen.

Dan blijkt plotseling dat je klanten er enorme baat bij hebben dat je naar buiten bent getreden met je idee. Omdat ze nu van je kennis, visie en vaardigheden kunnen profiteren en je ze geweldig helpt. Ze zijn gewoon verliefd op je…

Desondanks is het natuurlijk wel prettig om je angst voor nieuwe productlanceringen zo klein mogelijk te maken, en te zorgen dat je met redelijk vertrouwen nieuwe producten en diensten kunt aanbieden. Ik geef je een paar tips om dit voor elkaar te krijgen.

1. Ga erover in gesprek. Vertel aan je naasten wat je van plan bent. Nodig je beste klanten uit voor de lunch en leg ze je ideeën voor. Je merkt meteen of je in de roos schoot met je plan. Of je gretigheid en interesse oproept. En mocht dit niet zo zijn, stel dan je ideeën bij en luister naar wat anderen je hierover vertellen.

2. Laat vlak voor je lancering hints los aan je klanten waar je mee bezig bent. Je klanten worden nieuwsgierig en laten dit blijken. Eigenlijk heb je al voor je lancering door, dat je goed zit. Zo kun je met een goed gevoel je promotie doen. En ondertussen maak je de geesten rijp, zodat klanten makkelijker ja zeggen op het moment dat de nieuwe dienst voor ze beschikbaar is.

3. Bouw ervaring op! Alles went, ook nieuwe productlanceringen. Bij de eerste had je misschien het gevoel dat je jezelf op een rots te pletter zou gooien. Maar bij de tweede gaat het al beter en op een gegeven moment gaat de angst helemaal weg. Dan vind je het alleen nog maar leuk en spannend om te doen.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”

7 antwoorden op “There’s something about clients…”

  1. Hoi Laura,
    Wat een leuk artikel, en ja hoe herkenbaar. De film heb ik inmiddels al vele malen gezien, het is een van de favorieten van mijn lief en we liggen nog steeds in een deuk. Nooit gedacht om een link te leggen met klanten!
    Ik ken helemaal wat je schrijft. Sinds een paar maanden heb ik besloten om mij helemaal te richten op relatiecoaching bij ingewikkelde liefdesrelaties als polyamorie, aanvullende relaties en biseksualiteit. Het is gewoon mijn ding en ik kan er lekker mijn ei in kwijt. Toch vind ik het heel erg spannend. Ik ben druk bezig met een boek te schrijven over de cliententhema’s uit mijn praktijk en hoe ik deze mensen begeleid. Met tal van tips en tools. Dat betekent veel tijd vrij maken om te schrijven, zodat ik mij straks nog beter als relatiecoach kan profileren.
    Ik heb tal van ideeen in mijn hoofd over andere producten buiten coaching. In december start ik met een nieuwe cyclus avondworkshops voor mensen die kampen met problematiek rondom polyamorie (van meerdere mensen kunnen houden en met hen een relatie aangaan)in hun relaties.
    Als ik denk aan mijn ideeen en als ik er mee bezig ben, barst ik van de energie. Maar het betekent ook ander werk even laten liggen, omdat je nu eenmaal niet alles kunt doen. Dat betekent ook even minder inkomsten omdat je moet investeren. Dat vind ik best eng!! Desalniettemin ben ik er van overtuigd dat het me straks gaat lukken, en dat ik mijn passie, creativiteit en schrijversdrang straks nog meer kan inzetten om dat te doen waar ik blij van word: mensen uit te dagen te leven vanuit authenticiteit, op de manier die bij hun past.
    Dank je wel voor je tips! Ik blijf ze toepassen!
    Leonie Linssen
    http://www.veranderjewereld.nl

  2. Toeval? Laat ik nu net enkele uren geleden besloten hebben om min Latent Talent programma op een andere manier in de markt te gaan zetten… bedankt in ieder geval voor de tips (ik was op de goede weg zag ik, maar fijn dat dan weer bevestigd wordt 🙂 ) Tot twitters!

  3. Hoi Laura,
    Het is inderdaad een heerlijke romantische film, waarin nu eens niet de mooiste jongen het meisje krijgt, maar de aardigste jongen. Ik ben zelf hard bezig om 2 nieuwe producten te lanceren. Wat mij tegenhield was dat ik dacht dat ik helemaal geen nieuwe producten kon bedenken. En ineens was er een geweldig idee. Een product voor bestaande klanten en één voor nieuwe klanten. Heel erg eng om dat bekend te maken. Nu nog praktisch uitvoeren, technisch uitvoeren en dan kan het de markt in. Heel spannend maar ik heb er veel zin in! Bedankt voor je geweldige inspirerende ideeen!
    Groeten Lorraine Simoons
    SO Organized

  4. Hoi Laura,
    Dank je wel voor je heerlijke, sprankelende tekst. Vorige week zat ik in de marketing make-over tijdens het Teleseminar en ben daarna werkelijk in een stroomversnelling terecht gekomen. Ik val als een blok voor de doelgroep Vrouwelijke ondernemer, ben met nieuwe teksten bezig, wil verbouwen, groeien etc. Ik hou je op de hoogte èn wilde je even laten weten dat ik erg blij ben met je berichten. Hartelijke groet, Lisette Goes
    ColourBusiness – Houten

  5. Hoi Laura,
    Bedankt (weer!) voor je inspirerende woorden. En wat ook zo is: als je merkt dat je op de goede weg zit, en je hoort de eerste positieve geluiden, dan krijg je vleugels! Waar je eerst tegen op zag heb je nu in een dag gedaan. Ik kan nu niet wachten om de wereld te vertellen hoe ik ze kan helpen met duurzaam leren!
    Hartelijke groet,
    Debbie Heijne
    Kloos Coaching

  6. Hoi Laura,
    Weer een schot in de roos dit artikel! Ook ik ben, geinspireerd door al je tips en adviezen, bezig met een totale make-over van mijn bedrijf en dienst, het coachen van mensen naar hun droombaan. Van 1-op-1 naar 1-op-veel coaching.
    Maar wat vind ik het eng! De afgelopen dagen kwam ik langzaam tot de conclusie dat mijn opruimwoede de laatste tijd wel verdacht veel weg had van vluchtgedrag. Last van faalangst misschien?
    Diep in mijn hart weet ik echter dat ik mensen tekort doe als ik niet naar buiten kom met mijn ideeen. Dat ik echt iets kan betekenen voor anderen die niet gelukkig zijn in hun werk. Dat ik een oplossing heb die werkt!
    Dit werk is mijn eigen droombaan en ik wil niets anders meer. Bij deze besluit ik de sprong te wagen, hoe eng ik het ook vind!
    Monica van der Pluijm
    http://www.ANDRS.nl

  7. Beste dames,
    Wat een leuke reacties allemaal en jullie zijn goed bezig.
    Het is slechts een kleine minderheid van de zelfstandigen die eigen producten en diensten ontwerpt en dat maakt jullie bijzonder…
    Veel succes,
    Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”