Veel mensen beginnen voor zichzelf, en wat kunnen ze doen om te slagen? In mijn Get Clients Club en Get Clients Now!-programma’s heb ik het geluk de – altijd spannende – verhalen van starters uit de eerste hand te horen. En heb ik wat ideeën gekregen over wat erg slim is om te doen.
Vandaag het eerste idee: WIE is belangrijker dan WAT of HOE. Dit betekent: het is belangrijker om eerst een DOELGROEP te hebben voor je dienst dan je blind te staren op je eigen aanbod.
Ik heb het al vaker gezien: veel mensen zijn verliefd op hun eigen idee, de oplossing die ze bedacht hebben, de waanzinnig effectieve methode die ze kennen, het proces dat ze willen gaan uitvoeren.
Ze vinden hun oplossing briljant, waardevol, overlopend van idealisme – etc. maar ze vergeten dat hun klanten dit ook moeten gaan vinden. En als je dit vergeet, zou het best kunnen dat een idee dat eerst zo briljant leek, in de praktijk gewoon slecht is.
Extreme voorbeelden van slechte businessideeën hebben we nog geen tien jaar geleden gezien in de dot-com tijd. In de dot-com-tijd waren er vele startups die – nadat de investeerders waren afgehaakt – op de fles gingen, eenvoudigweg omdat er niet aan gedacht was dat er ook klanten voor de producten of diensten moesten zijn.
Ik kan me bijvoorbeeld herinneren – het moet in 1999 of zo zijn geweest – dat de stad volhing met affiches “Koop een vriend”. Er was vast een fortuin aan uitgegeven. Waar je die vriend voor nodig had, werd niet duidelijk. Als je naar de bijbehorende website ging, bleek dat je T-shirts kon kopen met de tekst “koop een vriend” erop. Ik bedoel, het waren beroerde ideeën waar de honden geen brood van lustten.
Waar niet aan gedacht was, dat verkopen pas gebeurt, als je je ten dienste stelt van je potentiële koper. Als je je richt op het vervullen van een behoefte. En deze vergissing zie ik ook nu nog vele starters maken.
Denk dus eerst aan het WIE: op wie wil je je gaan richten? Wie zou er behoefte kunnen hebben aan je dienst? Voordat je überhaupt begint zul je daar eerst een helder beeld van moeten hebben.
Reacties op dit bericht zijn welkom! Klik hiervoor op “reacties”.
Eerdere berichten in deze serie:
Voor jezelf beginnen: lessen voor startende ondernemers
3 reacties
hoi Heleen,
Fijn te horen dat het allemaal goed loopt. Waarschijnlijk doe je -intuitief of niet – toch iets heel goed. Je aanbod sluit kennelijk aan bij behoeften van mensen. En je hebt toch een soort “psychografisch” profiel van je doelgroep.
Verder is geloof in je eigen kunnen ook een succesfactor van wezenlijk belang, dat straal je uit en trekt aan!
Met alleen het bepalen van je doelgroep ben je er zeker nog niet… dat bewijs jij maar weer.
Laura
Hallo,
Ik geloof direct dat het heel belangrijk is om te weten wie je doelgroep is. Ik merk alleen dat ik het zelf moeilijk vind om te bepalen. Ik werk als Ademwerkcoach en nlp coach (www.herleva.nl) en als ik ga denken aan wie mijn doel groep is dan verzand ik in; Iedereen die persoonlijke ontwikkeling belangrijk vind.
Tja dat is dan ook weer lekker vaag denk ik dan bij mezelf!
Ik werk nu al een tijdje voor mezelf en het gaat goed en steeds beter. Hoe dat nu komt?? Het is me eigenlijk een raadsel, ineens liep het gewoon! Het enige verschil is dat ik nu Echt weet dat ik heel goed ben in mijn werk. Ik voel me er zeker in en blijkbaar werkt dat door! De mensen komen via via en ik heb geen doelgroep bepaald, want tja dat weet ik toch niet precies….
hallo Laura,
Ik ben het met je eens dat doelgroep bepalen heel belangrijk is. Ik geef kookles (WAT) aan kinderen. Ik promoot: het geven van plezier en zelfvertrouwen aan kinderen door samen te koken. In schriftelijke communicatie vind ik het lastig te zien WIE mijn doelgroep is: kinderen of ouders of kinderen met ouders? Ik ben benieuwd hoe je dat kunt aanpakken en hoe anderen dat doen die kinderen in de basisschoolleeftijd als doelgroep hebben?
Karen