Is ondernemen voor vrouwen moeilijker?

Succesvol ondernemerschap vraagt om voortdurende actie, om het naar buiten brengen van je ideeën en om de vaardigheid en zelfvertrouwen om daar een hele goeie prijs voor te vragen. Dit is al moeilijk in het algemeen, maar zou het kunnen dat het voor vrouwen nog net een tikkeltje moeilijker is dan voor mannen?

Laatst stond een artikel in de Intermediair dat uit internationaal onderzoek blijkt dat vrouwen minder geschikt zijn als ondernemers, omdat ze minder competitief zijn en minder risico’s nemen.

Uit cijfers blijkt inderdaad dat vrouwelijke ZZP-ers veel minder verdienen dan hun mannelijke collega’s. Zou het inderdaad waar zijn dat vrouwen minder geschikt zijn om succesvol te zijn?

Er kunnen inderdaad verschillende oorzaken spelen waarom voor vrouwen succesvol ondernemerschap moeilijker is dan voor mannen. In de afgelopen jaren heb ik met meer dan duizend vrouwen gewerkt (80% van mijn klanten is vrouw). Ik vertel hier – puur persoonlijk en vertekend natuurlijk – over wat ik waarneem bij vrouwelijke ondernemers… Wat staat ze precies in de weg en hoe kunnen ze hun belemmeringen overwinnen?

Het allerbelangrijkste wat mij betreft, is dat vrouwen over het algemeen heel sociaal zijn en gericht zijn op de ander. Op zichzelf is daar natuurlijk niets mis mee, maar het belemmert ze op verschillende manieren:

1. Denken dat zakelijkheid ten koste van de relatie gaat

Veel vrouwen schromen om te veel aan hun commerciële belang te denken. Een van mijn klanten, Karina, is superslim en een kei in haar vak. Maar ze heeft de neiging om haar kennis tussen neus en lippen weg te geven, omdat ze niet te zakelijk wil zijn. Ze denkt dat zakelijkheid ten koste gaat van de relatie. Het gevolg: ondanks al haar talent en kennis verdient ze een karig inkomen. Waar ze helemaal niet tevreden mee is…

2. Gevoeligheid voor afwijzing

Vrouwen trekken zich veel meer aan van wat anderen vinden. Ze willen de bevestiging voelen dat ze op de goede weg zijn. Neem Petra, een talentvolle onderneemster die opereert in een lucratieve niche. Toch komt haar bedrijf maar niet van de grond. De reacties van klanten hebben haar huiverig gemaakt. Ze waren geïnteresseerd, maar ze belden maar niet terug. Iemand zei een afspraak af, een opdracht ging niet door. Ze neemt steeds minder actie, omdat ze zich ontmoedigd voelt. Vrouwen haken zo sneller af als de bevestiging niet meteen komt. Ze richten zich op het veilige en vertrouwde. Hierdoor komen ze uiteindelijk niet uit de verf.

3. Helpen is belangrijker dan verdienen

Veel vrouwen willen andere mensen zooo graag helpen, dat ze het minder belangrijk vinden om er goed voor betaald te worden. Ze vinden het sneu dat iemand ervoor moet betalen, zo lijkt het. Gevolg: voortdurend en jarenlang onderbetaald worden en te weinig verdienen.

Naast de gevoeligheid voor andermans mening is er nog een typisch Nederlands fenomeen: een algemene cultuur om het gezin op de eerste plaats te stellen, en niet de carrière. Een fenomeen met oeroude historische wortels.

Je ziet de gevolgen daarvan bij vrouwen in loondienst, maar je ziet het ook bij de vrouwelijke ZZP-ers. Dat betekent dat ze bijvoorbeeld belangrijke cursussen laten schieten wegens gezinsverplichtingen of dat hun inkomen linea recta in het gezinspotje gaat, waardoor hun bedrijf zelf over onvoldoende financiële middelen beschikt.

Tot slot hebben vrouwelijke ondernemers in Nederland een groot probleem: het nagenoeg ontbreken van vrouwelijke rolmodellen voor succesvol ondernemerschap. Echt succesvolle onderneemsters zijn in Nederland op één hand te tellen en ze staan meestal ver van je af.

