Je eerste miljoen is best te doen, ook als ZZP-er!

Meer dan een ton verdienen, veel ZZP-ers (coaches, trainers, adviseurs) kunnen er alleen maar van dromen. Maar sommigen doen het. En anderen verdienen zelfs een kwart miljoen of meer. Hoe is dat mogelijk? Laten we eens kijken naar een voorbeeld uit de praktijk. Zodat je het voor je kunt zien en misschien tot de conclusie komt: zelfs een miljoen is best te doen.

Maar laat ik om te beginnen vertellen hoe het zeker NIET gaat lukken om zoveel geld te verdienen. Afgelopen weken sprak ik met enkele deelnemers die afgelopen jaar mee hebben gedaan aan mijn 7-maandenprogramma Meer verdienen, minder Werken. Een van de deelnemers vertelde hoe ze afgelopen jaar haar inkomen verdrievoudigd heeft, en nu het perspectief kan zien hoe haar bedrijf verder kan groeien. Hoe was haar situatie eerst, en wat is er veranderd? Ik vertel haar verhaal geanonimiseerd, vanwege privacyredenen.

Mariette werkt als coach en trainer, is moeder van drie kinderen en heeft een druk sociaal leven. Ze vertelde dat ze veel 1-op-1 coaching deed met haar klanten. Dat kostte allemaal veel tijd en leverde niet zoveel op. Om het slimmer aan te pakken, besloot ze ook eendaagse trainingen aan te bieden voor zo’n 350 euro.

Maar het kostte veel moeite om die vol te krijgen. “Mensen belden me erover op, ik moest ze dan overhalen om mee te doen. Dat kostte allemaal veel tijd terwijl zo’n dag toch eigenlijk nauwelijks wat opleverde. Het gevolg was dat ik totaal niet voor me kon zien hoe ik ooit goed zou kunnen verdienen met mijn bedrijf. Ik had al de grens van mijn tijd en energie bereikt. Hoe zou ik het kunnen laten groeien?”

In het Meer verdienen, minder werken-programma leerde Mariette om een veel substantiëler groepsprogramma te maken dat tegen de 2000 euro kost. Wonderlijk genoeg blijkt dit met veel meer gemak te vullen dan de eendaagse die ze eerst deed. “Het programma omvat veel meer wat mensen echt verder brengt. Daardoor hebben de deelnemers meer waar voor hun geld en ze schatten de waarde dan ook hoger in. En ook voor mij is het veel leuker om zo te werken”.

Maar niet alleen dat. Mariette heeft gestaag gewerkt aan haar expertstatus. Ze schrijft, ze spreekt. “Ik vertel mijn ideeën en neem stelling in. Ik heb nu echt fans verworven”. Mariette wordt nu steeds meer gevraagd als (betaald) spreker. Ze heeft de prijs van haar een-op-een-coaching substantieel kunnen verhogen. “Niet alleen omdat ik nu veel bekender ben, ook omdat ik heb geleerd hoe ik in gesprekken mensen kan overtuigen om tegen deze prijs klant te worden. Daar heeft het programma me de tools voor gegeven”.

Mariettes inkomen ligt nu op de 1,5 ton. “En ik zie voor me hoe het nog veel verder kan groeien. In de nabije toekomst ga ik grotere events organiseren. Nieuwe producten aanbieden. Andere coaches opleiden. Ik zie nu voor me hoe het een echt bedrijf kan zijn. Zonder dat het me meer tijd en energie kost”.

Meer dan een ton verdienen, een kwartmiljoen en uiteindelijk richting een miljoen. Ook al streef je hier misschien niet naar (en dat is het helemaal oké), wat is ervoor nodig om dit mogelijk te maken? Ik geef een aantal voorwaarden.

  1. Kies een specialisme in jouw niche waar een urgente vraag naar is
  2. Verwerf expertstatus door opvallende content te maken
  3. Laat 1-op-1 werken los als je enige manier van werken. Maak daarentegen een lijn van programma’s en diensten waarmee je kunt opschalen, met andere woorden veel meer klanten kunt helpen binnen dezelfde tijd. Dat kan als je groepsprogramma’s doet, events organiseert, lidmaatschappen creëert en informatieproducten maakt.
  4. Ga een hogere prijs vragen voor je diensten en verwerf de vaardigheden om dit te kunnen doen.

Maar het allerbelangrijkste dat nodig is: ontwikkel de mindset om groter te denken. Om groter te denken, hebben we rolmodellen nodig van anderen, zo leert de ervaring. Je omgeven met mensen die kunnen laten zien hoe het werkt, en die hier op gericht zijn, maakt dat je erin gaat groeien, zo simpel is het.

Sluit je dus aan bij ondernemers die het ook doen! Je gaat merken: een ton is een makkelijke horde en zelfs een miljoen is wel te doen. En daar ga je gestaag en slim aan werken (en niet per se harder).

Je reactie op mijn artikel is van harte welkom!

Wil je meer weten en hierover met ons in gesprek? Wil je dit ook in de praktijk brengen? Vraag dan een strategiegesprek aan. Wij helpen je graag hiermee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Dit werkt niet meer voor mij…

Laatst gaf ik een event, de Reis naar Rijkdom, voor 170 mensen. Het was fantastisch en we hadden enorm veel plezier. Mensen kwamen naar me toe om te vertellen hoe blij ze waren met wat ze leerden.

Op het einde van de dag gebeurde er iets.

Een vrouw stond op. Ze had een uitgeprinte versie van de landingspagina van het event in haar hand en las eruit voor: “In deze tekst lees ik dat je het bij dit event ook over X  [een onderwerp dat ik beloofd had in mijn tekst] zou hebben. Dat onderdeel heb je nog niet gegeven. Kun je dat alsnog doen?”