Hoe je voorbij “uurtje-factuurtje” kunt komen

Veel dienstverleners – adviseurs, coaches, therapeuten, freelancers – verdienen hun geld door hun uren te ruilen tegen geld, het zogenaamde “uurtje-factuurtje”-model. Het gaat hen erom, zoveel mogelijk declarabele uren te draaien omdat ze alleen dan hun inkomen verwerven. Er zitten verschillende nadelen aan als je op deze manier je onderneming runt.

Nadelen

Als je je geld per uur verdient, beperk je je vrijheid. Ook al verdien je misschien veel meer dan toen je werknemer was, in feite is je situatie niet veel opgeschoten. Ook toen je nog in loondienst was, was je immers verplicht om een x aantal uur per week te werken. Als ondernemer is dat nou net wat je niet wilt: je wilt zeggenschap over je eigen tijd. (Dat was in ieder geval voor mij destijds de reden om ontslag te nemen).

Als je je geld per uur verdient, is succesvol worden niet een aantrekkelijk perspectief. Je trekt misschien op een gegeven moment veel klanten aan, maar het enige wat er gebeurt is dat je steeds harder moet werken. Wat je soms kunt doen, is meer geld per uur vragen. Maar als je prijzen te hoog worden, prijs je jezelf misschien uit de markt.

Het probleem van je geld per uur verdienen kan ook zijn dat je uiteindelijk geen waarde creëert met je bedrijf. Je werkt vele jaren hard maar uiteindelijk sta je met lege handen. Niemand wil je onderneming kopen omdat er in feite niets te verkopen is (niemand wil een “baan” kopen). Je bedrijf wordt pas verkoopbaar als je eigendommen creëert zoals producten of diensten die waarde hebben los van jezelf en zelfs nog in waarde kunnen toenemen.

Alternatieven

Wat kun je wel doen? Het alternatief is dat je je intellectuele eigendom gaat gebruiken om passieve of semi-passieve inkomensbronnen te creëren en daarmee waarde voor je bedrijf. Zodat je je inkomen verdient ook als je niet werkt, je meer gaat verdienen per uur, je bedrijf onafhankelijk maakt van jezelf en je tijd en wellicht op den duur verkoopbaar maakt. Wat kun je bijvoorbeeld doen?

1. Creatie van groepsprogramma’s of workshops. Als je groepsprogramma’s maakt, kun je niet alleen meer verdienen per uur maar je zet iets in de wereld dat je misschien aan anderen kunt verkopen of dat je door anderen kunt laten uitvoeren.

2. Maak ebooks. Schrijf een rapport of serie artikelen. Maak er een digitaal document van en verkoop het via je website.

3. Maak thuisstudiepakketten van je dienst. Veel potentiële klanten zijn geïnteresseerd in je dienst maar ervaren een veel te hoge drempel om klant te worden. Maak een lessenpakket van de kennis die je hebt om er zelf thuis mee aan de slag te gaan.

4. Maak ecourses. Maak een serie mails met handige informatie die je met tussenpozen aan de klant verstuurt (een geschikt programma om dit te doen is bijvoorbeeld http://www.autorespond.nl)

5. Maak audio-programma’s. Het is tegenwoordig heel eenvoudig om audioproducten te maken. Laat iemand je interviewen over je expertise of interview andere experts. Verkoop het op je website.

6. Ook met je weblog kun je passief inkomen genereren. Bijvoorbeeld door er advertenties op te plaatsen of door het verkopen van andermans producten of diensten.

7. Start een lidmaatschap via je website. Je creëert een gemeenschap van je klanten en stelt via je website informatie ter beschikking. Dit is een zeer aantrekkelijke optie omdat je niet alleen passief inkomen maar ook steeds terugkerend inkomen kunt verdienen.

Naast deze alternatieve inkomensstromen kun je natuurlijk volgens uurtje-factuurtje blijven werken. Je bent er op den duur echter niet meer van afhankelijk en dat geeft een enorme vrijheid.

Het ter beschikking stellen van je intellectuele eigendom doet echter nog meer voor je. Normaal komt deze kennis alleen ten goede aan de klanten met wie je een-op-een werkt. Nu kunnen veel meer mensen op een heel betaalbare manier van je expertise profiteren en je kunt dus veel meer mensen helpen. Bovendien krijg je algauw een expertstatus als je informatieproducten maakt. En klanten doen nu eenmaal het liefste zaken met degenen die ze als experts beschouwen.

