Rammelt jouw businessmodel ook?

Werk je hard maar komt je inkomen niet boven een ton per jaar uit? Dikke kans dat het aan je businessmodel ligt, de manier waarop je je geld verdient in je bedrijf.

Veel zelfstandig ondernemers zullen dit herkennen. Ze werken hard, zijn ambitieus en leveren goede prestaties. Ze kunnen heel succesvol zijn, maar verdienen relatief (natuurlijk relatief) niet heel erg veel.

Goed verdienen met je bedrijf is namelijk echt de kunst. Het heeft te maken met de manier waarop je je diensten vorm geeft, de prijs die je ervoor vraagt en de inkomensstromen die je creëert. Dus met wat je “business model” genoemd wordt.

Vaak heeft dit voor zelfstandigen niet de eerste prioriteit. Ze gaan aan het werk voor hun klanten, vaak op uur- of op projectbasis, maar er zit niet echt een plan achter. Hun businessmodel rammelt dus eigenlijk! Waarom is dat een probleem en wat kun je eraan doen? 

Het belangrijkste probleem van een rammelend businessmodel is: je inkomen bereikt al gauw een grens. Als je 1-op-1 werkt, is groei beperkt, want er zitten nu eenmaal niet meer dan 24 uur in een dag, en slechts 365 dagen in een jaar… Zo kun je nooit echt heel veel verdienen, hoe succesvol je ook bent. 

Je inkomen is bovendien vaak niet voorspelbaar. Het ene moment zit je lekker in de slappe was, de andere tijd is schraalhans keukenmeester en bijt je op een houtje (wat een heerlijke werkwoorden kent de Nederlandse taal toch;-)

Ook je werkdruk kan hevig wisselen. Het ene moment heb je het stervensdruk, dan weer zit je overdag voor de TV te zappen, eenvoudigweg omdat je niet veel te doen hebt…

Wat kun je doen om continuïteit in je inkomen te krijgen, voorspelbaarheid in je werkritme, en continue HOGE inkomsten? Het antwoord schuilt in aanpassing van je business model. Wat kun je eraan doen?

1. Werk alleen nog maar 1-op-1 voor de hoogste prijs 
 

Bewaar je 1-op-1-tijd voor een selecte groep klanten die daarvoor een zeer goede prijs betalen. Zo laat je je kennis maximaal renderen!

2. Creëer een serie van diensten 

Ontwikkel een visie op hoe je klanten van het ene naar het andere kunt leiden, zodat je niet iedere klant altijd opnieuw hoeft te werven. Daaraan gaat veel energie verloren, die je nu nuttiger besteedt.

3. Zet een passieve inkomensstroom op

Met bronnen van passief inkomen (zoals bijvoorbeeld online programma’s) creëer je inkomen ook als je niet werkt. Het is dé manier om vrijheid te verwerven en continuiteit in je inkomen.

4. Maak “gratis” een onderdeel van je businessmodel 

Veel dienstverleners bieden gratis informatie of artikelen aan. Wat ze vaak vergeten, is om het emailadres in ruil te vragen… maar zo gaat er veel energie verloren. Mensen die op je lijst komen, zijn goud waard! Zorg dus voor een goede strategie, om ‘gratis’ een lucratief onderdeel van je business model te maken…

5. Durf je “upsell” te doen

Veel zelfstandigen verzuimen om mensen uit te nodigen voor de volgende stap met jou… Uit vrees dat je dan aan het leuren bent. Toch is het dat wat je bedrijf zo winstgevend kan maken, en waar klanten ook behoefte aan hebben. Eigenlijk zou alles wat je doet, tot een vervolg moeten leiden, en daar nodig je je klanten voor uit.

Samengevat: een doordacht – en niet een rammelend – business model waarin je meerdere inkomensbronnen tegelijk creëert, maakt een enorm verschil. Zo’n model maakt echt mogelijk dat je inkomen razendsnel kan toenemen zonder dat je jezelf uitput…

Je reactie op dit artikel is welkom!  

Werk je te hard, uurtje-factuurtje, terwijl je inkomen altijd hetzelfde blijft? Wil je de stap gaan zetten naar een nieuw businessmodel dat veel lucratiever is? Op 3/4/5 april 2014 zal mijn nieuwe populaire Meer Verdienen Minder Werken-event weer plaatsvinden. Binnenkort meer informatie! Het is ook altijd mogelijk om ons te bellen, we denken dan met je mee over je bedrijf en geven je opties hoe we je het beste kunnen helpen. Je kunt een gesprek aanvragen via info@bouweenbloeiendbedrijf.nl 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.