Klanten gaan niet altijd voor

Zou je graag willen dat klanten je uit zichzelf werk aanbieden? Voor veel mensen is dit iets waar ze alleen maar van kunnen dromen. Gevraagd worden is natuurlijk veel prettiger dan zelf de hort op te gaan om klanten te zoeken. Maar is het wel altijd zo wenselijk?

Ik geef het voorbeeld van Martine, een kennis van mij. Martine heeft veelbelovende plannen om meervoudige inkomensbronnen op te zetten. Ze wil niet meer uurtje-factuurtje werken, wat haar uitput en niet meer dan een ton per jaar oplevert. Ze wil seminars gaan geven, groepsprogramma’s aanbieden en een club beginnen. Ze heeft onderzoek gedaan naar haar doelgroep en in gesprekken heeft ze gemerkt dat er belangstelling is voor haar aanbod. Alle signalen wijzen erop, dat haar nieuwe plan heel succesvol kan worden.

Als ik haar na een tijdje spreek, blijkt het toch niet van de grond te zijn gekomen. De reden? Martine heeft haar handen vol aan haar bestaande klanten die haar telkens weer vragen om werk te doen. Omdat ze niet in staat is hier “nee” tegen te zeggen, heeft ze geen tijd om zich met haar nieuwe plan bezig te houden. 
 
Gevraagd worden is prettig en makkelijk. Martine:”Ik voel me gevleid als klanten me vragen en ik voel ook dat er een beroep op me wordt gedaan. Ik kan die mensen toch niet zomaar in de steek laten? Bovendien levert het direct inkomen op, terwijl dat nieuwe toch onzeker is!”
 
Hoe blij moet Martine zijn? Ze heeft het druk en ze verdient heel aardig. Maar haar nieuwe plannen waren er niet voor niets. In haar oude werk werkt ze niet op de manier die ze echt wil en de vraag is wat het haar oplevert om telkens maar “ja” te zeggen tegen wat haar aangeboden wordt. Ze werkt niet aan de verwezenlijking van haar eigen plannen, en dat voelt op den duur niet goed. 

Van belang is dus, om ook “nee” te zeggen tegen klanten! Wat kun je doen om zonder schuldgevoel “nee” te zeggen en zo vast te houden aan je eigen doel? Hier een aantal voorwaarden om dit te kunnen doen.

– van belang is om een duidelijk beeld te hebben van de gewenste toekomst die je voor ogen staat. Visualiseer hoe die eruit ziet, met allemaal levendige details
– bedenk criteria om “nee” te gaan zeggen tegen alles wat niet op je weg past, zodat je precies weet waar je mee gaat stoppen en hoe je dat gaat doen
– laat je begeleiden door een coach. Kies iemand die je koers laat houden, ook op de momenten dat je klanten aan je trekken

Door je te laten helpen om nieuwe dromen en plannen te realiseren, ben je beter in staat het zekere los te laten en je in het nieuwe avontuur te storten. Uiteindelijk kan je dit heel veel opleveren, omdat je veel meer werkt zoals jij het wil en met het inkomen dat je toekomt.

Wil je ook nieuwe stappen zetten om je inkomen te laten groeien? Meervoudige inkomensbronnen zijn voor coaches, trainers en adviseurs de sleutel. Vraag je je af of het iets voor jou is? Lees er meer over op http://www.meervoudigeinkomensbronnen.nl
 

 

Eén reactie op “Klanten gaan niet altijd voor”

  1. Else schreef:

    Hallo Laura,
    Goede blog! Zeer herkenbaar deze Martine. Ik zou haar zelf kunnen zijn.
    waar ik nog mee worstel is dat er een opstart periode nodig is om te switchen van uurtje factuurtje naar de meervoudige inkomensbronnen methode.
    Heb jij een idee hoe lang zo’n overgangsperiode duurt (om alles op te tuigen etc.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.