Hoe je financiële zekerheid kunt krijgen door voor volume te kiezen

Vaak vragen deelnemers in mijn acquisitiecursussen mij:
“Laura, waar kan ik bedrijven vinden om voor te werken? Als ik meer bedrijven zou vinden, kan ik eindelijk meer verdienen”.

Voor veel zelfstandige dienstverleners (trainers, coaches, adviseurs) lijkt werken voor bedrijven of instellingen de enige manier om een goed inkomen te verdienen.

Zeker degenen die één-op-één – en vaak ook nog eenmalig – met particulieren of professionals met kleine budgetten werken, kost het veel moeite om rond te komen. Ze moeten iedere klant opnieuw ergens vandaan halen en kunnen nooit eens zeker zijn van continuïteit. Ze dromen ervan een aantal (grote) bedrijven als klant te hebben, om zo eindelijk financiële zekerheid te kunnen vinden.

Maar biedt het werken voor grote bedrijven echt garantie op financiële zekerheid? In veel gevallen natuurlijk niet. In grote bedrijven heb je vaak te maken met tijdrovende besluitvormingsprocessen. Je bent er afhankelijk van de hogere managers en hun duistere logica. Je kunt er zo gedumpt worden omdat jouw contactpersoon nu op een andere afdeling werkt. Zeker in een tijd van financiële crisis kan werken voor grote bedrijven uitermate onzeker zijn.

Bovendien geldt, in ieder geval voor mij, maar misschien ook voor jou, dat ik juist zelfstandig ben geworden om uit grote bedrijven weg te zijn, vrij van politieke spelletjes, grauwe automatenkoffie en prikklokken. Ik vind mijn klanten veel liever onder degenen die zelf kunnen beschikken over hun budget, die aan niemand hoeven te vragen om bij mij iets te kopen.

Het is natuurlijk wel zo, dat deze budgetten (vaak) leiner zijn. De vraag is dus of het mogelijk is. Kun je echt voldoende verdienen en continuïteit in je inkomen verwerven als je je klanten vindt onder loslopende particulieren en professionals?

Ja, dat kan wel degelijk. De oplossing is om voor volume te kiezen: je te richten op grote groepen mensen tegelijk om je diensten aan te leveren. Zodat je nu één-op-VEEL werkt in plaats van een-op-een. Als je dat gaat doen, is de potentie juist vele malen groter om financiële zekerheid te krijgen EN je bedrijf recessieproof te maken.

Reken maar uit: als duizend mensen je allemaal 100 euro geven voor een dienst die je levert, verdien je dus 100.000 per jaar. Als je duizend mensen kunt vinden die je elk 1000 euro geven, zit je al op een miljoen. En zo verdien je meer dan je ooit kunt verdienen als je voor grote bedrijven zou werken.

Werken voor grote groepen klanten vergt wel een omslag.
Om hier een lucratief bedrijf van te maken, is er bijvoorbeeld nodig:

1. Alternatieven vinden om waarde te creëren

Als je gaat kiezen voor volume, moet je manieren gaan bedenken om waarde te leveren zonder dat je er persoonlijk bij betrokken hoeft te zijn. Voor één-op-één met klanten werken heb je nu geen tijd meer. De afstand die je hebt ten opzichte van je klanten wordt dus groter, en dat kan wennen zijn. Desondanks kun je nog veel waarde voor ze hebben – vaak zelfs meer dan je had toen je nog één-op-één werkte.

2. De keuze voor een winstgevend businessmodel

Naast het kiezen van alternatieve manieren om waarde te leveren, zul je ook een businessmodel moeten creëren om je inkomen mee te verdienen. Een goed businessmodel maakt mogelijk dat je je klanten op verschillende prijsniveaus kunt helpen en dat je meervoudige inkomensbronnen creëert, waaronder ook passief inkomen en telkens terugkerend inkomen (bijvoorbeeld door lidmaatschappen).

3. Gebruik van technologie

Werken met grote groepen tegelijk kan alleen als je geautomatiseerde systemen gebruikt. Shopping carts (winkelwagen)-programma’s,
autoresponders en e-mailprogramma’s zijn onmisbaar om te communiceren met je klanten en betalingen te innen.

Daarnaast heb je om met grote groepen klanten te werken,
natuurlijk marketingvaardigheden nodig.
Het is niet niets allemaal, maar alles valt te leren. Velen gingen je al voor en je kunt een team vormen met anderen om je bij te staan.

Er is echter één ding waar het allemaal bij staat of valt en dat je nooit kunt uitbesteden. Om met grote groepen mensen te werken, is in de eerste plaats nodig dat je ideeën hebt waar je grote groepen mensen mee kunt inspireren.

De meeste coaches, trainers, adviseurs die ik spreek, hebben daar in geen geval gebrek aan. Mensen inspireren is wat ze nu al de hele dag doen. In een bedrijf dat op volume is gericht, kunnen nu veel meer mensen daarvan gaan profiteren en kunnen ze in ruil daarvoor een goed en zeker inkomen
verwerven.

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

5 reacties op “Hoe je financiële zekerheid kunt krijgen door voor volume te kiezen”

  1. ha die Renzo,
    Voor de hand liggend? Wat bedoel je daarmee? Dat ik het beter niet had geschreven?

  2. renzo schreef:

    Heel goed laura.
    weet je dat het – en dat bedoel ik niet beledigend – ergens heel voor de hand liggend is, wat je zegt?

  3. Hoi Laura,
    Heel goed artikel weer. Ben zelf bezig met het uitbouwen van mijn bedrijf en dan komen al die punten aan de orde inderdaad. Ik ben er dus zeker bij op 16 september 😉
    Mijn eigen ervaring is ook dat werken voor (grote) bedrijven weinig zekerheid biedt. Vaak geeft het meer rompslomp dan het je oplevert. Als je van vrijheid houdt, kan je dat missen als kiespijn 😉
    hartelijke groet,
    Brigitte

  4. Suzanne Meijles schreef:

    Hallo Laura,
    Dank weer voor dit inspirerende artikel. Het business-model dat ik van jou heb geleerd, heeft mij en mijn bedrijf al zo veel opgeleverd!
    Ik kan nu met mijn expertise zo veel meer mensen helpen, heb ik gemerkt. En waar ik eerst dacht dat niemand voor mijn trainingen naar Rotterdam zou willen komen, heb ik nu klanten uit heel Nederland en zelfs uit het buitenland.
    In mijn trainingen artikelen schrijven en websiteteksten schrijven, geef ik ook individueel feedback. Daarvan vind ik het nog moeilijk om dat in een groep te doen. Maar ook dat krijgt misschien nog vorm, de komende tijd.
    Veel groeten,
    Suzanne

  5. Petra de Ree schreef:

    Hai Laura,
    sinds ik de gedachten heb losgelaten dat ik bij bedrijven “moet binnenkomen” en me richt op mensen zoals ikzelf, loopt mijn bedrijf veel beter en heb ik zelf ook weer enorm veel plezier in wat ik doe.
    Daarnaast kan ik zo in mijn creativiteit blijven en juist buiten alle systemen om blijven want wie zit er nou te wachten op weer een zelfde soort training!!
    Veel mensen inspireren die dit zelf ook echt willen werkt trouwens ook veel beter.
    Gelukkig blijf jij deze informatie verspreiden en leer ik nog steeds veel van je.
    Vele vrolijke groeten, plezier & passie.
    Petra de Ree
    Oprichtster van de VrouwenCoach
    De VrouwenCoach Helpt Jou Om Met Plezier Je Problemen Op Te Lossen & Zo Het Leven Te Creëren Dat Volledig Bij Je Past!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.