3 tips om een ijzersterke naam aan je dienst of product te geven

Als ik met mijn klanten aan het werk ben om hun productenlijn op te bouwen, is een belangrijke stap om namen te gaan geven aan al hun producten en diensten.

Dat is lang niet altijd vanzelfsprekend om te doen. Veel coaches, trainers en adviseurs bieden diensten aan die naamloos zijn. Hun diensten heten gewoon “coachingsessie” of “seminar”. Maar het kiezen van een naam kan heel veel voordelen hebben.

In de eerste plaats doe je het voor jezelf. Een goed gekozen naam geeft helderheid, energie en enthousiasme. Je weet plotseling precies wat het thema is van je dienst of product, en ook waar het zeker NIET over zal gaan. Je weet wat je het moet gaan opleveren voor de klant, en hoe je je programma daar op kunt afstemmen.

Maar je doet het ook voor de klant. Klanten zeggen eerder “ja” als je een goede naam hebt gekozen. Waarom is een naam zo’n goed idee en wat is belangrijk bij het kiezen van je naam?

Er zijn 6 redenen waarom het kiezen van een naam verstandig is:

  • Een naam creëert contrast, waardoor je klant sneller een beslissing kan nemen
  • Een naam maakt je product tastbaar, waardoor de klant het gevoel krijgt dat er minder risico is om het te kopen
  • Een naam creëert exclusiviteit, waardoor het verlangen om je product te kopen, toeneemt.
  • Een naam maakt dat je je veel meer onderscheidt van je concurrenten
  • Een goed gekozen naam creëert gemeenschap – een groep mensen waar je klant toe wil behoren
  • Een goed gekozen naam creëert hebberigheid – je klant wil het product uit je handen trekken als je het lanceert!

Een naam geeft dus helderheid, focus, maar ook enthousiasme, zowel bij jou als de klant. Maar hoe kun je zo’n naam precies kiezen? Hierbij 3 tips om een ijzersterke naam te kiezen:

  • goede namen drukken niet de werkwijze, het proces, of kenmerken van je dienst uit, maar wat je dienst oplevert: de ultieme belofte die je de klant wil doen. Houd je niet in! Hoe sterker je belofte, hoe beter.
  • goede namen drukken een transformatie uit. Ze geven aan hoe de situatie eerst was en hoe hij daarna werd. Denk aan voorbeelden van namen die ik zelf heb bedacht: “Bouw een Bloeiend Bedrijf” of “Overwin je worsteling met acquisitie”.
  • goede namen spreken het “primitieve” deel van je brein aan (het “krokodillengedeelte”). Ze spreken aan op het overleven. Alle namen die niet op het overleven zijn gericht, trekken misschien wel klanten aan, maar het zijn er beduidend minder dan zou kunnen.

Bonustip om tot het kiezen van je naam te komen: het kan een hele worsteling zijn, om een sterke naam te vinden. Wat ik zelf altijd doe is een eindeloos lange lijst maken van alle namen die in mijn hoofd opkomen. Schrijf gewoon al je ideeën op en houd je niet in! Laat het vervolgens even rusten. Als je daarna je lijst doorleest, blijkt vaak de naam die het beste is, er gewoon tussen te staan!

Wil jij dit ook in de praktijk brengen? Wil je hierover met ons in gesprek? Vraag dan een strategiegesprek aan. We helpen je graag hiermee. We geven je graag ideeën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”

Een particulier, wat is dat eigenlijk?

Vaak hoor ik klanten zeggen: “Laura, het klinkt allemaal heel leuk wat je zegt, om programma’s van duizenden euro’s aan klanten te verkopen. Maar mijn klanten zijn PARTICULIEREN. Die gaan dat NOOIT betalen”.

Dat hoor ik vaker. Het idee is dat je “bedrijven” hebt en “particulieren”. Bedrijven willen investeren en geven geld uit. “Particulieren” kunnen geen kosten aftrekken en geven weinig geld uit