Veel zelfstandig hebben een enorme weerzin om aan een e-mailnieuwsbrief (e-zine) te beginnen. “Er zijn er al zo veel! Mensen vinden ze heel vervelend! Ze kieperen ze meteen weg! Laat ik het maar niet doen!” Dit soort uitspraken hoor ik heel vaak.
Zijn er echt nieuwsbrieven te veel? Doet dat er toe? Het lijkt me niet. Vaak zit er iets anders achter deze weerzin. Het is volgens mij de angst om jezelf onder de aandacht te brengen, en dan het risico lopen gekritiseerd, geridiculiseerd of afgewezen te worden. Veel mensen hebben er moeite mee om zichzelf te laten zien. Dit is misschien wel HET probleem voor veel zelfstandig ondernemers.
Ze schromen te bellen naar iemand die best wel geïnteresseerd was in wat ze deden. Ze schrijven niet, ze spreken niet voor groepen. Ze durven niet te mailen vanuit het idee dat “mensen daar toch niet op zitten te wachten”. Ze verzuimen om tijdens het netwerken hun 10-secondenboodschap te zeggen omdat ze niet al te veel aandacht naar zich toe willen trekken.
Maar je kunt geen bedrijf hebben zonder jezelf te promoten. Zonder stelling in te nemen, de aandacht te trekken voor wat je te bieden hebt. En zonder dit voortdurend WEER te doen. Mensen hebben 7, 9, 12 en sommigen 50 keer nodig om van je te horen en aan je aanbod herinnerd te worden. Door dit te doen, voorzie je dus in een behoefte. En doe je wat mensen nodig hebben .
Het betekent wel dat je jezelf zichtbaar zult moeten maken. Dat wil dus zeggen: er voor uit komen wat je vindt en denkt, reacties uitlokken, meemaken dat mensen je achteloos kunnen negeren. Mensen zelfs ergeren, vreselijk irriteren met wat je doet en zegt. Als ondernemer stap je ook in een leeuwenkuil waar je op ieder moment de kop afgebeten kan worden. En toch moet je dat gewoon doen.
Dit heb ik me heel erg gerealiseerd vorige maand, toen ik mijn Get Clients Club ging promoten. Want ook ikzelf – het zal je misschien verbazen – moet dan het nodige overwinnen om mezelf zichtbaar te maken.
Want ook al hebben de 5000 mensen van mijn lijst allemaal zelf gekozen om mijn nieuwsbrief te ontvangen, toch is het iedere keer weer best eng om ze te gaan mailen en dan af te wachten wat de reacties zullen zijn. Zeker als ik verschillende keren zal moeten mailen omdat ik weet dat dat nodig is om te doen.
Dit is wat er gebeurde. De eerste keer stuurde ik op een maandag een gewone nieuwsbrief met daarin de eerste aankondiging van de nieuwe club. Die dag kreeg ik iets van 22 aanmeldingen en in de dagen daarop nog zo’n 24. Ik was vreselijk blij! Toen stuurde ik de vrijdag dezelfde week nog een mailtje met een reminder. En daarop kreeg ik nog 49 aanmeldingen binnen, zodat ik nu uitkwam op een totaal van 95 nieuwe jaarabonnees.
De dinsdag daarop aarzelde ik flink. De deadline zou die dag aflopen maar de mensen waren toch wel genoeg op de hoogte? Ik besloot mijn schroom te overwinnen en ze toch te mailen. Toen ik die avond thuiskwam van een training en mijn emailprogramma opstartte, geloofde ik mijn ogen niet. Ik had nog zo’n 79 aanmeldingen gekregen, waardoor het totale aantal op 174 nieuwe jaarabonnees kwam. Zonder die extra email had ik er nooit zoveel gekregen!
Daar stond tegenover dat ik iets meer afmeldingen van mijn nieuwsbrief kreeg dan normaal en een mailtje van een vrouw die vond dat ik wel erg vaak mailde.
