Hoe je je ideale klant kunt vinden: word hem zelf!

Veel dienstverleners willen niet alleen klanten, maar ook “ideale” klanten: met wie ze het prettigste werken, die hun goed betalen en bij wie ze het beste passen.

Ideale klanten nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen voortgang. En ze zijn blij met je werk, ze hebben er echt wat aan. Ze zeggen dat tegen je en ze geven je gloeiende testimonials. Testimonials zijn van levensbelang voor de groei van je bedrijf. 

Hoe kom je aan die klanten? Eén van de voorwaarden die vaak over het hoofd wordt gezien, is om ervoor te zorgen, dat je zelf ook een “ideale klant” wordt. Waarom is dat belangrijk en wat houdt dat in, om een ideale klant te zijn?

Zelf ideale klant worden is nodig omdat het anders nooit gaat lukken om het voorbeeld te stellen. Werken met ideale klanten heeft namelijk alles te maken met het stellen van grenzen. Grenzen stellen aan gedrag dat je niet wil, aan mensen die je niet wilt helpen. Als je niet zelf een ideale klant kunt zijn, heb je geen been om op te staan om deze positie voor jezelf op te eisen.

Sinds dit tot me is doorgedrongen, doe ik altijd mijn best om een ideale klant te zijn. Wat ik bijvoorbeeld doe, is:

stipt op tijd de rekening betalen. Uit mijn eigen ervaring weet ik dat op tijd betalen een van de belangrijkste manieren is om je leverancier te respecteren. Te laat betalen heeft meteen zijn weerslag, ook al wordt het misschien niet uitgesproken…

als ik kritiek heb op het werk van de aanbieder, denk ik drie keer na of ik hem uit. Kritiek ligt altijd gevoelig, dus ik spring er voorzichtig mee om. Hij is lang niet altijd relevant en heeft vaak te maken met iets heel persoonlijks van mij. Niet-ideale klanten leveren kritiek op trainers alsof ze op de bank voor de TV zitten te zappen. Ze denken dat ze alle recht hebben op deze kritiek en dat ze sowieso gelijk hebben in hun oordeel.

Ervaren trainers weten wel beter. Niemand heeft de waarheid in pacht, wat de een aanspreekt, is voor de ander een afknapper. Als ideale klant ben je je bewust hiervan.

constructieve feedback geven waar je leverancier om vraagt, is natuurlijk wel van belang. Daar help je de aanbieder mee, zijn/haar dienst kan er steeds beter door worden.

ik ga niet zeggen dat ik iemands dienst te duur vind. Niets is vervelender dan klanten die zeggen dat ze je dienst te duur vinden. Mijn ervaring is: als ik iets te duur vind, vind ik het niet belangrijk genoeg, of geef ik prioriteit aan iets anders. Of ik ga sparen of sluit een lening af. Ik ga niet klagen bij de aanbieder!

ik geef gul testimonials (alleen als ik er 100 % achtersta natuurlijk). Ik weet hoe belangrijk ze zijn voor de aanbieder om nog meer klanten aan te trekken en houd dit belang voor hem/haar in het oog.

als ik me ingeschreven heb voor een training, zeg ik niet af (tenzij er echt een calamiteit is natuurlijk). Er zijn altijd mensen die dat wel doen. Ze krijgen twijfels en haken af. Voor de aanbieder is dat altijd lastig. Die heeft al tijd en energie in je gestopt en erop gerekend dat je meedoet.

– ik ga flexibel om met fouten van mijn leverancier (natuurlijk met grenzen). Als ex-kwaliteitskundige weet ik dat 100% foutloos werken niet mogelijk is, en dat dat de prijs van een dienst enorm op zou drijven. Dus als iemand een fout maakt, ga ik dit niet op de spits drijven of klagen of op alle slakken zout leggen. Dat dient geen enkel nut… het kost alleen maar energie.

Dit zijn een paar voorbeelden van wat je kunt doen om zelf ideale klant te zijn. Door dit zelf te zijn (zo goed mogelijk) neem je verantwoordelijkheid, schep je een voorbeeld voor anderen, en maak je het makkelijker voor jezelf om zonder angst te kiezen voor je eigen ideale klant. Zo wordt je werk leuk en bevredigend en een voortdurende bron van plezier, want je werkt met de leukste klanten die je kunt krijgen.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

10 reacties op “Hoe je je ideale klant kunt vinden: word hem zelf!”

