Snap jij ook niet wat je aan Linkedin kunt hebben?

Al sinds jaar en dag krijg ik per mail uitnodigingen om via LinkedIn verbonden te worden, en zo’n uitnodiging accepteerde ik altijd. Van tijd tot tijd ging ik eens kijken op de LinkedIn-site naar mijn “oogst” van contacten. Daarna zapte ik er wat rond, en dan was ik er weer klaar mee.

Ik had gewoon geen idee wat ik ermee moest, met al die contacten op LinkedIn en met LinkedIn überhaupt. Ook mijn klanten vragen me vaak wat ze eraan kunnen hebben, en ik wist het antwoord nooit goed te geven.Inmiddels heb ik er meer idee van. Eergisteren was ik bij een snoeiboeiende lezing van Martijn Aslander over “slimmer werken” en hij wist me er plotseling enthousiast voor te maken, voor LinkedIn. Het werd me veel duidelijker hoe je het voor je acquisitie zou kunnen gebruiken en hoe je er klanten mee kunt krijgen. Wat leerde ik precies?

1. Bij acquisitie en marketing draait het allemaal om “kennen, vertrouwen en leuk vinden”. Mensen doen zaken met degenen die ze kennen, vertrouwen en leuk vinden. Linkedin is een site die dit faciliteert. Als je iemand uitnodigt om te linken, gaat die persoon jou kennen, waar of niet?

2. Bij acquisitie draait het ook allemaal om “toegang” krijgen. Veel mensen weten hoe moeilijk het is om “koud te bellen” en dat de secretaresse je niet wil doorverbinden.

Je zou kunnen zeggen dat de mensen die op Linkedin zitten, toestemming geven om benaderd te worden. Dat is de code van het netwerk. Stel je bent voor jouw werk heel erg geïnteresseerd in een personeelsmanager die bij Unilever werkt. Als ze een profiel heeft gemaakt op Linkedin, weet jij dat ze daarmee toestemming geeft om benaderd te worden.

3. Voor effectieve acquisitie is actuele, hele precieze informatie nodig. Je moet de namen weten van de mensen die je wil benaderen en je moet weten wat ze precies doen. Op Linkedin kun je onderzoek doen wie er bij een bepaald bedrijf werken, wat hun functie is etc. Vroeger was het veel moeilijker om deze informatie te vinden! Sterker nog:

4. Op Linkedin kun je zien of de mensen die voor jou interessant zijn, gelinkt zijn aan kennissen van jou. Zo kun je misschien introducties krijgen! Daarmee “warm je je koude acquisitie op” (waarmee je de kans op slagen vele malen vergroot).

5. Bij marketing en acquisitie gaat het erom jezelf zichtbaar te maken. Ook daarvoor biedt Linkedin vele mogelijkheden. Een van de manieren om zichtbaar te worden is door bijvoorbeeld een vraag te stellen. Antwoord geven op deze vragen is ook een mogelijkheid. Daarmee laat je jezelf als een expert zien.

Andere manieren om zichtbaar te zijn, is bijvoorbeeld ook “statusupdates” te geven over waar je op dit moment mee bezig bent. Een idee is ook om een groep te beginnen rond een bepaald thema.

Linkedin maakt daarmee mogelijk om telkens weer aandacht te vragen. Je maakt duidelijk dat je ook vandaag nog “in de markt” bent (en niet in de tussentijd naar de rimboe verhuisd).

Tip van Erno Hannink

Om Linkedin goed te gebruiken, is het van belang om je profiel goed in te vullen. Erno Hannink heeft hier een hele goede handleiding voor geschreven: 27 tips voor een perfecte profielpagina in LinkedIN om klanten te krijgen

Een van de tips van Erno: als je iemand uitnodigt om te linken, maak dan deze uitnodiging persoonlijk, in plaats van het standaardbericht te gebruiken. “Zeg waarom je wilt verbinden of waar je haar/hem van kent. Geef aan wat de ander zou kunnen hebben aan de verbinding. En sluit af met je signature; bijvoorbeeld naam, 10-seconden-boodschap, email en website. Deze uitnodigingen worden sneller geaccepteerd en zijn leuker om te ontvangen!”

