Gebruik je “je” of “u” op je website?

Door: gastblogger Suzanne Meijles

Gebruik je “je” of “u” op je website? Veel ondernemers die ik in mijn trainingen ontmoet, worstelen met deze vraag. Doe je het als IKEA? Dat was misschien wel de eerste die je met “je” aansprak.  Oftewel: tutoyeren of vousvoyeren?

Kijk eens naar de onderstaande eerste zin van een website: “Komt u vaak lusteloos en moe uit uw werk en heeft u daarom ’s avonds geen puf meer om nog te gaan sporten of tijd aan uw hobby te besteden?”

Voor wie zou deze tekst geschreven zijn? Wie spreek je aan? Als ik dit lees, denk ik aan mijn buurman bijvoorbeeld, die tegen zijn pensioen aanzit. Zouden ambitieuze dertigers zich ook aangesproken voelen? Waarschijnlijk niet.

Het is dus heel belangrijk om goed voor ogen hebben wie je doelgroep is. Dan pas kun je je lezer aanspreken. Stel je voor dat je coaching aanbiedt aan dertigers met kleine kinderen die ook een leuke, maar ambitieuze baan hebben. Maar ze hebben moeite om de balans te vinden. Jij kunt ze daarbij helpen.

Dan zou je bovenstaande zin ook als volgt kunnen formuleren:
“Je hebt leuk werk. En je hebt leuke kinderen. Soms voelt dat als een spagaat: je wilt meer op je werk zijn, maar ook niet minder thuis.  Met als gevolg dat je het gevoel hebt continu achter de zaken aan te lopen. Je levert half werk, zowel op je werk als thuis.”

Zie je wat er gebeurt door de nauwe definitie van je doelgroep? Het wordt superduidelijk wie je wilt aanspreken. Je praat als het ware met je doelgroep die boordevol potentie zit.

Dit betekent overigens NIET dat je je lezer daarom altijd maar klakkeloos met “je” moet aanspreken. Er zijn vast doelgroepen te bedenken die het prettig vinden om met “u” aangesproken te worden. Het gebruik van”u” als aanspreekvorm schept misschien afstand, maar het laat ook respect zien.

Hoe kun je kiezen? Als je weet hoe je je klant aanspreekt als je met hem of haar praat. Aan de telefoon bijvoorbeeld of tijdens een evaluatiegesprek nadat je een opdracht hebt afgerond. Zeg je dan “je” of “u”? Op het internet is het niet veel anders: op je website praat je met je potentiële klant. Alsof het je klant al is.

(c) 2009 Suzanne Meijles

Suzanne Meijles geeft vanuit haar bedrijf Protaal trainingen in websiteteksten schrijven.

Vind jij het ook lastig om keuzes te maken bij het schrijven van je website? De juiste toon te vinden? Suzanne organiseert op 14 mei een training over wervende websiteteksten schrijven: www.protaal.nl/workshop2.html.

10 reacties

  1. Dag Suzanne,
    Leuk dat je ook refereert aan IKEA! In 1986 opende IKEA zijn eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam, en het liep gelijk storm. Sommige mensen hadden wel moeite met de manier waarop IKEA zijn klanten aansprak, met veel ‘jij’ en ‘jou’.
    Nu, bijna 25 jaar later, hoor je daar niemand meer over.
    Iedereen heeft wel iets van IKEA in zijn huis. Blijkbaar slaagt IKEA erin ons allemaal aan te spreken. Van hoog tot laag. Dat heeft natuurlijk met het aanbod te maken. Maar het zit ook in de manier waarop IKEA (toekomstige) klanten aanspreekt.
    Bv. in de tone of voice die het bedrijf gebruikt in de catalogus. Daarin speelt IKEA echt in op de behoeftes van mensen aan meer ruimte en gezelligheid in een opgeruimd huis. En gebruikt daarvoor een sprekende’ en zeer wervende schrijfstijl.
    Iemand mailde mij een tijdje geleden:
    Je site heeft een hoog IKEA gehalte met al dat je-gedoe. Ik merk toch nog bij hele groepen bezoekers van websites dat zoiets als tamelijk storend en impertinent wordt ervaren.
    Dat beschouw ik maar als een compliment. Als ik ook maar een duizendste van de zakelijke potentie van IKEA zou hebben…
    Mijn klanten zijn m.n. zakelijke dienstverleners. Eigenlijk mensen zoals ik: zelfstandig, onafhankelijk, doortastend. Zeker niet afstandelijk. Je hoeft mij niet met ‘u’ aan te spreken. Ik richt mij niet op notarissen, ambtenaren, of andere formalistische beroepsgroepen. Die behoren niet tot mijn doelgroep. En die hoef ik dus ook niet aan te spreken.
    Daarom blijf ik bij ‘je’, ‘jij’ en ‘jouw’.
    groet, Els Brouwer
    http://www.wervendewebteksten.nl

