Niche kiezen werpt vruchten af voor loopbaancoach Wieteke van Heun – de Roos

In Nederland zijn honderden zoniet duizenden loopbaancoaches. Ze doen heel belangrijk werk, want mensen veranderen tegenwoordig wel tien keer in hun leven van baan en dat gaat niet zonder slag of stoot. Naar verluid blijkt bovendien niet minder dan 90% van de werknemers zijn baan niet leuk te vinden.

Maar hoe daarmee in contact te komen? Hoe groot de behoefte ook is, veel loopbaancoaches ervaren hun praktijk niet bepaald als een vetpot.  Hoe kun je zorgen dat je voldoende klanten hebt?

Voor Wieteke van Heun – De Roos was dat ook het vraagstuk. Afgelopen zomer 2007 was ze aanwezig bij een workshop die ik gaf voor het NOLOC (de beroepsvereniging van loopbaancoaches). Sinds enkele maanden is ze lid geworden van de Get Clients Club.

Wieteke_de_roos
Resultaat? Het begint nu eindelijk te lopen.
Wieteke vertelt wat ze geleerd heeft.

“Eerst richtte ik me op iedereen – alle mensen dus met een loopbaanvraagstuk… Twee jaar was ik bezig maar ik kreeg nauwelijks reacties. Ik had echt het gevoel dat ik aan het zwemmen was, dat ik in een dikke mist liep te zoeken.

Toen ik bij Laura’s presentatie was bij de NOLOC voelde ik me nogal overstelpt. Ik dacht: “Wat veel allemaal, wat een gedoe”. Ik ben lid geworden van de Get Clients Club en leer nu stap voor stap wat ik allemaal kan doen.

Waar ik mee begonnen ben, is een niche kiezen. Ik richt me nu op “mensen in de gezondheidszorg met een loopbaanvraagstuk”. Dat betekent een ontzettend groot verschil. Ik kan me nu op 1 ding richten, dat geeft rust in mijn gat. Ik voel me er lekker bij, want ik kom zelf uit de gezondheidszorg – ben jarenlang verpleegkundige geweest – en daar spreek ik de taal van.

Verder heb ik mijn website op basis van de tips die ik in de Get Clients Club leer sterk verbeterd. Het aantal bezoekers is verviervoudigd. Ook ben ik gestart met het reageren op forums op  loopbaangebied.

Het gevolg: ik krijg nu een interview in een vakblad in de gezondheidszorg. In korte tijd heb ik reacties gekregen van mensen, zelfs van iemand uit Brabant. Ze zijn afkomstig van mensen die in de gezondheidszorg een nieuwe baan zoeken.

Ik heb het gevoel dat ik een “gat in de markt” ontdekt heb. Mensen uit de gezondheidszorg willen nu eenmaal iemand die gespecialiseerd is in die gezondheidszorg, zo simpel is het gewoon.

En dat terwijl ik nog niet eens naar de avondseminars van de Get Clients Club ben geweest! Daar heb ik de puf niet voor … na een dag werken en ook nog twee kinderen verzorgen. Het mooie is dat ik alles thuis op mijn gemak en in mijn eigen tempo kan bestuderen. Ik ben er heel erg blij mee!”

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

De website van Wieteke van Heun- de Roos loopbaanadvies is deze: http://www.deroos-loopbaanadvies.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.