Kies voor je ideale klant

Heb je een hekel aan acquisitie? “Book yourself solid. The fastest, easiest, and most reliable system for getting more clients than you can handle even if you hate marketing and selling” is een goed boek van Michael Port, “the guy to call when you’re sick of thinking small”.

Sommige mensen zullen misschien zeggen: “Te Amerikaans”, maar voor mij is “Amerikaans” alleen maar een aanbeveling. Alles wat ik weet over marketing en acquisitie heb ik van Amerikanen geleerd: dat het draait om dienstbaarheid, hartelijkheid, geven en nog eens geven. Ik bedoel: als ik acquisitie had moeten leren uit “Acquireren is (n)iets voor mij”, dan reed ik nu nog steeds in een roestbak uit 1989 rond. 

Michael Ports boek is goed omdat het kernachtig alle strategieën samenvat die je kunt toepassen als je als professional in de dienstverlening volgeboekt wil raken zonder dat je hele enge dingen hoeft te doen. Dat komt dus neer op: strategisch netwerken, zorgen dat je een systeem hebt om voortdurend onder de aandacht van de klant te blijven, organiseren dat mensen je systematisch aanbevelen bij andere potentiële klanten, een website maken waarmee je conversie creëert, spreken voor groepen en natuurlijk schrijven.

Wat ik heel leerzaam vind aan het boek is de nadruk die hij legt op het kiezen van je ideale klant. Zijn suggestie is om alleen en uitsluitend te werken voor de klanten die je echt graag wilt. Pas als je werkt met de klanten die je echt graag wilt, zul je volop plezier beleven aan je werk. En als je er plezier aan beleeft doe je je werk veel beter, wat een voorwaarde is om uiteindelijk volgeboekt te raken.

Klanten die niet ideaal voor je zijn, putten je alleen maar uit. Je bent zelf niet tevreden en zij uiteindelijk ook niet. Terwijl je ideale klant je energie geeft en je inspireert. Port noemt een aantal kenmerken van zijn ideale klant:

– ze staan open voor feedback en doen daar iets mee
– ze nemen verantwoordelijkheid en zijn aanspreekbaar op wat er gebeurt
– ze streven naar waardevolle persoonlijke en professionele relaties
– ze werken graag samen met anderen
– ze schuiven niet eindeloos dingen voor zich uit
– ze zijn optimistisch en klagen niet

Het zal vast wel Amerikaans zijn. Maar hier in Amsterdam denken we er precies zo over.

Tip: bestel het boek via Amazon Duitsland, dat is sneller en goedkoper

Je reactie op dit artikel is zeer welkom! Klik hiervoor op reacties

Eén antwoord op “Kies voor je ideale klant”

  1. Amerikaans is JUIST goed, nee niet goed. Uitmuntend zelfs, grote voorbeelden Sam ovens, Anik singal, Dan kennedy, Grant cardone en nog VELE anderen, stuk voor stuk multi-miljonairs die de beste programma,s hebben om menen te helpen ook de financiele hoogtes te bereiken zo als hun dat hebben gedaan. In Nederland heb je bijna geen multi miljonair mentors. zijn ze te bekakt voor in dit land. en geen passie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.