Marketing is ook een lifehack

Als je je verdiept in marketing en deze kennis vervolgens toepast, kun je jezelf veel tijd en moeite besparen. Je maakt allerlei fouten niet meer en je wordt 100 keer productiever en efficienter. In die zin zou ik marketing ook een “lifehack” willen noemen.

Een lifehack wil zeggen: een manier of hulpmiddel om sneller en slimmer je werk te doen. ( Definitie Wikipedia: Lifehacking gaat over meer doen, in minder tijd met minder stress, zodat je slim kunt bewegen in de informatie en netwerksamenleving). (Voorbeeld van een lifehack is bijvoorbeeld het Getting Things Done-systeem waar ik eerder over schreef).

Sanne Roemen noemt op haar weblog bijvoorbeeld ook een goed netwerk een lifehack: “Een goed netwerk bouwen en onderhouden is een ‘Lifehack’: het maakt dat
je met minder energie en tijdsverspilling bergen kan verzetten”. Hetzelfde geldt wat mij betreft voor kennis van marketing.

Voorbeelden van slechte marketing waardoor veel energie, tijd en moeite door het putje verdwijnen en die de lezers / ontvangers / bezoekers ook nog van hun kostbare tijd beroven zijn er te over. Ik noem er een paar:

– homepages met alleen plaatjes en de tekst “welkom” (gemaakt vanuit het idee dat mensen zouden afhaken als er tekst op staat)
– congressen en workshops met te weinig deelnemers (omdat de teksten niet wervend waren en niemand snapte wat je er aan zou kunnen hebben)
– weblogs waarbij niet duidelijk is wie de auteur is (heel gek inderdaad)
etc. etc.

Kennis van effectieve en overtuigende copywriting maakt ook een enorm verschil. Veel mensen denken dat copywriting draait om goede zinnen maken of om grappige woordspelingen (er zijn ook veel copywriters die dit denken). Maar het gaat om heel iets anders.

Een paar weken geleden kreeg ik een folder van een bedrijf in handen. Hij zag er heel mooi uit en er was vast veel tijd, geld en energie in gestopt. Maar wervend was hij van geen meter.

Ik ga er wat citaten uit weergeven, waarbij ik natuurlijk mijn best doe om het bedrijf onherkenbaar te maken. En om het leereffect voor jullie zo groot mogelijk te maken, ga ik niet eerst zelf vertellen hoe hij wat mij betreft beter kan. Graag hoor ik dit van jullie! De beste reactie krijgt van mij een exemplaar van mijn boekje “Beet. Alles over klanten vinden en binden” (inhoud is goud waard!).

Bureau XYZ, een eerste kennismaking

Bureau XYZ is een communicatiebureau voor effectieve interactieve marketing. Met meer dan 9 jaar ervaring is bureau XYZ een spel van formaat in de markt voor internetcommunicatie.

Wij geloven in een intensieve samenwerking tusen concepten en codes. De een kan niet zonder de ander. Wij vertalen het merk naar concepten die daarna online worden gerealiseerd. Zo ontwikkelden we al meerdere corporate websites. Met de eindgebruiker in het achterhoofd. Want die bepaalt of uw merk een succes wordt of niet.

Onze medewerkers zijn gecertificeerde programmeurs en ontwikkelaars. Naast een sterk conceptueel en creatief team vindt u ook veel programmeerkennis en inzichten op het gebied van online marketing.

Onze diensten en services

Interactieve marketing

Wij hebben ons sinds 1999 ontwikkeld tot een ervaren speler op het gebied van interactieve marketing en concepten. Wij gaan hierbij uit van een langdurige relatie met onze opdrachtgevers. Waarbij we meer naar elkaar kunnen groeien en gezamenlijk de merkwaarden zo efficient en effectief mogelijk naar online concepten kunnen vertalen.

We zijn op ons best als we met opdrachtgevers werken die minstens zo serieus zijn als wij over de mogelijkheden van interactieve marketing en ook verder durven te kijken dan een bannercampagne.

Online presence

Uw online presentatie begint bij uw website. We kijken verder dan de digitale brochures en adreskaartjes en zoeken naar het unieke component in uw merk dat we online verder kunnen uitwerken.

Meer weten?

Bent u nieuwsgierig geworden naar de communicatieve en strategische mogelijkheden die bureau XYZ voor uw merk heeft? Neem dan contact op met xxx Telefoonnummer xxx

Hoe zou deze tekst beter kunnen? Ik hoor graag jullie reacties. Klik hiervoor op “reacties”.

11 reacties

  1. Twee dingen vallen al snel op aan de folder van Bureau XYZ:
    1. er wordt te veel ‘wij’ gebruikt. Ze zouden de tekst moeten richten op de klant/doelgroep.
    2. Ze beginnen met wat XYZ allemaal is, pas aan het eind wordt (een beetje) duidelijk wat ze doen.
    Bovendien is de tekst niet prikkelend, ik ben niet nieuwsgierig geworden naar bureau XYZ.

