Is “gevraagd worden” wel zo leuk eigenlijk?

Zou je graag willen dat klanten je uit zichzelf vragen om werk voor ze te doen? Voor veel mensen is dit iets waar ze alleen maar van kunnen dromen. Gevraagd worden is natuurlijk veel prettiger dan zelf de hort op te moeten gaan om klanten te zoeken. Maar is het wel altijd zo wenselijk?

Neem het voorbeeld van Natasha, een klant van mij. Natasha heeft veelbelovende plannen om een nieuw bedrijf op te richten. Ze heeft onderzoek gedaan naar haar doelgroep en in gesprekken heeft ze gemerkt dat er belangstelling is voor haar aanbod. Alle signalen wijzen erop, dat haar nieuwe plan heel succesvol kan worden.

Als ik haar na een tijdje spreek, blijkt het toch niet van de grond te zijn gekomen. De reden? Natasha heeft haar handen vol aan haar bestaande klanten die haar telkens weer vragen om werk te doen. Omdat ze niet in staat is hier “nee” tegen te zeggen, heeft ze eenvoudigweg geen tijd om zich met haar nieuwe plan bezig te houden.

Gevraagd worden is prettig en makkelijk. Natasha: “Ik voel me gevleid als klanten me vragen en ik voel ook dat er een beroep op me wordt gedaan. Ik kan die mensen toch niet zomaar in de steek laten? Bovendien levert het direct inkomen op, terwijl dat nieuwe toch onzeker is!”

Hoe blij moet Natasha zijn? Ze heeft het druk en ze verdient genoeg. Maar haar nieuwe plannen waren er niet voor niets. In haar oude werk doet ze niet wat ze ECHT wil en de vraag is wat het haar oplevert om telkens maar “ja” te zeggen tegen wat haar aangeboden wordt.

Toegegeven: ik heb ook jaren zo gewerkt. Ik zei overal “ja” op uit angst dat ik geen werk zou hebben. Maar daardoor ging ik werk doen dat ik niet graag deed en waar ik ook niet goed in was.

Een van de vele dingen die ik deed was trainingen geven en het aantal onderwerpen waar ik training in gaf, dijde steeds uit. Op een gegeven moment stond ik training te geven in leidinggeven voor LTS-ers (terwijl ik nog nooit leiding gegeven had) (geen van de betrokkenen werd hier echt blij van). Mijn grens was bereikt toen ik werd gevraagd om een training “bedrijfseconomie” te geven.

Toen had ik het ermee gehad. Want ook al was ik erg veelzijdig bezig, de waarheid was dat ik heel weinig zelfvertrouwen had. Ik studeerde en las me te pletter om me alles eigen te maken maar toch was ik nergens echt goed in.

Het werd veel leuker allemaal toen ik met Get Clients Now begon en de keuze maakte voor wat ik zelf wilde aanbieden en voor wie ik dat wilde doen. Weliswaar verdiende ik in het begin wat minder, maar uiteindelijk werd ik veel succesvoller, kreeg ik veel meer plezier in mijn leven en ben ik veel meer gaan verdienen.

Het kan dus veel slimmer zijn om te kiezen voor het werk waar je in uitblinkt, en voor de mensen bij wie je het beste tot je recht komt. En daarom is het zaak dat je er driedubbeldwars over nadenkt, of het  werk waar je voor gevraagd wordt, wel aan deze criteria voldoet. Zo niet, dan kun je het beter aan anderen overlaten die daar wel goed in zijn.

En heb je die keuze eenmaal gemaakt, dan blijft belangrijk om heel kritisch te zijn! Want ook nu nog sta ik dagelijks bloot aan de verleiding van “gevraagd worden”. Bijvoorbeeld door bedrijven die willen dat ik hun website maak, een traininkje dit of dat geef. En dan zijn er natuurlijk  hordes mensen die vragen of ik “even” wat feedback wil geven op hun plannen of folder.

Ik zou er zo 24 uur per dag zoet mee kunnen zijn. En hoe graag ik ook iedereen zou willen helpen, de vraag is: brengt het me verder? Het zal me wellicht direct inkomsten geven, maar ik heb er meer baat bij om tijd en energie te reserveren voor lange termijn-projecten die uiteindelijk veel meer waarde bieden – voor mezelf én mijn klanten.

Wat dan natuurlijk wel nodig is dat je precies weet hoe je kunt kiezen voor je eigen aanbod en hoe je hier je de klanten voor krijgt die JIJ precies wilt. Want daardoor heb je veel meer kans op succes en kun je jezelf veel gemakkelijker permitteren om met zo min mogelijk risico deze keuze te maken.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

10 reacties

  1. Hoi Laura,
    Fantastisch artikel! Dit is precies hoe ik zelf in mijn werk sta en wat ik anderen probeer mee te geven.
    Hoe leuker je vindt wat je doet, hoe meer je zelf tot je recht komt en hoe meer je anderen kunt bieden.
    Sterker nog: als jij niet doet wat jij het allerbeste kunt, wie moet het dan doen?
    Zoals Martha Graham zo mooi heeft gezegd:
    “Er is een levenskracht, een vitaliteit, een energie, een bezieling die via jou vertaald wordt in handelen, en omdat er maar één van jouw soort is in alle tijden der tijden is deze uitdrukkingsvorm uniek.
    Als je die blokkeert, zal ze nooit via enig ander medium bestaan en dus verloren gaan.”
    Hoe meer mensen hun hart volgen, hoe beter dus 😉
    hartelijke groet,
    Brigitte van Tuijl