Als je aan mij wil verbinden, dan graag! En persoonlijk natuurlijk. Mijn LinkedIn profiel vind je hier: http://www.linkedin.com/in/laurababeliowsky

Martijn en Erno: veel dank voor jullie inzichten.

Heb je nog meer ideeën hoe je Linkedin kunt gebruiken? Ik hoor ze graag! Klik hiervoor op “reacties”.

Waardeer je dit artikel en de andere artikelen op mijn weblog? Ik stel het zeer op prijs als je een aanbeveling voor mij schrijft op LinkedIn! Klik hiervoor op mijn profiel http://www.linkedin.com/in/laurababeliowsky . Veel dank alvast…

11 antwoorden op “Snap jij ook niet wat je aan Linkedin kunt hebben?”

  1. Beste Martijn,
    Bedankt voor de tip over LinkedIN!
    En Michiel: dat is inderdaad een heel ander onderwerp, dat je aansnijdt. Feedblitz is een zog. “widget”(tooltje) waarmee je mogelijk maakt dat mensen zich abonneren op je weblog. Ze krijgen dan bericht in hun emailinbox dat je weer opnieuw gepost hebt.
    Feedblitz erop zetten is niet moeilijk. Typepad biedt het als standaardwidget aan. Kijk bij “design” en vervolgens bij “inhoud selecteren”. Daar tref je een link naar de “widget gallerij” aan.
    Veel succes Michiel ermee. Het gaat vast wel lukken.
    Laura

  2. In de volkskrant stond ook een leuk stuk over het gebruik van social network sites, les was vooral dat je online nog steeds moet ‘netwerken’ na aanmelden gaat het niet vanzelf! Ik vind het wel interessant dat in bepaalde beroepen LinkedIn veel actiever gebruikt wordt, zoals in pharmaceutisch onderzoek wordt LinkedIn veel gebruikt om CVs van onderzoekers uit te wisselen. Omdat het specifieker is, is het volgens mij makkelijker dan bij een algemeen beroep als ‘coach’ bijvoorbeeld..

  3. Hallo Laura,
    Wederom een leuk artikel. En eerlijk gezegd had ik ook mijn twijfels over het nut van Linkedin.
    Nu is er inmiddels een aantal aardige applicaties ontwikkeld voor Linkedin waarmee meer interactiviteit is te bereiken. jij hebt deze info ongetwijfeld ook gezien. Zelf ben ik blij met de mogelijkheid om met Slideshare een presentatie of diashow te delen met een ieder.
    Hartelijke groet,
    Tjapko de Heus http://www.linkedin.com/in/tjapko

  4. Dit is een zinvol artikel. Ik denk dat veel mensen met deze vraag rondlopen. Zeker omdat er nog meer netwerksites actief zijn en waar je voor uitgenodigd wordt. Van hoeveel sites moet je lid zijn?? Naast LinkedIn zit ik ook op Plaxo. Bij aanvragen voor een derde, vierde en vijfde netwerk begin ik toch te twijfelen aan de toegevoegde waarde.
    Wat linkedIn betreft, het allerbelangrijkste is dat je je moet realiseren dat het opbouwen van een netwerk tijd kost. Op een zeker moment komt er een kantelpunt en komen er reacties los. Zeker als je ervoor zorgt dat je met regelmaat je profiel bijwerkt en met name de ‘What are you working on’ tekstbox. Daarnaast vormen de Groups leuke platforms om stellingen te toetsen, kleine onderzoekjes te doen, of je expertise te etaleren. Het is investeren zonder direct resultaat, maar dat komt dan vaak op een onbewaakt moment uit onverwachte hoek terug.

  5. Dank je wel Laura voor de link naar de 27 tips.
    De applicaties die nu zijn toegevoegd aan linkedin zijn ook weer heel handig. Door bijvoorbeeld je blogs toe te voegen aan je profiel en de applicatie blogs toe te voegen, komen de laatste postings op je profiel te staan. Hiermee houd je het linkedin profiel ook lekker dynamisch.
    Er zijn nog meer applicaties toegevoegd zoals Tripit (je reizen online volgen) en SlideShare (jouw presentaties in je profiel)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.