Hoe het kan als je te weinig klanten hebt

Veel zelfstandigen ervaren niet bepaald overvloed in hun bedrijf als het om klanten gaat: ze ervaren juist gebrek, stagnatie en/of schaarste. Klanten haken af, ze komen nooit eens uit zichzelf op je af, te weinig mensen zijn geïnteresseerd. Wat kan er aan de hand zijn?

Eén manier om er naar te kijken (naast vele andere) is om je bedrijf te zien als een uitwisseling van energie tussen mensen, die al of niet tot een overvloed aan klanten kan leiden. Dit is wat je een spirituele benadering van marketing zou kunnen noemen die ik van marketingdeskundige Mark Silver geleerd heb. Spiritueel of niet, voor mij is het pure logica.

Volgens Mark Silver zijn er vier soorten acties nodig in een bedrijf, waarvan twee actief en twee passief: geven, ontvangen, aanbieden en nemen. Alle vier zijn ze nodig op het juiste moment. Laten we eens nader gaan kijken wat deze vier begrippen betekenen in de praktijk.

Geven is waar het allemaal mee begint. Als je aan je (potentiële) klanten gaat geven, zoals informatie, steun, ideeën, zullen ze je ook iets terug willen geven. Dat is de psychologische wet van wederkerigheid. Als je dit niet doet, wek je die wederkerigheid veel minder op en gebeurt er niet veel in je bedrijf.

Maar kunnen ontvangen is ook nodig: hulp van anderen, feedback, ondersteuning. Niemand kan succesvol zijn in zijn eentje. Mensen willen je graag helpen, maar je moet in staat zijn om hiervan gebruik te maken.

Naast geven en ontvangen is natuurlijk is ook jezelf actief aanbieden nodig. Mensen weten niet dat je er bent, als je jezelf niet aanbiedt. Als je wilt dat de deur opengaat, moet je erop kloppen. Je schroomt niet om jezelf te promoten, telkens en telkens weer.

Maar ook nemen (pakken) moet gebeuren. Nemen is actiever dan ontvangen. Dat is het moment dat je je kansen grijpt en ja zegt tegen de mogelijkheden die je geboden worden. Nemen betekent ook dat je vindt dat succes je toekomt, dat je het toelaat in je leven en dat je ervan geniet.

Bij het geven, ontvangen, aanbieden en nemen is de balans vaak zoek. Veel mensen hebben de neiging om of voor het een of voor het andere te kiezen. Hierdoor ontstaat niet de zo gewenste overvloed en gebeurt er eenvoudigweg te weinig in je bedrijf, met alle gevolgen van dien. Wat kan er bijvoorbeeld spelen?

Sommige mensen geven veel te veel, zonder ook te kunnen nemen of ontvangen. Sommigen geven niet vanuit de juiste intentie. Ze geven, maar proberen in werkelijkheid te nemen. En dan werkt het niet. Geven werkt alleen als het echt genereus is, en niet met de bedoeling om te krijgen. Verder kan het zijn, dat je iemand veel wil geven, maar dat die ander daar helemaal niet op zit te wachten! Ook dan is van geven geen sprake.

Veel mensen hebben moeite om juist te ontvangen. Ze willen alles in hun eentje doen, maar dan lukt het niet. Kunnen ontvangen betekent ook dat je niet per se iets terug hoeft te doen als een ander je iets geeft.

Veel zelfstandigen hebben moeite om zichzelf aan te bieden. Ze voelen schroom om dit te doen. Maar als je het niet doet, weten we niet of je beschikbaar bent. En bovendien onthoud je de ander iets. Je weet bijvoorbeeld dat iemand héél veel aan je workshop zou kunnen hebben. Dan kun je het maar het beste zeggen: “Dit zou echt goed voor je zijn”. En de ander mag natuurlijk altijd nee zeggen.

En dan komt natuurlijk ook het moment van nemen, het aangrijpen van kansen en mogelijkheden. Voor veel mensen is dit moeilijk. Ze zijn eenvoudigweg blind voor kansen of ze gaan achteraan staan als er werk te vergeven is. Anderen hebben enorme weerstand om succes in hun leven te accepteren. Ze gedragen zich dan zo, dat mensen zich van hen afkeren.

Voor mezelf geldt, dat ik alle vier de soorten acties nog kon verbeteren en in balans moest krijgen. Vooral het mezelf zonder schaamte promoten was een opgave, plus het plukken van de kansen die me geboden werden. Daar kon ik aardig blind voor zijn. Het was alsof ik vond, dat ze me eigenlijk niet toekwamen…

En hoe zit het met jou: als je telkens schaarste ervaart in je bedrijf, dan kan het zijn dat je iets doet of nalaat om te voorkomen dat de overvloed ontstaat. Kijken naar deze vier begrippen kan helpen om te analyseren wat er bij jou speelt.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op reacties.

6 antwoorden op “Hoe het kan als je te weinig klanten hebt”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”