  2. Laura,
    Wat een goed verhaal. Wat verlossend om te lezen. Ben het helemaal met je eens en het zet mezelf ook weer eens goed aan het denken. Ook ik zeg veel te vaak ja en ga dan voorbij aan mijn eigen ambities en kwaliteiten.
    Dank voor deze oppeppende woorden!
    Sandra

  3. Hallo Laura,
    Jouw verhaal is natuurlijk waar: alleen met de juiste focus kun je excelleren en op een prettige en succesvolle manier richting je doel gaan.
    Toch zijn klanten en hun perceptie van wat jij voor hen zou kunnen betekenen altijd het uitgangspunt. Als klanten je te vaak vragen voor de “foute” dingen ligt er een uitdaging om in al je communicatie duidelijk te zijn wat jij wel of niet kunt of wilt doen (en dus ben je goed bezig met dit artikel ;-).
    De andere manier is je netwerk op een zodanige manier inrichten dat je vaste betrouwbare partners hebt voor de veel voorkomende vragen van jouw klanten die je niet zelf wilt invullen.
    Voor de belangrijke relatie met je klanten werkt dat vaak beter dan wanneer je hen “achteraf” teleurstelt op hun vraag.
    Chris Voets
    http://www.chrisvoets.nl

  4. Ahhh, altijd cadeautje die nieuwsbrief van jou!
    Ik herken mezelf, en ik voeg er wat aan toe.
    Bij nieuwe vragen/opdrachten ga ik mezelf iedere keer na: wat kan ik van deze opdracht leren en vind ik dat interessant? Want ik moet zeggen, dat vind ik toch het leukst van zzp’er zijn. Doen waar je goed in bent, én je blijven ontwikkelen. Mijn klanten zijn daar goede stimulatoren voor. En zou houd ik mijn werk leuk.

  5. Prima artikel Laura. Je beschrijft op treffende wijze een belangrijke succesfactor. Wel vraag ik mij af op welke manier jij een verzoek om feedback op bijvoorbeeld een plan afwimpelt. Zeker als het een verzoek van een bestaande klant betreft.

  6. Tja, maar als je al doet waar je goed in bent, als je dat met heel veel plezier doet en als het dan toch erg veel werk is, dat naar bestaande marktverhoudingen onvoldoende gehonoreerd wordt?
    Wat ik doe? Ik geef bedrijfs- en beroepsgerichte, in-company taaltrainingen Duits! Je begrijpt: de onderkant van de trainingsmarkt.

  7. @Brigitte; mooi inspirerend citaat!
    @Sandra: fijn dat ik je kon oppeppen.
    @Chris: ik heb op mijn website beschreven welke diensten ik aanbied maar misschien moet ik er nog duidelijker in zijn! Ik bied drie diensten aan: Get Clients Club, het Get Clients Now-programma en het VIP-programma. Ik werk alleen met groepen en niet met individuen (de reden is dat je in groepen 1000x meer leert).
    Voor mensen die behoefte hebben aan websites, teksten en feedback enzo: ik heb goeie mensen om naar door te verwijzen en wat altijd een idee is om lid te worden van de Get Clients Club of mee te doen aan het Get Clients Now-programma, want kan krijg je ook mijn feedback (en die van de anderen in de groep).
    Zo hoop ik dus dat ik niemand teleur hoef te stellen.
    @Jacco, fijn dat ik je kon inspireren
    @Hilda, criterium dat je moet kunnen leren lijkt me een belangrijke; alleen heb ik voor mezelf hier grenzen aan gesteld, want ik wilde niet meer alles leren op een gegeven moment.
    @Peter, als een bestaande klant mij om feedback vraagt, geef ik die, want hij of zij is een klant toch? Alle andere mensen die mij om feedback vragen, raad ik aan om lid te worden van de Get Clients Club of van het Get Clients Now-programma. Dan zijn ze klant van mij en dan sta ik dus voor ze klaar.
    @Antoon, als je schrijft: “ik geef incompany trainingen Duits, je begrijpt, de onderkant van de trainingsmarkt” is dat niet iets wat ik meteen begrijp hoor. Waarom zou dat de onderkant moeten zijn?
    Als een bedrijf niet loopt, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Een greep uit de mogelijkheden:
    – er is weinig behoefte aan je dienst
    – je doelgroep kan zich je diensten niet veroorloven
    – je doelgroep weet niet dat je er bent omdat je niet of te weinig aan marketing doet
    – het ontbreekt je aan mondelinge of schriftelijke overtuigingsvaardigheden
    – je businessmodel (de manier waarop je je geld verdient) is niet rendabel
    En nog vele andere factoren spelen een rol. Welke het bij jou is, weet ik niet! Maar je kunt je vraagstuk bespreken als je meedoet aan het Get Clients Now-programma.
    Bedankt allemaal, voor jullie reacties.

  8. zeer herkenbaar. dit is ook een van de dingen die ik een beetje wil gaan omdraaien volgend jaar.
    mijn eigen koers. ik ga er dik in investeren. het zal me op korte termijn wellicht wat geld, of misschien wel veel geld, kosten, maar ik hoop dat het zich gaat terug betalen. mijn gevoel geeft me zekerheid.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook