Kleine dingen die er toe doen bij acquisitie (2)

In deel 2 van de serie “Kleine dingen die er toe doen bij acquisitie” deze keer het onderwerp:

Vergeet nooit je oproep tot actie!

Regelmatig krijg ik nieuwsbrieven van mensen waarin de oproep tot actie ontbreekt. Ze vertellen bijvoorbeeld over hun nieuwe projecten, geven misschien zelfs interessante tips, maar het is onduidelijk wat ze de lezer aanbieden en waartoe ze hem/haar willen oproepen. Hetzelfde zie ik wel eens gebeuren bij presentaties op netwerkavonden: de toehoorders tasten in het duister over wat ze kunnen doen om van de diensten van de spreker gebruik te maken.

Een oproep tot actie nalaten is echt een gemiste kans. Een kans om méér voor je potentiële klant te kunnen betekenen. Degenen die echt in je geïnteresseerd zijn, breng je in de war over wat ze kunnen doen om met je in zee te gaan.

Waar en wanneer kun je oproepen tot actie?

  • Na een presentatie vraag je de mensen hun kaartje aan je te geven zodat je informatie over je dienst kunt sturen
  • Aan het einde van een nieuwsbrief roep je mensen op zich op te geven voor je nieuwe cursus
  • Als je je aanbod per email aan iemand doet, vraag je altijd om een reactie
  • Je spreekt in op iemands voice mail en vraagt om teruggebeld te worden (en natuurlijk bel je zelf ook terug)
  • In je brochure vermeld je duidelijk waar en hoe men contact met je kan opnemen
  • Op iedere pagina van je website maak je duidelijk wat je wilt dat de bezoeker gaat doen. Doe een voorstel wat de volgende pagina is waar je bezoeker naar toe kan gaan. Of vraag hem/haar zich op te geven voor je workshop of nieuwsbrief.
  • Aan het eind van je weblogartikel vraag je om commentaar!

Je zult zien dat door dit soort kleine dingetjes je acquisitie effectiever wordt. Wat denk jij ervan? Ik hoor graag je reactie! Klik hiervoor op “reacties”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.