Kleine dingen die er toe doen bij acquisitie

Om grote dingen te bereiken, moet je soms kleine dingen doen.

Daarom nu een weblogje over kleine dingetjes die een grote rol kunnen spelen bij de acquisitie van klanten.

Hierbij een idee dat ik vond in het boek Guerilla Publicity : verander de boodschap van je voicemail iedere dag. Als mensen (potentiële klanten) je bellen en ze krijgen altijd dezelfde boodschap te horen, geeft dat een gevoel van onzekerheid: ze weten niet wanneer en of je het bericht gaat beluisteren.

Als je daarentegen iedere dag een boodschap inspreekt met bijvoorbeeld de volgende tekst:

“Dit is het antwoordapparaat van Laura Babeliowsky. Het is vandaag dinsdag, 29 november. Vandaag ben ik de hele dag op kantoor. Spreek je boodschap in, ik bel je in ieder geval vóór het eind van de dag terug”

dan geeft dat aan bellers een goed gevoel omdat ze weten waar ze aan toe zijn. Ze krijgen de indruk van iemand die betrokken en innovatief is.

Heb jij ook ideeën voor kleine dingetjes die er toe doen? Ik hoor graag je reactie.

5 antwoorden op “Kleine dingen die er toe doen bij acquisitie”

  1. Nog een tip van een klein dingetje dat er zeker toe doet: bedank altijd voor een compliment.
    Als iemand de moeite neemt om je te mailen als hun (online) bestelling is aankomen en ze zijn er blij mee, bedank dan altijd voor het compliment. Je vindt het zelf misschien genant omdat de meeste mensen het lastig vinden om complimenten te ontvangen.
    De inhoud van het mailtje is ook niet bijzonder zoals bijvoorbeeld: “hartstikke fijn dat het goed is aangekomen en dat je er blij mee bent. Heel veel plezier ermee”. Maar het hoeft niet bijzonder te zijn, als je de complimenten maar erkent en bedankt ervoor.
    Het zorgt voor een stukje extra contact met je klant. Dus bedank er meteen voor, lekker snelle reactie, en dan kun je het ook niet vergeten.

  2. Hoi Armande,
    helemaal mee eens.
    Sowieso is bedanken voor van alles en nog wat essentieel. Echt een kleine moeite met een grote impact.
    Ik kreeg laatst een prachtig cadeautje met de post van iemand die ik een klant had doorgegeven. Ik was echt onder de indruk. Ik heb haar daarna nog naar drie andere mensen doorverwezen.

  3. Veel kleine dingen hebben samen een groot bindend effect!
    Attent zijn en je verplaatsen in de belevingswereld van mensen hoort er toch ook eigenlijk gewoon bij?
    Belangrijk blijft natuurlijk wel dat ze een beetje van nature komen en dus niet te berekenend zijn.
    Heette dat bij vroegere generaties niet gewoon vriendelijke beleefdheid?

  4. Ik weet nog een leuke gelegenheid om een klein teken van betrokken vriendelijkheid te uiten.
    Bij het internetbankieren kun je bij een nieuwe overschrijving drie korte regels typen, wat bedoeld is voor klantnummer, factuurnummer e.d. Daar blijft vaak één regel van vrij, waar dan een korte groet of een bedankje kan worden geplaatst.
    Dit leest de ontvanger van de betaling dan als het goed is op het bankafschrift terug op een moment dat dit niet wordt verwacht. Ik vind het altijd een leuke gedachte dat dan tussen die kille cijfers ineens een klein warm woord van het papier afkomt…
    Wat vinden jullie trouwens van snelle mailreacties die uit weinig meer bestaan dan een paar woorden en een halve zin, al dan niet met hoofdletters?
    Zou er nog hoop zijn voor de kwaliteit van communicatie?
    In elk geval kan er wellicht een nieuwe quest losbranden:
    Een transformatie van algeheel achteloos naar aandachtig attent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.