De les die ik hieruit leerde is, dat jezelf zonder schuld of schaamte promoten de consequentie is van ondernemerschap. En dat je het dus gewoon moet doen, ongeacht wat mensen ervan zullen vinden.
Hier wat tips om het voor jezelf niet al te eng te maken:
1. Mail alleen mensen die toestemming hebben gegeven om op je lijst te staan (vanaf 1 juli is dit ook wettelijk verplicht). Dan kun je erop rekenen dat ze al openstaan voor je aanbod.
2. Geef naast promotie van je aanbod ook waardevolle inhoud. Zo krijg je veel meer goodwill van je lezers, en staan ze ook open voor promotie.
3. Zorg dat ook je promotie informatief is! Ook als je puur je aanbod aanprijst, kun je mensen inspireren en ideeën geven door een bepaalde invalshoek te kiezen die het voor mensen leerzaam en interessant maakt.
Wat misschien het belangrijkste is, om je te realiseren dat jezelf promoten ook HELPEN is. Je maakt mensen op je dienst attent, daardoor worden ze eraan herinnerd en kunnen ze van je dienst gebruik maken en er de vruchten van plukken. Je dienst is er om te helpen, niet om mensen te pesten! – waar of niet? Maar dat kan nu eenmaal alleen als mensen eerst weten dat je dienst er is.
Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”
Waardeer je dit artikel? Abonneer je dan op dit weblog! Vul je emailadres bovenaan rechts in en je krijgt bericht als ik opnieuw gepost heb.
7 reacties
Wat een goed stuk. Het schudt me wakker. Oh ja, dat is waar ook, ging er door me heen. Dank je wel
Beste Laura,
Ben net geabonneerd op je nieuwsbrief (dit is de 2e), en ik vind ze erg leerzaam en confronterend (want ik moet er wel mee doen natuurlijk).
Erg leuke tips hierboven, ik ben net zelf met een blog/nieuwsbrief begonnen, samen met 2 andere bedrijfjes , dus het sluit mooi aan. Bedankt en succes.
Oh ja, als je je wilt inschrijven, kan dat hier 🙂 http://www.tizzernu.nl
Beste Laura,
Ik ben al een tijdje ingeschreven op jouw nieuwsbrief en het is zeer interessant en ik denk dat er een hele hoop mensen baat bij hebben.
Bij mijn website http://www.htmlkennis.nl help ik ook mensen, maar dan met de basis van het maken van websites. Uitschrijvingen houd je toch. Je kunt niet iedereen blij maken. Ook ontvang ik reacties die zelfs het tegenovergestelde van positief zijn, maar ervaar dit als prettig. Ook al klinkt dit gek, maar hoe meer mensen aangeven waarmee ze niet blij zijn dan creëer ik (en zij) een nieuwe kans om het te verbeteren. Dat is ook wel het belangrijkste en het fijnste aan het internet. Je kunt het altijd aanpassen. Zo heb ik met mijn bedrijf mijn website al enkele keren aangepast en het zal daar niet bij blijven. Deze is in ieder geval te vinden op http://www.webdynamica.nl. Het internet geeft iedereen goede mogelijkheden en we staan er niet alleen voor.
Ik blijf lekker ingeschreven en lees iedere keer jouw arikelen met veel plezier door. Het helpt mij met de toekomst en zo ook de toekomst van mijn prospecten en klanten.
Dank je wel en ga zo door!
Met vriendelijke groeten,
Chris Meijer
Hoi Laura,
Leuk artikel weer en ja, oh zo herkenbaar. Ik schrijf dan wel braaf iedere maand mijn nieuws- en inspiratiebrief, maar als ik een extra nieuwsflits uitbreng heb ik ook altijd van die belemmerende gedachten: val ik mensen niet lastig? En dat iemand zich dan afmeld, jaaaaa, ook dat herken ik. Want dan denk ik: zie je wel, ik doe het te vaak. Ik ken ondertussen ook jouw argumenten: die mensen zijn dan ook niet echt je klanten, dus dat is dan ook niet erg. Iedere keer als ik afmelding krijg zeg ik dat hardop tegen mezelf. Dat helpt. En de extra aanmeldingen ook 😉 En ik denk weer even aan jouw woorden. Want de mensen die je echt iets te bieden hebt, zijn wel blij met jouw informatie.