  2. Ha Suzanne via Laura,
    Wat leuk dat je hier schrijft. Helemaal waar ook: het is inderdaad best moeilijk om te beslissen of je ‘jij’ of ‘u’ zult gebruiken. Daar heb ik ook een tijdlang mee geworsteld.
    Nu heb ik het op mijn website nog gekker: mijn niche is het Nederlands voor anderstaligen en alles wat daarbij komt kijken, maar ik geef ook nog altijd trainingen in andere talen.
    Op de pagina’s voor Nederlands spreek ik mensen met ‘jij’ aan, omdat ik de werknemers zelf aanspreek. Maar op de pagina’s voor de andere talen spreek ik de mensen met ‘u’ aan, omdat ik daar de bedrijven zelf aanspreek.
    Ik merk namelijk dat ik meestal door P&O word gemaild, wanneer het over andere talen gaat, vandaar. En die zijn niet zo amicaal. Maar voor het Nederlands word ik vaak benaderd door de cursisten zelf. En die worstelen met de problemen die ik beschrijf.
    Groeten, Sophia Berkati

  3. Hallo Suzanne,
    Leuk te lezen wat je schrijft! Heel herkenbaar en ook ik kies er bewust voor om mijn lezers met je en jij aan te spreken, ook al hoor ik zelf (wat leeftijd betreft) niet meer tot de jongere generatie.
    Het schept voor mij teveel afstand en ik zoek mensen die open durven te zijn, nabij en die geen muurtjes creëren om ‘veiligheidsredenen’.
    Ik wil zelf ook graag open zijn naar mijn lezers toe, mede vanuit een gevoel van gelijkwaardigheid en oprecht bij elkaar betrokken zijn.
    Voor mij geldt ook dat ik de u-zinnen eerder op anderen betrek, dan op mezelf.
    Leuk dat je het zo helder hebt verwoord, zeker voor degenen die nog twijfelen over het gebruik van u of jij op hun website.
    Hartelijke groet,
    Jalada

  4. hallo Suzanne en collega’s,
    Tutoyeren en vousvoyeren laat ik over aan de client zelf; in het intakegesprek vraag ik wat de client het prettigst vindt. Vaak is dat het tutoyeren, sommigen schakelen tijdens het gesprek over naar vousvoyeren ook als ze daarnaast mij aanspreken met mijn voornaam. Ik respecteer dan hun keuze.De sfeer geeft meestal aan wat er gebeurt.
    luk leclercq

  5. ook wij hebben met deze vraag te maken en hebben besloten om op internet gewoon te tutoyeren. Aan de telefoon doen we echter het meeste met “U” totdat blijkt dat de klant ook met jij kan worden aangesproken. Ook bij de IKEA blijkt dat ik door het personeel namelijk netjes met U wordt aangespreken terwijl ze in hun overige communicatie steevast je, jij en jouw gebruiken. Ik denk dan ook dat deze manier van werken toch wel blijft bestaan.
    Ik voedt mijn kinderen absoluut niet op met U zeggen, maar toch doen ze dat op de een of andere manier automatisch tegen mensen die ouder zijn of op een andere manier een soort van intrinsiek respect afdwingen. Wie weet waarom dat is mag het zeggen. Ik merk alleen dat het gebeurd

