Geven, ontvangen, aanbieden, nemen

Naar aanleiding van mijn vorige post (en de reacties erop, bedankt allemaal!) wilde ik nog even dieper ingaan op de begrippen geven, ontvangen, aanbieden en nemen om een overvloed te bereiken in je acquisitie.

Veel zelfstandigen ervaren niet een overvloed als het om acquisitie van klanten gaat: ze ervaren juist een tekort, stagnatie of schaarste. Klanten haken af, niemand lijkt geïnteresseerd, ze komen nooit eens vanzélf naar je toe. Wat kan er aan de hand zijn?

Eén manier om er naar te kijken (naast vele andere) is om het te zien als een uitwisseling van energie tussen mensen, het al of niet op gang brengen van een stroom die tot overvloed kan leiden. Dit is de meer spirituele benadering van marketing die ik van Mark Silver geleerd heb.

Wat is er nodig om die stroom op gang te brengen? Vier soorten van handelen, de ene actief en de andere passief: geven, ontvangen, aanbieden en nemen. Alle vier zijn ze nodig op het juiste moment. Als je aan je (potentiële) klanten gaat geven, zullen ze je ook iets terug willen geven. Als je dit niet doet, wek je die wederkerigheid veel minder op. Ontvangen is ook nodig: hulp van anderen, feedback, ondersteuning. Niemand kan een bedrijf hebben in zijn eentje.

En natuurlijk is ook jezelf aanbieden nodig. Mensen weten niet dat je er bent, als je jezelf niet aanbiedt. Als je wilt dat de deur opengaat, moet je erop kloppen. Maar ook nemen (pakken) moet gebeuren. Nemen is actiever dan ontvangen. Dat is het moment dat je je kansen grijpt en ja zegt tegen de mogelijkheden die je geboden worden.

Bij het geven, ontvangen, aanbieden en nemen kan veel mis gaan. Veel mensen hebben de neiging om of voor het een of voor het andere te kiezen. Sommigen geven heel veel, maar nemen te weinig. Sommigen geven niet vanuit de juiste intentie. Ze geven, maar proberen in werkelijkheid te nemen. En dan werkt het niet. Verder kan het zijn, dat je iemand veel wil geven, maar dat die ander daar helemaal niet op zit te wachten!

Veel zelfstandigen hebben moeite om zichzelf aan te bieden (dit is mijn leerpunt). Ze voelen schroom om dit te doen. Maar als je het niet doet, weten we niet of je beschikbaar bent. En bovendien onthoud je de ander iets. Je weet bijvoorbeeld dat iemand héél veel aan je workshop zou kunnen hebben. Dan kun je het maar het beste zeggen: “Dit zou echt goed voor je zijn”. En de ander mag natuurlijk altijd nee zeggen (zie mijn vorige post hierover).

En dan komt natuurlijk ook het moment van oogsten, het aangrijpen van kansen en mogelijkheden. Daar was ik vroeger goed in, om hier aardig blind voor te zijn en zo allerlei kansen mis te lopen. Dan wordt het natuurlijk nooit iets met die overvloed.

Conclusie: als je telkens een schaarste ervaart als het op acquisitie aankomt, dan kan het zijn dat je zelf iets doet of nalaat om te voorkomen dat de overvloed ontstaat. Kijken naar deze vier begrippen kan helpen om te analyseren wat er bij jou speelt.

En hoe zit het bij jou? Ik ben heel benieuwd naar hoe jij erover denkt. Klik om te reageren op “reacties”.

2 antwoorden op “Geven, ontvangen, aanbieden, nemen”

  1. Ontzettend herkenbaar! Ik geef van nature veel tips aan mensen en probeer veel verbanden te leggen (bv. ik weet een vacature die perfect zou zijn voor een ex-collega, ik zie een artikel dat een contact van me heel leuk zou vinden, etc.) Ik deed dat al voordat ik een eigen bedrijf had, dus ik weet ook 100% zeker dat dit gedrag niet is voortgekomen uit een verkeerde intentie (eigenlijk willen nemen ipv geven). En ik heb gemerkt; het is echt waar – koop dat tegeltje nou maar gewoon – wie goed doet, goed ontmoet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”