Het geheim van echt succesvolle mensen: stel een procesdoel

Een hoog einddoel stellen, (bijv. 100.000 euro per jaar verdienen) is belangrijk om goede resultaten te bereiken. (Als je wil weten hoe je dat concreet doet, download dan mijn plan hiervoor via deze link). Je hersenen hebben het nodig om erop gefocust te zijn.

Maar het geeft ook stress. Ik heb al veel mensen enorm zien worstelen omdat ze hun doel niet haalden (althans niet meteen). Ze komen in een nieuwe schaarste terecht: eentje waarbij ze telkens niet genoeg hebben. 

Toch wil dat niet zeggen dat je beter geen hoog doel kunt stellen (anders haal je het nooit).

Maar je voegt er iets aan toe wat even belangrijk is: het stellen van een procesdoel.

Wat is het verschil?

Een einddoel is wat je uiteindelijk wil bereiken.

Een procesdoel is een doel dat je stelt aan het PROCES ERNAAR TOE.

Waarom zou je dat doen? Over het einddoel heb je in het algemeen geen controle. Ja, natuurlijk doe je je best om hem te halen. Maar er kan van alles gebeuren waardoor hij (voorlopig) nog niet gerealiseerd wordt. Over het algemeen moet je veel vaardigheden leren om complexe doelen te halen, en dat kost tijd. 

Als je je einddoel niet haalt, creëert dat schaarste. Je hebt steeds maar niet wat je wil… en je voelt je slecht. Je bent kribbig tegen mensen, omdat je telkens je tekort voelt. 

Een procesdoel daarentegen heb je WEL in de hand. Het gaat over de manier waarop je je doel wil bereiken. Omdat je procesdoelen gemakkelijk kunt bereiken, geven ze enorm veel plezier en bevrediging op de weg naar je einddoel. Procesdoelen kunnen zo interessant zijn, dat het eigenlijk niet meer uitmaakt of je je einddoel haalt. 

Het gekke is, dat als je je concentreert op je procesdoel EN je einddoel, je je einddoel veel makkelijker haalt.

Dit is wat tennissers en golfers ervaren, als ze zich concentreren op de kwaliteit van hun spel, in plaats van op het winnen van de wedstrijd. Ze kunnen daardoor makkelijker winnen (= hun einddoel). 

Door je te concentreren op je procesdoel, ontstaat er moeiteloosheid en je levert je allerbeste werk. Mensen voelen het, dat ze niet alleen maar een “werktuig” voor je zijn om jouw eigen doel te halen. En dat maakt je heel aantrekkelijk voor hen. 

Wat zijn procesdoelen bijvoorbeeld? Ik geef een paar voorbeelden:

  • je streeft ernaar iedere dag iemand een compliment te geven 
  • je schrijft iedere dag iets op waar je dankbaar voor bent 
  • je helpt iedere dag iemand anders om succesvol te zijn 
  • je doet iedere dag iets wat je eng vindt

Procesdoelen gaan ook over HOE je iets doet.

Bijvoorbeeld:

  • niet DAT je je nieuwsbrief schrijft, maar HOE (bijvoorbeeld binnen 1 uur)
  • je leert iedere dag om beter om te gaan met kritiek en tegenslag 
  • in plaats van bang te zijn voor verkoopgesprekken, ga je kijken hoe je ervan kunt genieten 
  • etc. etc. 

Mijn favoriete procesdoel is: iedere dag een leerling zijn.

Procesdoelen kunnen best uitdagend zijn, dat maakt het ook interessant om ze te realiseren. 

Probeer het maar eens… het helpt.

En laat het me horen hoe dit werkt voor jou! Je reacties zijn welkom! 

Wil je behalve een procesdoel ook een concreet financiëel doel stellen (bijvoorbeeld 100.000 euro)? Download mijn plan om je eigen 100.000 euro te verdienen via deze link 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.