  6. Hallo Suzanne,
    Ik heb al eerder gediscussieerd met mijn mentor of je nu ‘jij’ of ‘u’ gebruikt in mijn artikelen, folders en websites. Heb diverse malen stukken tekst aangepast, omdat het niet in de juiste stijl stond. Nu ik je artikel lees, weet ik het zeker: ik richt me op klanten die ik met ‘je en jij’ kan aanspreken.
    Ofwel, mijn website zal ik screenen en geheel in Ikea-stijl aanpassen.
    groet Nico

  7. Dag Suzanne,
    Voor mij was het meteen duidelijk: ik spreek mensen aan met ‘je’. Niet alleen omdat ik dit zelf prettig vind, maar ook omdat ik steeds terughoor van vrienden/bezoekers/klanten dat ze het prettig vinden dat mijn website persoonlijk aandoet.
    En ik zou graag nog een vraag toevoegen over de andere kant: spreek je van ‘ik’ of van ‘wij’? Die keuze, heb ik het idee, baseren mensen niet zozeer gebaseerd op hun klantendoelgroep, maar maken ze uit angst niet serieus genomen te worden. Oh! En ook veronderstelden velen dat je een hoger tarief kunt vragen als je spreekt van ‘we’ in plaats van ‘ik’.
    Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat ZinVol bestaat uit mij en mij alleen. Toen ik voor mezelf begon, toen nog als journalist/tekstschrijver – het was 2000, het woord zzp’er bestond nog niet – vonden veel zelfstandigen dat echt belachelijk. Het was onprofessioneel te laten merken op je website dat je solo werkte. Veel van mijn collegaschrijvers spraken daarom over ‘wij’,’ons bureau’, enzovoorts.
    Vaak hadden/hebben ze daarnaast wel een pagina over zichzelf op de website, waaruit dan ineens bleek dat ‘wij’ gewoon ‘ik’ was. 😉
    Het zou kunnen dat de angst gegrond was/je echt een hoger tarief kon vragen in 2000 maar anno 2009 zijn er zoveel ‘ikken’ dat die redenen niet meer opgaan, volgens mij. En moet ik best een beetje lachen, als ik een ‘wij’-zelfstandige opmerk met een ‘over mij’ pagina.

  8. Al snel vervallen we dan in een emotionele keuze.
    De ene vindt ‘U’ beter, de andere ‘JE’. Het is een kwestie van smaak en voorkeur. Niet waar?
    Maar het gaat er niet om wat jouw persoonlijke voorkeur is, het gaat er ook niet om wat de voorkeur is van je doelgroep. Waar het wel om draait is hoe je doelgroep er op reageert. Gedrag is interessanter dan praatjes.
    Als je het rationeel gaat meten, dan scoort ‘JE’ altijd beter dan ‘U’. Ook op websites waarvan je verwacht dat ‘U’ beter zou werken (websites van advocaten, gericht aan ouderen, verzekeringsmaatschappijen, banken, etc…)
    Ik heb bij verschillende klanten de ‘U-tjes’ vervangen door ‘JIJ-tjes’. Dat had altijd een positief gevolg voor de conversie. Altijd ja.
    ‘JE’ en ‘JIJ’ zijn misschien wel de krachtigste woorden die je op een website kan gebruiken. Ze verkleinen de afstand, de bezoeker heeft meer het gevoel dat het over hem of haar gaat. En je ego vindt het altijd fijn wanneer men over ‘JE’ praat.
    In een persoonlijke brief of e-mail kan ‘U’ wel. Een website is niet persoonlijk, maar een massa medium.
    M.a.w. ga voor rationaliteit, ga voor conversie (uiteindelijk is dat meestal het doel van een website) en laat de emotionele voorkeuren achterwege.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

MEEST GELEZEN ARTIKELEN

DOWNLOAD GRATIS HET BOEK 'HET GEHEIM VAN €100.000 PER JAAR'

Glashelder stappenplan met veel praktische tips om meteen aan de slag te gaan

ontvang direct toegang tot het ebook