Je reactie op dit artikel is van harte welkom! Klik hiervoor op “reacties”.

15 antwoorden op “Hoe je voorbij “uurtje-factuurtje” kunt komen”

  1. hoi Erno,
    Fijn dat je het artikel inspirerend vind.
    Ik denk er inderdaad iets anders over. Ik geef veel van mijn kennis weg maar ik wil er ook voor een gedeelte voor betaald worden. En mijn ervaring is dat klanten daar ook voor willen betalen.
    Maar ik zou het zeker leuk vinden om hierover met anderen van gedachten te wisselen.
    Ik hoor graag of er nog meningen over zijn.

  2. Een inspirerende bijdrage, Laura. Sluit naadloos aan bij waar ik momenteel veel over nadenk: de vraag hoe je een goede balans vindt tussen aan de ene kant je intellectuele eigendom te gelde maken en mijn overtuiging dat je zoveel mogelijk je kennis gratis beschikbaar zou moeten stellen/delen. Het staat soms op gespannen voet met elkaar. Mijn strategie op dit moment is: deel de halffabrikaten (bijv. een idee op mijn weblog); verkoop de eindproducten (bijv. een boek). Zou het leuk vinden eens met wat mensen hierover van gedachten te wisselen.

  3. Zeer goede visie op succesvol ondernemen Laura!
    Velen blijven hangen in een soort van ‘self fulfilling prophecy’ van ‘als een haas acquireren – nergens tijd voor hebben omdat opdrachten uitgevoerd moeten worden – opdrachten drogen op – als een haas…. etc’. Blijf nadenken over de ontwikkeling van je diensten/organisatie. Jij geeft volkomen terecht aan dat je moet blijven denken in termen van ‘hoe verkoopbaar zijn mijn diensten als ik zou willen verkopen’. Maar je laat je lezers zich ook realiseren: “vind ik het (nog steeds) leuk wat ik aan het doen ben?!”

  4. Beste Laura,
    Dit is de tweede nieuwsbrief die ik van jou ontvang. Ik ben het met de anderen eens, dat ik ze bijzonder inspirerend vind. Het idee om je kennis voor je te laten werken voelt voor mij als het ei van Columbus. Ik vroeg mij af hoe je je intellectueel eigendom beschermt een e-boek is toch ook zo doorgestuurd aan anderen? Hoe ga jij hiermee om?

  5. Dat is nu toevallig. Via het vrouwennetwerk WoW krijg ik deze link toegespeeld.
    Ik heb voor mezelf ook besloten dat ik indirect geld moet verdienen. Aangezien ik veel handleidingen maak voor cursisten, heb ik besloten een soort preview op mijn website te plaatsen, en die te verkopen voor een euro. In de hoop dat de wet van grote getallen ook voor mij opgaat.
    Dus misschien is dat ook een idee voor mijn naamgenoot.
    De preview is een lekker makertje van een paar pagina’s. De volledige handleiding (pdf) krijgen ze na betaling toegestuurd.
    Leuke site!
    Succes

  6. Hoi Laura,
    Bedankt voor je inspirerende informatie. Ook heb ik genoten van je optreden bij de NOBCO-conferentie van vorige week. Geweldig! Wat “uurtje factuurtje” betreft… Ik ben het helemaal met je ideeën eens, dat dit de manieren zijn om de “gebaande wegen” te ontstijgen. De enige drempels die ieder voor zich evt. moet overwinnen zijn: A. Je moet creatief zijn in je eigen verstaalslag wat betreft de te ontwikkelen produkten. B. Schroom om voor groepen te spreken moet je opzij kunnen zetten en C. Je hebt m.i. veel tijd nodig om op een strategische manier je adressenbestand op te bouwen en de “de wereld” te laten weten dat je er bent en waar ze je kunnen vinden.