  1. minky spijkerman schreef:

    Helemaal waar,gelukkig leer ik de ideale klant steeds beter te herkennen.
    Soms verbergen ze zich nog achter een op het eerste gezicht aardige manier van doen,byvoorbeeld in het eerste telefonische contact.
    En dan komt het;ze moeten het eerst met hun man overleggen[!];of ze hebben 3 weken geen tijd voor het huisbezoek;of ze vinden [zeer irritant ]je te duur ,want ze hebben net zulke dure dagen gehad;grrrr.
    Ik kan er een drama in 6 bedrijven over schrijven inmiddels.
    dank voor je goede ideen ,ze werken echt,in fewb.as.mijn eerste workshop en ik laat me coachen door Lianne;dus t gaat echt lukken,
    hartelijke groet,
    Minky

  2. Karin Kamman schreef:

    Goed verhaal! “Wat u niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet”.
    Het is heel makkelijk om naar je klanten te wijzen maar ook goed om af en toe eens naar jezelf te kijken.
    Dank je wel voor deze reflectie
    Hartelijke groet,
    Karin Kamman

  3. Laura, je bent inspirerend. Gisteravond in bed heb ik nog je artikel van vorige week gelezen over 2011 en nu vanmorgen deze.
    Ik zorg er ook altijd voor een goede klant te zijn. Direct betalen, begrip tonen en wanneer mijn belang in het gedrang komt, overleggen en naar een oplossing zoeken in plaats van een conflict te creeren.
    Nog een kleine aanvulling waar ik zelf steeds meer vruchten van pluk. Om zelf een goede klant te zijn, moet je er eerst een worden. Steeds vaker huur ik hulp in voor taken die ik niet noodzakelijkerwijs zelf hoef te doen. Misschien kost het me in het begin meer dan het oplevert, maar het heeft behalve tijdwinst het grote voordeel dat je leert om zelf in de schoenen te staan van de klant. Hoe omschrijf ik precies wat ik verwacht. Wat is het eindresultaat dat ik wil hebben? Tegelijkertijd leert het me om beter te luisteren naar mijn eigen klanten. Voldoe ik aan de wensen/verwachtingen?
    Hartelijke groet,
    Jacoline Steegstra

  4. ingrid schreef:

    Dank je Laura voor dit inspirende artikel. Enige tijd geleden betrapte ik mijzelf erop dat ik een factuur van een dienstverlener lang had laten liggen. Ik voelde heel duidelijk dat dat niet klopte. Ik heb hem snel betaald en me voorgenomen om hier zorgvuldiger mee om te gaan. Nu ik jouw tekst lees begrijp ik pas hoe belangrijk dat was. En neem ik me voor om nog bewuster om te gaan met mijn “klant zijn”.

  5. Angely schreef:

    Dit zijn nog eens nuttige berichten. Veel dingen waar je gewoon niet bij stilstaat. Ik ga er zeker wat mee doen in de toekomst! Dank je wel! 😉

  6. lieke Huijbregts schreef:

    Helder en waar: Het gaat er niet om wat je niet wil. Bepaal wat je wil en neem daarover verantwoordelijkheid.

  7. Diana Lourens schreef:

    Kan het hier alleen maar mee eens zijn en ervaar het zelf ook in mijn werk. Werk dat ik nu voor mezelf doe maar destijds, voor de baas, gold hetzelfde principe. Het geeft een wederzijds gevoel van vertrouwen en wordt daardoor ook wederzijds gewaardeerd. “Wie goed doet, goed ontmoet denk ik altijd maar.
    Groet
    Diana Lourens

  8. Huub Koch schreef:

    Geweldig artikel Laura! Helemaal mee eens!

  9. Mark schreef:

    Leuk artikel! Al vraag ik me wel af of ik nog de ideale klant moet zijn als het bedrijf er zelf een rommeltje van maakt

  10. Inderdaad Laura, een ‘klein’ dingetje als het op tijd betalen van de rekening doet wonderen.
    Bij mij als ontvanger, en bij anderen die van mij geld ontvangen. Ik weet hoe fijn het is als er snel betaald wordt, dus waarom zou ik dat plezier mijn (weinige) leveranciers niet gunnen. Ik merk dat dat erg goed werkt voor de samenwerking. Ik weet ook dat ik dat vooral heb met eenmanszaken, om het persoonlijke contact, en niet met mijn accountantskantoor. Slecht hè? 🙂 Ga ik aan werken!
    Bedankt voor je inspirerende artikel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.