Hoe je als coach veel klanten kunt krijgen

Gisteren heb ik een hele leuke avond gehad in Leiden bij het Leidsch Coach Café waar ik een presentatie gaf over acquisitie voor een stuk of vijfentwintig coaches. Ik houd van coaches omdat ze communicatief vaak sterk zijn, en nou ja, het zijn gewoon aardige altruÏstische mensen.

Tijdens de avond ging het over wat de succesfactoren zijn om als coach veel klanten te hebben en wat je dus kunt doen om een succesvolle praktijk op te bouwen.

Eén van de belangrijkste kenmerken van de succesvolle coaches is dat ze een kiezen voor een niche: een duidelijk omschreven doelgroep met een bepaald probleem waar ze een bepaalde oplossing voor bieden.

Veel coaches hebben IEDEREEN als doelgroep. Iedereen heeft immers problemen waar ze bij kunnen helpen. Ze willen liever niet kiezen voor één groep mensen omdat ze dan bang zijn anderen van zich af te stoten en dan te weinig klanten te hebben.

Maar juist het omgekeerde gebeurt. Je wordt veel aantrekkelijker voor je doelgroep als je je exclusief op hen richt. Die heeft dan het idee dat je alles van hun problemen begrijpt omdat je de hele dag met ze bezig bent. En voor jou als coach is het voordeel dat je je inderdaad helemaal kunt verdiepen in de problematiek van jouw specifieke doelgroep. Je bespaart jezelf veel tijd en energie omdat je niet overal mee bezig hoeft te zijn.

Bovendien wordt je marketing veel overzichtelijker als je je gaat beperken. Als je gaat netwerken, schrijven of spreken bij of voor je doelgroep is het gewoon makkelijker als je weet wáár die zich bevindt en wie het zijn. Ook dan ben je veel efficiënter bezig dan als je overal gaat netwerken.

De vraag is dan hoe je de keuze voor je doelgroep maakt. Wat belangrijk is dat je kiest voor een doelgroep die voor jou makkelijk te bereiken is, waar je al toegang toe hebt. En dat je het leuke mensen vindt om mee te werken. En dat ze inderdaad “hongerig” zijn naar jouw oplossing.

Belangrijk is ook dat je kiest voor een doelgroep die budget heeft voor coaching én met een duidelijke identiteit. Eén van de aanwezige coaches zei dat hij wel iets voor “dansers” wilde doen. Hij kende veel mensen die verslingerd zijn aan dansen en daarmee hun psychische problematiek willen ontvluchten. Ze zouden echt coaching nodig hebben… De vraag is alleen of dansers zich herkennen als “danser”. Waarschijnlijk niet. Vergelijk het met een doelgroep als “zefstandig ondernemer”. Dit is wel een identiteit waar veel mensen zich aan kunnen verbinden en waar je dus in je marketing iets mee kunt.

Je reactie op dit artikel is heel welkom! Klik op “reacties”

4 antwoorden op “Hoe je als coach veel klanten kunt krijgen”

  1. Hoi Laura,
    wat heb ik genoten van je heldere uiteenzetting van de 7 principes om klanten te krijgen. Ik ben meteen in de actie gegaan en zie opeens een zee aan mogelijkheden.
    Warme groet,
    Frank
    ——————————
    Fijn om te horen en veel succes!
    Laura

  2. Dag Laura,
    Je nieuwsbrief las ik al een tijdje. Je tips van gister waren leuk, en sommige zelfs vernieuwend, voor een coach dan. Want we zijn natuurlijk wel een aardig volkje en communicatief, maar niet op alle mediadragers, is mijn ervaring. Dus jouw focus was gister helemaal goed; die van mijn website sinds gisteravond iig ook weer beter ;)))
    ————————————————————————-
    Dank je wel!
    Laura

  3. Hoi Laura,
    Weer erg leuk om je schrijfsel te lezen. Eigenlijk moet ik weg, maar je stukjes zijn te aantrekkelijk om niet meteen te lezen.
    Wat die focus op een doelgroep betreft, heb je natuurlijk helemaal gelijk. Goethe is het ook met je eens. Hij zei eeuwen geleden al: “In der Beschränkung zeigt sich der Meister!”
    Het moeilijke is dat het eerst lijkt of je verliest als je een aantal (groepen) mensen laat liggen, maar dat zal juist blijken je winst te zijn. Ik ben er ook mee bezig, maar het is soms lastig om te kiezen, vooral als je veel (mensen) leuk vindt! Maar ik denk dat het net als als met veel dingen gaat: door een stap in de gekozen richting te zetten, dient zich de volgende stap vanzelf aan.
    Als je niets doet, kun je blijven piekeren en krijg je het niet helder. Door te gaan lopen, creëer je het pad.
    Erg leuk hoe jij bezig bent. Dat stimuleert ook weer!
    Zonnige groet,
    Jalada

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”