  7. Beste Richard,
    Bedankt voor je reactie. Ik ben het met je eens dat veel zelfstandigen vaak veel te veel opgaan in hun werk en dan vergeten om ook na te denken over de ontwikkeling van hun bedrijf.
    Marianne en Huub: bedankt voor jullie reacties.
    Irma Meerloo: je vraagt of je intellectuele eigendom wel beschermd kan worden als een ebook gemakkelijk naar iemand doorgestuurd kan worden. Ik denk dat dit inderdaad wel eens gebeurt maar het mag je niet beletten om ebooks uit te brengen vind ik. Veel mensen zullen je – denk ik – je het geld gewoon gunnen en zijn eerlijk.
    Irma Heisterkamp: een preview maken is een slim idee. Maar 1 euro is wel erg weinig. Je zou je ebooks kunnen zien als volwaardige producten die waarde voor de klant leveren. Dan mag de prijs best hoger liggen. Over het algemeen kosten ebooks trouwens meer dan gewone boeken, omdat de gepercipieerde waarde hoger ligt. Maar dan moet je het wel goed marketen natuurlijk.
    Leo: leuk te horen dat je genoten hebt van mijn NOBCO-presentatie.
    En je hebt gelijk: om uurtje-factuurtje te ontstijgen moet je jezelf op allerlei manieren gaan ontwikkelen. En aan marketing doen… Want dan ben je echt een bedrijf en geen “werknemer” meer.
    Laura

  8. Alternatieven naast je voor klanten.

    Bij Laura Babeliowsky staat een bericht met alternatieven voor freelancers om naast het declarenen van je uren geld te verdienen. Deze alternatieven zijn heel goed te vertalen naar online alternatieven. Ik denk dat je sommige van deze alternatieven ook…

  9. hoi Greald,
    Je waarde door de klant laten bepalen: dat is inderdaad een alternatief om uurtje-factuurtje te kunnen ontstijgen.
    Je kent vast Martijn Aslander wel, die werkt ook zo.
    Ik vind dat superinteressant en ik heb er al veel over nagedacht.
    Voor mezelf zie ik het gewoon nog niet voor me. Met honderden klanten per jaar lijkt het me dat het teveel energie gaat trekken.
    Voor mij is ook belangrijk om juist een drempel op te werpen. Ik wil alleen werken met mensen die 100% commitment hebben en echt voor me kiezen.
    Graag hoor ik hoe jij er tegenaan kijkt.
    Laura

  10. Er is in Nederland een nieuwe mogelijkheid bij gekomen om mensen – via het gratis weggeven van je intellectuele eigendom -naar jouw site of blog te trekken:
    http://www.WebsiteArtikelen.nl
    Article Marketing is in het Angelsaxische taalgebied gemeengoed onder mensen die via het web hun producten of diensten aan de man brengen. In Nederland gebeurt het via Artikelen met goede content aantrekken van sitebezoek, voornamelijk via blogs.
    Bij een Article Directory zoals WebsiteArtikelen.nl werkt het als volgt:
    Je publiceert goede, inhoudsvolle artikelen die aan de beoogde doelgroep waarde bieden, in de vorm van goede info op WebsiteArtikelen.nl. Dat kan bijvoorbeeld ook een stuk uit een e-boek of handleiding o.i.d. zijn. Deze artikelen mogen door derden gratis worden overgenomen in nieuwsbrief, blog of website. Er is 1 strikte voorwaarde: de bronvermelding (info over de auteur), de inhoud en de links moeten onveranderd worden overgenomen.
    Publicatie van een artikel in een article directory levert meteen al een backlink en exposure op. Word het artikel over genomen dan komt daar exposure (de lezer is maar 1 klik verwijderd van jouw site) en en backlink bij.
    Article Marketing is een fenomeen dat tot nu toe alle Google Slaps met glans heeft doorstaan. Het is een volstrekt legale manier om je site te promoten. Sterker nog de ranking en populariteit van een aantal bekende engelstalige directories zoals http://www.GoArticles.com en http://www.EzineArticle.com bevestigt dat Google net zo gek is op goede article directories als op blogs.
    Op de site is trouwens een gratis e-boek over article marketing en het schrijven van artikelen door Jeff Dedrick te downloaden.

  11. Hoi Theo,
    Dat vind ik fantastisch nieuws om te horen.
    Amerikaanse marketeers zeggen stuk voor stuk dat article marketing via article directories een fantastische manier is om traffic naar je website te trekken en jezelf te promoten. In Nederland was dit tot voor kort niet mogelijk.
    Nu dus wel; als jij hiervan de initiatiefnemer bent, dank ik je hartelijk.
    En ik ga kijken wat ik ermee kan gaan doen.
    Laura

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”