Hoe je meer zelfvertrouwen krijgt

Zelfvertrouwen is voor acquisitie heel belangrijk. Je wekt nu eenmaal meer vertrouwen op en je komt geloofwaardiger over als je met zelfvertrouwen je presentatie voor de klant doet. Als je te weinig zelfvertrouwen hebt, wat kun je dan doen?

Zelfvertrouwen is iets waar ik al jarenlang mee in een soort gevecht ben; het is niet dat ik er te weinig van heb, want ik geloof echt wel in mijn eigen capaciteiten, maar ik heb al wel 1000 keer te horen gekregen van mensen dat ze vinden dat ik onzeker en verlegen kan overkomen en dat is wat me op sommige momenten parten speelt in de ontwikkeling van mijn bedrijf.

Gisteren had ik het geluk dat ik er de hele dag aan kon “werken”. Samen met mijn mastermind-maatje Chris Bouma was ik door Nils Roemen en Marcel Ott van het bedrijf B-Come uitgenodigd om een dag lang – helemaal met ons alleen! – in het Quispeltheater in de buurt van Nijmegen iets aan mijn presentatie en mijn zelfvertrouwen te doen. Twee geweldige trainers die theatertechnieken toepassen in hun werk. Ze werken met je op het podium; door de spanning die dit oproept creëren ze een heel sterk leereffect.

Pict2165_2

Marcel Ott (links) en Nils Roemen
Nils Roemen weet heel veel over zelfvertrouwen en hoe je het kunt vergroten (hij heeft in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam het “Weltevreden model voor zelfvertrouwen” ontwikkeld). Wat ik van hem o.a. geleerd heb over wat je kunt doen om meer zelfvertrouwen te krijgen:

– visualiseer vooraf hoe je het doet als je veel zelfvertrouwen hebt
– doe aan zelfspraak (zeg tegen jezelf:  “Ik kan het”)
– concentreer je op de situatie
– ontspan je!

Ik kreeg ook nog een een hele goede tip van Marcel Ott. Ik merkte dat ik mijn onzekere gedrag bij mezelf creëer door plotseling te gaan denken aan wat andere mensen over me zouden kunnen vinden. Marcel, een hele goeie acteur die jarenlang bij De Appel heeft gespeeld, raadde me aan om als ik dit deed op mijn ademhaling te letten. Als ik op mijn ademhaling let, ga ik niet nadenken over het vermeende oordeel van anderen over mezelf. Ik blijf dan geconcentreerd op mezelf. Werkt echt!

3 antwoorden op “Hoe je meer zelfvertrouwen krijgt”

  1. Dat met die adem, dat is wat! Ik merk het zelf, nu ik voor het eerst zangles heb – overigens met als doel mijn intuïtieve kanten meer te leren durven gebruiken.
    Wat je als zanger nodig hebt is de zogenaamde ‘ademsteun’, het woord zegt het al. Die steun komt van onder het orgaan dat je in eerste instantie met ademen associeert, de longen. Het komt uit je buik en lage rug en je drijft er je middenrif mee aan.
    Waarom zo technisch in deze reactie? Nou, wat blijkt, met die lage adem spreek je tevens een geweldige kracht aan. En nu ik dat bij het zingen begin te voelen, voel ik ook hoe onderbenut die kracht soms kan zijn. Ik spreek gevoelens, herinnering en mogelijkheden aan die ik jarenlang kwijt was. Dat is soms confronterend, maar het geeft ook een vermoeden van nieuwe ontwikkelingen die ermee mogelijk worden.
    En dan weer terug naar het thema dat je aanroert: zelfvertrouwen. Omdat die ademhaling je als het ware verbindt met de eigen kracht, voeg je aan het meer cognitieve zelfvertrouwen, het weten wat je kunt en daarop vertrouwen, iets toe dat je niet kunt ‘bedenken’. Iets fysieks, iets in de manier waarop je aanwezig bent voor anderen en wat je, naar mijn ervaring, terug krijgt in de vorm van vertrouwen van anderen in jouw kunnen. Wat je ook doet.
    Dank voor je Tipslog!

  2. Vanuit Bushido, de weg van de krijger, leren we in de krijgskunsten dat je door middel van ademhaling en het juiste gebruik van Ki (je energie) ALLES kunt. Niet alleen het overwinnen van een tegenstander in gevecht, maar ook het vinden van je eigen weg of het in je kracht staan. Met name dat laatste zorgt er weer voor dat je beter om kunt gaan met stress en conflict. Als je hier meer over wilt leren ben je van harte welkom op mijn workshop in september!
    Groetjes
    Jose

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.