Eigenlijk word ik zelf het meest geïnspireerd door mijn Amerikaanse zusters. Sinds ik regelmatig in Amerika marketingcursussen volg, voel ik me veel gemotiveerder om voor succes en een goed inkomen te kiezen. Ik ontmoette er vrouwen die rustig tussen neus en lippen zeiden: “I’ve got a multiple million dollar business”. Ik realiseerde me dat ik in Nederland zo’n vrouw van mijn hele leven nog nooit ontmoet had. En ik vond het …. leuk!!! (het waren gewone, aardige vrouwen, net als ik;-)

Is ondernemer voor vrouwen alleen maar moeilijk? Natuurlijk niet! Juist door hun sociale eigenschappen hebben vrouwen ook een enorme voorsprong, wat mij betreft. Er is geen betere tijd waarin vrouwen kunnen floreren dan nu. Dat komt hierdoor:

– moderne marketing draait om relaties, om geven en authenticiteit. Hier zijn veel vrouwen keien in. Zo kunnen ze bijvoorbeeld maximaal profiteren van internet en de sociale media.

– voor succesvol ondernemerschap is een enorme nieuwsgierig- en leergierigheid nodig. Juist omdat ze wat onzekerder zijn hebben vrouwen een voorsprong op mannen die het niet nodig vinden om te investeren in kennis omdat ze denken dat ze alles al weten.

– door hun gevoeligheid kunnen vrouwen veel beter opvangen wat er bij de klanten speelt en wat ze nodig hebben en daar diensten voor aanbieden.

Conclusie: ook als vrouw kun je enorm succesvol zijn en de typisch vrouwelijke eigenschappen in je voordeel gebruiken. Wat je hierbij kan helpen is je omgeven met andere vrouwen die OOK succesvol willen zijn en vrouwelijke rolmodellen te zoeken, die succesvol zijn op een vrouwelijke manier, zodat je je eraan kunt meten…

Leer meer over onbewuste aannames en patronen waardoor veel vrouwelijke én mannelijke coaches/trainers/adviseurs onderbetaald worden en te weinig verdienen met hun werk. Dit in mijn nieuwe gratis teleseminar op 27 september a.s. van 20.00 – 21.00 uur. Doe ook mee!
Geef je hier op voor het teleminar

Je reactie op dit artikel is welkom!

© 2011 Laura Babeliowsky (die zich vanzelfsprekend aanbevolen houdt om jouw coach te zijn…)

14 gedachten over “Is ondernemen voor vrouwen moeilijker?”

  1. Goed om het zo weer eens in perspectief te zien. Ik word gelijk enthousiast van je verhaal over de punten over op welke aspecten vrouwen een voorsprong hebben!Helemaal eens. Je link naar de Amerikaanse vrouwen gaat eigenlijk hierover: zij durven groots te dromen! Dat zouden wij Nederlandse vrouwen veel meer mogen doen!

  2. Veel vrouwen willen wel groter dromen en meer bereiken, maar ze durven vaak niet – precies om die redenen die jij in je artikel schrijft.
    Toen ik twee jaar geleden een blogje plaatste waarin ik schreef dat het mijn doel is een inspiratie-en informatie imperium te bouwen heb ik daar enorm veel reacties op gekregen van mede-onderneemsters bij wie dat echt iets had losgemaakt. “Ik wil ook een imperium!” mailden ze.
    Maar dat durfden ze (nog) niet op mijn blog te zetten.
    Rolmodellen helpen daarbij, zoals jij Laura, die vrouwen uitdaagt hun ambitie te vergroten en ze precies leert hoe ze hun bedrijf en inkomen kunnen laten groeien.
    Super! Mede daardoor komen er hopelijk snel meer Nederlandse rolmodellen waardoor steeds meer vrouwen ambitieuzer durven zijn in hun onderneming.

  3. Laura,
    In aanvulling op je eerste punt: ik ken ook vrouwen die het moeilijk vinden om een bepaalde ‘hardheid’ te hebben: als een klant onder een overeenkomst uit wil, gaan ze daar in mee. Ze verplaatsen zich in het argument van de klant om toch af te zien van de overeenkomst, willen aardig gevonden worden, zijn bang dat de klant anders boos wordt en nare praatjes gaat verspreiden.
    Sinds ik het bij anderen zag, ben ik me zelf er ook meer bewust van. En stel ik me dus zakelijker op. Als vrouw vind ik mezelf dan hard. Een man vindt het normaal. Maar het is een (onbewuste) overtuiging die vrouwen goed dwars kan zitten in een financieel geslaagd ondernemerschap.

  4. Leuk artikel, Laura! Ik herken heel veel in wat je schrijft. Ik zie ook vaak in de groepen die ik begeleid dat de vrouwelijke ondernemers worstelen met ‘groots denken’ en zakelijk zijn.
    Ik denk overigens, reagerend op Linda, dat je niet ‘hard’ over hoeft komen als je je zakelijk opstelt. Onze neiging is misschien om er, uit onzekerheid, een tikkie bovenop te doen waardoor je jezelf een beetje overschreeuwt. En dat is niet handig want niet authentiek.
    Het is daarom belangrijk dat vrouwelijke ondernemers weten wat ze waard zijn en zelfvertrouwen opbouwen. Dan kun je jezelf zijn en op een ontspannen manier aangeven wat jouw voorwaarden en grenzen zijn.
    En het is fijn Laura, dat jij daarin een voorbeeld bent voor velen. Je bent zakelijk en laat ook duidelijk je vrouwelijke kwaliteiten zien. Dankjewel daarvoor!
    Ik hoop dan ook dat het makkelijker gaat worden voor mij, en andere vrouwelijke ondernemers, om zich te omringen met vrouwen die ook succesvol willen zijn. Want dat valt mij tot nu toe niet echt mee!

