Is jouw niche een doodlopende straat?

Laatst sprak ik Tineke, een tekstschrijver. Ze heeft geen werk, of nauwelijks, en als ze werk heeft, betaalt het nog geen stuiver.

Ik vertelde Tineke dat me dat erg verbaasde: zelf krijg ik zeer regelmatig de vraag of ik tekstschrijvers ken. Veel coaches, trainers en adviseurs zoeken iemand om teksten te schrijven. Ze moeten “content” gaan maken voor hun marketing (bloggen, video’s maken etc.) en hun diensten promoten met wervende teksten. 

Het lukt ze zelf niet om te schrijven, ze hebben er geen plezier in en als ze schrijven, zijn hun zinnen stroef en houterig.

Er zijn ook veel ZZP’ers die heel goed kunnen schrijven, maar er geen tijd voor hebben. Ook zij zijn op zoek naar tekstschrijvers.

Ik vroeg Tineke waarom ze zich niet ging richten op ZZP’ers. Toen zei ze: “Maar dat wil ik helemaal niet. Ik wil niet “commercieel schrijven”. Daarvoor ben ik geen tekstschrijver geworden”.

Dat is wat ik vaker zie: dat mensen vasthouden aan hun oorspronkelijke idee van wat ze wilden doen, en dan blind zijn voor schreeuwende behoeften, de kansen, de duizenden mogelijkheden om zich heen.

Op zich is er niets mis mee als Tineke kiest voor het werk dat ze het liefste wil doen. Wie weet waar ze uiteindelijk nog terecht komt. Maar ze zit nu wel te vissen in een schrale vijver. Als ze werk gaat zoeken in een omgeving waar er behoefte is aan haar talenten komt ze terecht op de “grazige weiden” van de kansen en de mogelijkheden.

Voor mijzelf is de gedachte die loopbaandeskundige Richard Bolles verwoordt in zijn uitspraak: “Your mission is where the world’s deepest hunger and your heart’s greatest gladness intersect” belangrijk geweest.

Zelf had ik destijds (meer dan 10 jaar geleden) nooit gedacht dat ik ZZP’ers zou gaan helpen. Mijn droom was op organisaties gericht, waar ik idealistische beelden op projecteerde: ik wilde ze helpen om gelijkwaardige besluitvorming tussen managers en medewerkers te realiseren.

Maar dat riep veel weerstand op. Toen ik inzag dat ik hier niet de wereld mee diende, maar vooral mijn eigen verlangen wilde vervullen, heb ik mijn bedrijf radicaal omgegooid en ging me richten op de mensen die me nodig hadden… En meteen ging het floreren.

Heel veel van mijn klanten doen hetzelfde. Ze gaan totaal iets anders doen dan ze eerst gedacht hadden. Bijvoorbeeld Anneke. Na haar coachopleiding wilde ze zich als teamcoach gaan richten op de financiële sector, waar ze vandaan kwam. Dat ging heel stroef, het was heel moeilijk om daar binnen te komen. Nu heeft ze het beroep van salescoach gekozen, waarbij ze ZZP’ers helpt om klanten binnen te halen. In korte tijd heeft ze 10 klanten geworven en ze is heel blij.

Dus mocht het niet goed loopt wat je doet, vraag je af: misschien richt ik me wel op de verkeerde doelgroep. Vraag je af: misschien moet ik wel iets heel anders gaan doen? Wat zijn mijn talenten, wie heeft ze het meeste nodig en wil hier direct in investeren? Het zou heel goed kunnen, dat als je hier werk van maakt, je meteen veel meer succes bereikt, goed gaat verdienen, enorme vervulling ervaart omdat je echt tot je recht komt, en zo het leven creëert dat je echt wil.

En wat is dit voor jou? Je reactie is welkom!

Een beroep waar momenteel heel veel kansen liggen, is dat van businesscoach. Heb je belangstelling hiervoor, geef je dan op voor mijn webinar volgende week maandag 27 januari. Hierin krijg je ideeën en inzichten over het vak van businesscoach en introduceer ik mijn nieuwe programma Business Coach Certificatie Programma, dat weer in maart 2014 gaat beginnen. Geef je hier op voor dit webinar

©  2014 Laura Babeliowsky 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.