De meest gestelde vraag over acquisitie

Sommige vragen over acquisitie hoor ik telkens weer opnieuw.

Zo ook gisteren weer. Gisteren gaf ik een presentatie voor het kersverse (uit XING ontstane) Netwerk Regio Utrecht. Het was een erg leuke bijeenkomst met interessante ondernemers.

De vraag die ook deze keer uit het publiek kwam, was: “Hoe kan ik zorgen dat als ik tijdens het netwerken mensen spreek, er daadwerkelijk vervolg uit komt?”

Veel ondernemers netwerken veel en leggen met jan en alleman contact. Ze vertellen over wat ze doen, er ontstaat een leuk gesprek, maar daarna leidt het verder nergens toe. Wat kunnen ze doen om te zorgen dat er uit al deze contacten ook echt opdrachten en werk voort kunnen komen?

Om dit te bereiken, zijn een paar momenten in het gesprek cruciaal.

1. Spreek een goede, prikkelende marketingboodschap uit die de interesse opwekt van je gesprekspartner

2. Merk je dat je de aandacht gevangen hebt, ga dan niet verder zelf praten, maar stel vragen om naar boven te halen wat er leeft bij je gesprekspartner en waar hij/zij behoefte aan heeft.

3. Ga erop in. Vertel een paar sprekende, interessante verhaaltjes hoe je anderen, die in dezelfde situatie verkeerden, geholpen hebt

4. Sluit het gesprek af door iets aan te bieden. Dit is een cruciaal moment in het gesprek. Het moet iets zijn dat aansluit op het door jullie gevoerde gesprek en waar je gesprekspartner eigenlijk geen “nee” tegen kan zeggen. Dit is wat een zogenaamde “irresistable offer” genoemd wordt. In ruil voor wat je aanbiedt krijg je nu het visitekaartje van je gesprekspartner. Nu kun je follow up gaan doen.

Pas in de follow up zal het netwerken daadwerkelijk tot succes gaan leiden. Eén ontmoeting is gewoon niet genoeg. De ander weet dan nog veel te weinig van je, en vergeet je al weer snel. Dat is niet persoonlijk, het leven komt er eenvoudigweg tussen.

Je reactie op dit artikel is welkom! Klik hiervoor op “reacties”

Wil je meer informatie over hoe je een goede, wervende marketingboodschap formuleert? Vraag je je af wat in jouw geval een irresistable offer zou kunnen zijn? Doe mee aan het Get Clients Now-programma en je krijgt mijn begeleiding in jouw persoonlijke situatie. Volgende week maandag 20 april start weer een groep, voor informatie en aanmelden klik http://www.getclientsnow.nl/programma.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen artikelen

Weblogs: wat zijn het en wat kunnen ze voor je doen?

Ik houd van schrijven en vind het leuk om mijn ideeën te delen over mijn passie: effectieve marketing voor zelfstandige ondernemers in de dienstverlening. Om die reden liep ik al maanden rond met het idee een weblog te beginnen en nu is het er eindelijk van gekomen!

Wat ik echter merk, is dat als ik mensen erover spreek, velen nog niet weten wat een weblog (of kortweg blog) is en wat je er aan zou kunnen hebben. Daarom wilde ik in dit bericht ingaan op de vraag: wat is een weblog en in hoeverre kun je het gebruiken als marketingtool?

Het grote misverstand over een volle coachpraktijk

Sandra, een vrouw die ik laatst sprak, heeft een coachopleiding gevolgd en wil nu eindelijk haar grote droom gaan realiseren: een eigen coachpraktijk. Vanaf september wil ze echt gaan starten. Ze heeft een kamer in haar huis ingericht met prettige stoelen en een handig koffiezetapparaatje gekocht. Voorlopig werkt ze 1 dag per week, maar haar droom is om op den duur een volle praktijk te hebben zodat ze goed kan verdienen.

“Reken maar uit”, zegt ze. “Als ik met iedere klant drie sessies doe per maand, en ik vraag daarvoor 750 euro, dan hoef ik maar 10 klanten te hebben of ik verdien al 7500 euro per maand. Dat is veel meer dan in de parttime job die ik eerst had. Als ik er 20 heb, verdien ik 15.000 per maand, een inkomen dat echt mijn stoutste verwachtingen zou overtreffen”.

Hoe je om kunt gaan met kritiek

Altijd als ik mijn ezine schrijf, presentaties geef, artikelen schrijf op mijn weblog, krijg ik reacties van anderen. In de meeste gevallen zijn die positief. Ik krijg mailtjes van mensen die me schrijven hoe ik hen geïnspireerd heb, die de  tips en adviezen daadwerkelijk toepassen in de praktijk en daar veel aan hebben. Daar ben ik altijd blij mee en ik heb er een apart mapje van gemaakt in mijn emailinbox.

Maar het is niet allemaal zo warm. Als je veel schrijft, spreekt, en stelling neemt, krijg je ook kritiek, soms bijtend als zuur in je gezicht.