  5. Hallo Laura,
    Voor mij als startende (vrouwelijke) ondernemer heb je toch altijd weer goede tips. Weer even met mijn neus op de feiten!
    Omdat vrouwen vaak anders in elkaar zitten dan mannen, ben ik mij (als vrouw van middelbare leeftijd 😉 ) met websiteontwikkeling gaan richten op vrouwelijke ondernemers/zzp-ers.
    Maar als ik dan zie dat ik eenmalig vraag wat anderen per jaar vragen…
    Je hebt me weer aan het denken gezet!
    Bedankt!

  6. Ha, een artikel naar mijn hart en zo herkenbaar!
    Het komt precies overeen met wat ik aan belemmeringen in mijzelf ervaarde en wat mijn cursisten zeggen in mijn workshop “Onderhandelen voor Aardige Vrouwen”. De grootste belemmering zijn zij zelf in het verkrijgen van betere tarieven, betere salariëring, betere voorwaarden, betere werkverdeling, etc.
    Overigens vind ik het bij tijd en wijle voor mijzelf nog steeds niet vanzelfsprekend om goed voor mijzelf op te komen en door te onderhandelen. Het blijft werk in uitvoering 🙂 Maar wel leuk werk, omdat de beloning zo prettig is als het lukt!

  7. En hele goede articel, alles is precies zo, als je schrijft, Laura. Maar moeten wij nu mannelijker worden, om meer geld te verdienen? De business belangrijker vinden dan het gezin? Dit is de vraag, over die ook duitse vrouwen denken, want wij hebben de zelfde vroewelijke strukturen in onze business-gedraag. Maar waar nederlanders echt blij kunnen zijn, en trots ook, is het feit, dat jullie als kultureel akzent de prioriteit op het gezin leggen. Dat doen we in duitsland als bekennt is, niet zo in dat mate, wij leven voor ons werk. Met het resultaat, dat op moment iederen iemand kent die door een burnout niet meer kan werken of lange tijd alleen minder. En nu moeten we weer leren de prioriteiten van het werke weer naar ons priveleven te richten. Ik zit net in die situatie: Keihard werken (priveleven kan wachten) gaat niet meer. Maar … kan ik met een vroewelijke wijze van leven, een relatieeuze en gevoelige wijze van leven, nog genoeg geld verdienen? Ik weet het nog niet en ik les hier als duitse copywriteress met nederlandse taalkennis benieuwd me, om nieuwe ideen voor mijn sucess te krijgen … mijn compliment voor die wijze, die je inspiratie geeft!

  8. Als zzp-er geniet ik ervan precies de juiste balans te hebben tussen werk en gezin. Soms is het zakelijk enorm aanpoten in de pieken, soms is het heerlijk rustig en heb ik alle tijd om te genieten van m’n gezin. Kortom: ik hoef niet te kiezen wat er op de eerste plaats komt- soms komt het ene, soms het andere.
    Door ervoor te zorgen dat mijn tarieven juist zijn en reflecteren wat m’n werk waard is, heb ik die vrijheid voor mezelf gemaakt. Ik denk dus dat het heel goed mogelijk is om met je vrouwelijke kwaliteiten je werkzaamheden een enorm succes kunt maken.
    Laura, jouw artikelen en trainingen hebben me weer inspiratie gegeven welk pad ik nu kan inslaan. Dank!

  9. @Dagmar,
    Leuk om de visie van een Duitse vrouw te horen. De vrouwelijke business patronen lijken inderdaad universeel te zijn.
    Natuurlijk vind ik het belangrijk dat je als vrouw je bedrijf kunt combineren met je gezin, en dat het past bij je levensstijl, en niet andersom.
    Volgens mij is dat juist mogelijk als je zelfstandige bent.
    Zeker dankzij internet en sociale media en teleseminars e.d. is het mogelijk om met zo min mogelijk werk zo winstgevend mogelijk te zijn. Je kunt werken op de plaats en in de tijd die je wilt.
    Als je zelfstandig bent, kun je bovendien ook communiceren en handelen op een vrouwelijke wijze. Voor mij is het destijds DE reden geweest om zelfstandig te worden. Ik wilde namelijk authentiek en warm communiceren, en mijn gevoelens openlijk uiten. Zo doe ik het op de dag van vandaag en ik geniet er enorm van.
    Hopelijk vind ook jij er een vorm voor!

