Voor jezelf beginnen is in de mode en wie kan de starters ongelijk geven. Zelfstandig zijn betekent: je eigen tijd kunnen indelen, je eigen doelen kunnen volgen, niet afhankelijk zijn van de willekeur van de bazen in je bedrijf.
Maar het is niet gemakkelijk, want geloof me, anders zou IEDEREEN het doen.
Gelukkig zijn er veel laaggeprijsde mogelijkheden voor starters om het ondernemen te leren en ook de overheid heeft er potjes voor klaarstaan. Wat me altijd opvalt, is dat bij cursussen voor ondernemers centraal lijkt te staan dat je een ondernemersplan moet maken.
In het ondernemersplan ga je opschrijven wat je doelen zijn mbt je bedrijf. Vaste prik in het plan is de analyse van de “kansen en bedreigingen” in jouw markt en de “sterke en zwakke punten van jou als persoon”. Maar wie zit daar eigenlijk op te wachten?
Het is controversieel misschien, maar wat mij betreft kun je dat ondernemersplan rustig overslaan. Oké, doe het als je financiering nodig hebt voor je bedrijf, maar als je dienstverlener bent is dat waarschijnlijk helemaal niet aan de orde. En kun je je beter met belangrijkere dingen bezig houden dan met ondernemersplannen. Met wat precies?
Veel belangrijker en zinvoller is om een verkooptekst (in uitgebreide vorm: een website) te maken. Een tekst waarin je de argumentatie opbouwt om je klanten te overtuigen van je te kopen. Deze argumentatie vormt de ruggengraat van je bedrijf en al de marketing die je ervoor zult moeten doen. Wat hoort er bijvoorbeeld in zo’n tekst te staan?
– je noemt de problemen, vraagstukken, dilemma’s van je doelgroep
– je roept het perspectief op van de situatie die ontstaat als je doelgroep zijn probleem heeft opgelost
– je maakt duidelijk waarom de oplossingen die je doelgroep nu vaak kiest, niet helpen
– je maakt duidelijk waarom jouw oplossing wél helpt
– je maakt duidelijk wat er nodig is om het probleem op te lossen
– je maakt duidelijk waarom JIJ degene bent die het beste gekwalificeerd is om hierbij te helpen
Door zo’n tekt te schrijven, maak je het bestaansrecht van je bedrijf duidelijk. En sta je veel sterker in je schoenen als je klanten moet overtuigen van je te kopen. Als je deze argumentatie niet door en door overdacht hebt, mis je grond onder je voeten en blaas je om bij het eerste zuchtje tegenwind.
Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”
Eerdere berichten in deze serie:
Lessen voor starters (deel 1): WIE is belangrijker dan WAT
Voor jezelf beginnen: lessen voor startende ondernemers
Als je bericht wil krijgen als ik weer gepost heb, abonneer je dan op dit weblog door rechtsbovenaan je emailadres in te vullen.