Hoe je met meer gemak je groepen vol krijgt

Hoe zorg je dat je als coach/trainer/adviseur of andere kennisondernemer een winstgevend bedrijf hebt? Een belangrijke stap kan zijn om met groepen te gaan werken. Met groepen kun je vaak veel meer verdienen dan door één-op-één met klanten te werken. Voor veel mensen is dit dé reden om het werken één-op-één te stoppen en uitsluitend nog met groepen te werken.

Het organiseren van groepen is echter geen sinecure. Het kan heel lastig zijn om ze telkens weer vol te krijgen. Mensen hebben het steeds drukker en er is een enorm aanbod van events. Ik spreek regelmatig zelfstandigen die niet minder dan getraumatiseerd zijn door hun ervaring met groepen. Ze vonden het zo vreselijk om telkens met een klein groepje te zitten of om weer te annuleren, dat ze er voor altijd mee wilden stoppen.

Waar haal je al die mensen inderdaad vandaan en hoe zorg je dat ze zich op tijd opgeven? Slimme marketing wordt nu heel belangrijk. Hierbij geef ik je een paar suggesties om je groepen met meer gemak iedere keer weer vol te krijgen.

1. Om succesvol mensen te werven, is het essentieel dat je een duidelijk beeld hebt van de doelgroep waar je je op richt. Pas als je een concreet profiel hebt, kun je weten wie je moet gaan uitnodigen en hoe en waar je deze mensen kunt vinden.

2. Kennis van je doelgroep is nodig om ook tip 2 goed te kunnen doen: zorg dat je voor je workshop of bijeenkomst een onderwerp kiest dat mensen enorm hongerig en nieuwsgierig maakt en dat een heel specifieke oplossing biedt voor een heel specifiek probleem. Je moet dus weten wat je doelgroep ’s nachts wakker houdt en waar je ze echt mee kunt helpen of inspireren.

3. Geef je workshop of bijeenkomst een makkelijk onthoudbare, goed klinkende naam die in een oogopslag het doel en beoogde resultaat ervan duidelijk maakt. Mensen willen meteen kunnen snappen wat ze aan je workshop kunnen hebben! Een mooie uitspraak luidt: ” A confused mind always says no”.

4. Zorg voor een uitnodigingstekst met een grote wervende  kracht. Teksten maken het verschil uit om je publiek enthousiast te maken voor je workshop en zich daadwerkelijk in te schrijven.

5. Groepen constant vol krijgen is ook een kwestie van een lange adem. Om voldoende deelnemers te werven, op korte en ook langere termijn, is het essentieel dat je werkt aan de opbouw van je mailinglijst. Hoe groter deze lijst, hoe gemakkelijker je groepen vollopen! Om 10 mensen in je workshop te krijgen, zullen misschien wel 1000 mensen ervan moeten horen. Werk dus voortdurend aan de opbouw van je mailinglijst, zodat je steeds meer mensen nieuwe data van je workshops kunt laten weten.

6. Zorg voor gratis informatie en voorlichting. Als mensen je niet kennen, hebben ze meestal weinig vertrouwen in wat je te bieden hebt. Schrijf of spreek erover. Geef er bewustzijn over door te vertellen hoe je mensen ermee helpt. Pas dan krijgen mensen vertrouwen in je expertise, en kunnen ze zich een voorstelling maken wat het ook voor hen kan betekenen.

7. Schroom niet om je uitnodiging telkens weer te sturen of te mailen! Mensen moeten minimaal zeven keer van je horen, voordat ze überhaupt doorkrijgen dat je iets aanbiedt. En dan duurt het nog een tijdje voor ze zich echt opgeven. Geef dus niet te snel op en herhaal je aanbod iedere keer.

8. Neem de tijd voor het lanceren van je groep! Je brengt een nieuw product op de markt, en daar is altijd tijd voor nodig.

9. Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn, dan hebben ze vaak nog een duwtje nodig om echt in te schrijven. Dit kun je bereiken door schaarste te creëren. Hier zijn vele manieren voor, ik noem er eentje: bied een vroegboekkorting aan als ze zich voor een bepaalde datum aanmelden.

Zat je vorige groep niet vol? Misschien dacht je dat er gewoon te weinig animo was voor je workshop. Maar er zou best wel eens een andere reden kunnen zijn. Misschien was je onderwerp te algemeen en vaag, je tekst niet overtuigend genoeg, heb je domweg te weinig mensen benaderd of heb je niet vaak genoeg aan follow up gedaan. Er komt hier weinig geluk bij kijken, maar wel kennis van marketing en gedegen voorbereiding en volharding.

Wil je meer leren over je hoe je succesvol groepsprogramma’s en workshops op de markt brengt? Op 27 oktober a.s. geef ik een telefonisch seminar waarin ik alle noodzakelijke en concrete stappen doorneem om producten en diensten te lanceren. Meedoen kan als je lid wordt van de Get Clients Club. Voor aanmelden en informatie, kijk op http://www.getclientsclub.nl

En wat zijn jouw ervaringen hiermee? Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”

4 reacties op “Hoe je met meer gemak je groepen vol krijgt”

  1. Suzanne Meijles schreef:

    Wat een helder artikel, Laura. Soms is het inderdaad heel moeilijk om een groep vol te krijgen en soms lijkt het vanzelf te gaan.
    Mijn training “artikelen schrijven” werd opeens veel drukker bezocht toen ik de naam veranderde in “Aantrekkelijke artikelen schrijven binnen 1 uur”.
    Dat maakt mensen ‘hongerig’: snel kunnen schrijven is veel aantrekkelijker dan de vaardigheid op zich.
    Nog een aanvulling op jouw tip om veel mensen te benaderen: ik vraag mensen die zich aanmelden altijd of ze nog iemand kennen die de training ook wil volgen.
    In 50% van de gevallen komt iemand liever samen dan alleen. Die acquisitie hoef ik dan niet zelf te doen.
    Veel groeten,
    Suzanne Meijles / ProTaal

  2. Erno Mijland schreef:

    Fijn artikel Laura. Punt 5 zie ik net wat anders. Bij onze trainingen over begeleiden van gamende jongeren hadden we de eerste keren moeite deze vol te krijgen. Nu krijgen we ook mensen die van ons gehoord hebben via eerdere deelnemers.
    Extra tip: citeer in je werving vanuit de evaluaties. Wij delen altijd een kaartje uit met aan de ene kant een rode en aan de andere kant een groene stip. Geen uitgebreide vragenlijst: gewoon een verzoek om een tip en een pluim.

  3. Erno Mijland schreef:

    Nog een tip: laat op zoveel mogelijk plekken zien dat je een autoriteit bent: door te bloggen (bijvoorbeeld zoals je zelf doet), presentaties te verzorgen op goedbezochte symposia of door een boek te publiceren.

  4. Peter J Simoons schreef:

    Prima tips Laura, basis maar o zo belangrijk en soms lekker om weer even aan herinnerd te worden!

Laat een antwoord achter aan Erno Mijland Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.