  10. @Adrie,
    Je zegt: “Dus als ik het goed begrijp ben je een succesvol ondernemer als je veel verdient”
    Dit hangt ervan af. Het kan zijn dat je nog starter bent, en nog niet zoveel verdient, maar toch succesvol bent.
    Het kan ook zijn dat je veel verdient, maar dan ben je nog niet per definitie succesvol. Als je bijvoorbeeld veel te hard moet werken, of helemaal je werk niet leuk vindt, of je klanten zijn niet tevreden, dan ben je naar mijn idee niet succesvol.
    Aan de andere kant: als je jarenlang ondernemer bent, en je verdient er zo weinig mee, dat je geen winst maakt, of jezelf niet kunt onderhouden, dan zou dat wel eens een aanwijzing kunnen zijn dat je niet succesvol bent. Natuurlijk hangt het van je doelstelling af. Maar een minimale winst maken is toch wel het minste wat nodig is voor een bedrijf dat die naam verdient.
    En hoe denk jij daarover?
    Laura

  11. @ Laura
    Ja, je hebt gelijk, net uit die redenen ben ik ook zelfstandig geworden. En al ik er over nadenk, loop ook veel goed. Goede ralties met klanten en netwerkers bevoorbeeld. Meschien is echt het enige, want ik nog moet veranderen, mijn honorar. Als dat hoger zou zijn, is ook een vrouwlijker werkleven mogelijk, als ik minder in het hamsterrad Zit. Ik ben heelmaal jou doelgroup, hoor ;-))). Dus zal ik veerder melezen en jou visie volgen. De groeten allemaal!

  12. Fantastisch artikel Laura. Ik leer ook veel van Amerikaanse vakgenoten. Maar ook van jou! 🙂 Zo heb ik m’n prijzen al omhoog gedaan en probeer meer te verdienen ipv te helpen. Valt niet mee, maar om succesvol te zijn moet ik echt die omslag maken van ‘ik help je daar wel even bij’ naar ‘tuurlijk help ik je, dat kost zo en zo veel’
    Dit artikel inspireerde me om op zoek te gaan naar vrouwelijke toppers in (online) marketing. En deze blogpost is het resultaat: http://www.papavercommunicatie.nl/de-17-beste-online-marketingtips-van-experts/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblog beginnen: Typepad versus Blogger

Als ik mensen spreek die hun weblog willen beginnen, zeg ik telkens dat ze Typepad als programma (platform zoals dat heet) moeten nemen, en niet Blogger. Nu vraag je je misschien af waarom Typepad beter is. Eerst wist ik dat niet precies. En omdat je er waarschijnlijk weinig aan hebt als ik antwoord: “Omdat ik het zeg” of “Blogger is gratis, en voor niets gaat de zon op” heb ik aan collega-ondernemer en IT-expert Sanne Roemen gevraagd wat de voordelen zijn van Typepad ten opzichte van Blogger. Sanne is juist gisteren gemigreerd van Blogger naar Typepad en kan dus haar eigen ervaringen aan je doorgeven. Ik voeg hieraan toe wat ik er zelf van weet.

Het belangrijkste: je kunt in Typepad “categorieën” maken. Ieder bericht dat je maakt, deel je in in een categorie (in Blogger kun je alleen op datum categoriseren). Dit maakt het bekijken van oude berichten voor je bezoekers veel makkelijker en duidelijker. Ook zegt de lijst met categorieën iets over waar je blog precies over gaat en kun je bezoekers prikkelen om verder te kijken. Met je categoriën kun je zo aan “personal branding” doen: je maakt duidelijk waar je voor staat, waar je interesses en passies liggen e.d.

Hoe je jezelf voorbereidt op het grote geld

Enkele jaren geleden was ik op een netwerkbijeenkomst en raakte met een vrouw in gesprek. Ze heette Eveline. Een sprankelend en bijzonder iemand, bij wie ik me meteen op mijn gemak voelde. We bleken veel overeenkomsten te hebben. We hielden van boeken en praten, en ze had kunstgeschiedenis gestudeerd (ik geschiedenis).

Maar er was ook een belangrijk verschil. Eveline was eigenaar van een succesvol coachbedrijf met 8 (freelance) coaches in dienst. Ze verdiende heel veel geld. “Op mijn 35e ga ik stoppen, dan kan ik gaan rentenieren van mijn geld”, zei ze. Ze wilde zich gaan wijden aan kunstprojecten, yoga en spiritualiteit.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”