Dank weer voor de opfrissing!
Leonie Linssen
http://www.veranderjewereld.nl
@Bert, dank voor je waardering.
@Tom, ook dank voor je waardering en wat goed dat je ook een nieuwsbrief hebt. Het helpt altijd als je erbij schrijft wat ik aan je nieuwsbrief zou kunnen hebben, dan kan ik beter beoordelen of hij interessant voor me is. Ik ga er nog wel even naar kijken
@Chris, wat een goede houding om zo open te staan voor kritiek en opmerkingen van mensen. Is inderdaad heel belangrijk.
@Leonie, grappig te horen dat iedereen met hetzelfde kan worstelen als je je nieuwsbrief gaat versturen. Mensen die afzeggen dat is inderdaad niet erg, want dat zijn dus inderdaad je klanten niet en het is maar goed dat die van de lijst af gaan.
Ik zal me van jouwe niet afmelden want ik lees hem altijd en vind hem hartstikke goed!
Hoi Laura,
Ook ik ben elke keer blij met je nieuwsbrief, omdat je er steeds zeer waardevolle informatie in zet én ook met alle reminders!
Ik heb hem al aan heel veel mensen aangeraden, ook als manier voor anderen om jou ook te leren kennen. Zo heb ik jou trouwens ook leren kennen, doordat iemand (Frank) mij op jouw nieuwsbrief attendeerde.
Mijn eigen nieuwsbrief, De Ruimtewijzer, ben ik in 2005 begonnen door jouw workshop hierover, evenals mijn weblog: http://www.opruimen.org. Ik heb inmiddels ook al over de 300 abonnees, vooral door het toepassen van jouw informatie en ook wel door mijn expertise natuurlijk.
Ook ik heb nog steeds die schroom om mensen ‘lastig’ te vallen, maar ik heb al vaak gemerkt dat mijn lezers vaak juist blij zijn met de remindermails, net zoals ik blij ben met die van jou of anderen.
Heel vaak denk ik als ik een nieuwsbrief lees: dát ga ik doen, maar dan komt er iets tussen en zonder die reminder zou ik dan dat interessante aanbod zijn misgelopen.
Ik ben nog wel gevoelig voor afmeldingen, maar deze afmelders beschouwen als niet de juiste klanten, kan vast helpen. Inderdaad: je kunt het niet iedereen naar de zin maken.
@Chris: inderdaad goed om klachten serieus te nemen en eventueel te gebruiken om iets te verbeteren.
Dag Laura, ik hoop nog veel van je te mogen leren. Daarom ben ik ook weer lid geworden van de nieuwe club.
O ja, ik vind het ook erg fijn dat je zo open over jezelf vertelt! Daardoor voel ik me extra met jou verbonden, omdat het zo herkenbaar is en je je niet als de expert uit de ivoren toren opstelt, waardoor ik me maar dom zou kunnen gaan voelen!
Fijn om donderdag met weer met je aan het werk te gaan!
Hai Laura,
Ik kom net dit interessante artikel tegen, en voel me er gesteund mee. Ik run samen met mijn man een loodgieter-waterbehandelingsbedrijf in Spanje, en vanwege de “crisis” zijn wij de laatste vele wegen aan het zoeken om toch vooral meer klanten te krijgen. Ondanks dat wij het niet met e-mails doen heb ik nu meer handvatten om door te gaan met netwerken, zonder me zorgen te gaan maken of mensen mij lastig vinden. Bedankt en ga vooral zo door, ik zal mij ook aanmelden voor de nieuwsbrief, voor hopelijk in de toekomst nog meer steuntjes in de rug.
Met vriendelijke groet, Infodonja
PS zogauw ik mijn naam opgeef kan iedereen alles van mij vinden waar ik op reageer op internet en dat vind ik niet fijn, vandaar dit pseudoniem.