  2. Ik heb de tekst in 5 seconden scannend gelezen en wat me als eerste opvalt is dat me niet duidelijk wordt wat bedrijf XYZ voor mij als klant gaat oplossen. Voor welk probleem dat ik heb, hebben zij, en uitgerekend zij, de oplossing? Waarom moet ik hen precies inhuren? Welke behoeften die ik heb, vervullen zij?
    Ik voel mij als klant pas aangesproken wanneer zij zouden ingaan op wat ik nodig heb.
    (Met dank aan C.J. Hayden en Laura’s ‘Beet’:) )
    Hartelijke groet, Jessica

  3. Ik word totaal niet geprikkeld, niet eens om door te lezen! Omdat je natuurlijk nu toch even verder leest word ik niet enthousiast, wat is mijn voordeel hier?
    Waarom moet ik iets bij dit bedrijf doen? Waarin zijn hun zo bijzonder voor mij?
    Zolang er geen voordeel in zit voor mij, wat ik er onmiddelijk uit kan halen, is het niet erg interessant!
    Jammer, want misschien zijn ze wel erg goed in wat ze doen…

  4. Beste reageerders,
    Bedankt voor jullie reacties. Deze bevatten zeer treffende observaties.
    Zijn er nog meer mensen die willen reageren? Dit weekend (12 mei 2007) ga ik de prijs uitloven.
    Laura

  5. De waarde van de folder kan op een simpele manier drastisch verhoogd worden, hij moet dan wel afgedrukt worden op wc-papier.
    Wil de folder echt intrigeren, dan zal hij moeten openen met een trigger. Bijvoorbeeld: Hoeveel winst levert uw website op?
    Vervolgens richten op de voordelen die het de klant oplevert wanneer ze voor bureau XYZ kiezen. Dus praten in termen als: u besteedt veel aandacht aan uw marketing, de basis voor het binnenhalen van uw klanten. Natuurlijk wilt u dan ook een geweldige eerste indruk achterlaten. Wij kunnen u helpen met die eerste indruk. Een vertaling van marketing naar codes, naar een website, naar marketing die uw klanten aantrekt. Een eerste indruk maakt u maar één keer, laat hem onvergetelijk zijn.
    Het is niets meer dan denken in de voordelen van de klant en de klanten van de klant. Klanten vinden en binden. Zij kunnen het gelijknamige boekje dan ook goed gebruiken. Mocht ik het exemplaar winnen, dan stuur ik het ze graag toe nadat ik het zelf gelezen heb. Zo help je twee mensen met het behalen van betere resultaten, geweldig toch.

  6. Wat blijft hangen is dat ze van alles vertalen in concepten. Met de eindgebruiker in het achterhoofd. Wat moet ik met concepten? Heb ik daar opslagruimte voor nodig? Is er een markt voor? En die eindgebruiker, hoe gaat het daar verder mee?

  7. Ik haakte na twee alinea’s af. Het interesseert mij niet wat zij goed kunnen. Ik wil weten wat ze voor mij kunnen betekenen. Ik wil me aangesproken voelen en dat voel ik niet. Daarom is het geen wervende tekst. Ik leer mijn studenten nog altijd het AIDA-model. Zelf pas ik dat ook toe, want een tekst moet vanuit de ontvanger geschreven worden en niet vanuit de zender. Als je dan ook nog nadenkt over koopmotieven…

  8. Hoi Laura,
    Vanmorgen een reactie geschreven, maar blijkbaar niet gepost…
    Inderdaad erg zendergericht geschreven (“dit kunnen wij”) in plaats van ontvangergericht: “dit is een oplossing voor uw probleem.”
    “Zo ontwikkelden we al meerdere corporate websites. Met de eindgebruiker in het achterhoofd.” In het achterhoofd? Top of mind zullen ze bedoelen!
    Groetjes, Nelleke
    PS: ik heb je boekje voor mijn verjaardag gekregen van Denise, dus ik hoef niet mee te dingen, hoor! 🙂

  9. Bureau XYZ is een communicatiebureau voor effectieve interactieve marketing. Met meer dan 9 jaar ervaring is bureau XYZ een spel van formaat(OMDAT????) in de markt voor internetcommunicatie.
    Wij geloven in een intensieve samenwerking tusen concepten en codes.(WAT ZEGT U ?) De een kan niet zonder de ander. Wij vertalen het merk naar concepten(IK SNAP HET NIET MEER)die daarna online worden gerealiseerd. Zo ontwikkelden we al meerdere corporate websites. Met de eindgebruiker in het achterhoofd.(ACHTERHOOFD????, DUS WAT IS PRIO 1 DAN?) Want die bepaalt of uw merk een succes wordt of niet.
    Onze medewerkers zijn gecertificeerde programmeurs en ontwikkelaars. Naast een sterk conceptueel en creatief team vindt u ook veel programmeerkennis en inzichten op het gebied van online marketing.(WHO CARES)
    Onze diensten en services
    Interactieve marketing
    Wij hebben ons sinds 1999 ontwikkeld tot een ervaren speler op het gebied van interactieve marketing en concepten. Wij gaan hierbij uit van een langdurige relatie met onze opdrachtgevers.( JA, WIE NIET) Waarbij we meer naar elkaar kunnen groeien en gezamenlijk de merkwaarden zo efficient en effectief mogelijk naar online concepten kunnen vertalen.
    We zijn op ons best als we met opdrachtgevers werken die minstens zo serieus zijn als wij over de mogelijkheden van interactieve marketing en ook verder durven te kijken dan een bannercampagne.
    Online presence
    Uw online presentatie begint bij uw website. We kijken verder dan de digitale brochures en adreskaartjes en zoeken naar het unieke component in uw merk dat we online verder kunnen uitwerken.
    Meer weten? (IK WEET NOG NIETS)
    Bent u nieuwsgierig geworden ( JA, HOE HOUDEN ZIJ HET VOL MET ZO”N SLECHTE MARKETIG BOODSCHAP EN ZOVEEL ZELFVERHEERLIJKING)naar de communicatieve en strategische mogelijkheden die bureau XYZ voor uw merk heeft? Neem dan contact op met xxx Telefoonnummer xxx

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook